Max Verstappen is met technische problemen uitgevallen in de Grand Prix van Australië. De Nederlander, die als tweede startte, reed vrijwel de gehele race op de tweede plek achter Charles Leclerc, wiens Ferrari duidelijk een maatje te groot was. In ronde 39 kreeg Verstappen echter te maken met technische problemen en moest hij noodgedwongen zijn RB18 naast de baan parkeren, wat betekende dat Max voor de tweede maal dit seizoen de finishvlag niet bereikte. Charles Leclerc reed dominant naar zijn tweede overwinning van het seizoen. Achter de Monegask eindigde Sergio Perez op P2, terwijl George Russell met een derde plaats zijn eerste podium in dienst van Mercedes pakte.
Na afloop van de race laat een teleurgestelde Max weten: “Het is gewoon slecht. Ik weet niet wat ik er van moet maken op dit moment, maar er is veel werk aan de winkel. Wat het probleem is, weet ik nog niet. We krijgen zo de auto terug en dan zullen we het zien. Maar, over het algemeen was het gewoon geen goede dag vandaag, want we hadden geen kans. We hadden niet echt de snelheid en op beide bandencompounds hadden we te veel slijtage, dus ik moest veel meer mijn banden managen om de race uit te rijden. Desondanks leek het een makkelijke P2 te worden. Ik wist dat ik Charles niet kon aanvallen en het had dus geen zin om te proberen de druk op hem op te voeren, maar uiteindelijk zijn we niet eens gefinisht, dus het is erg frustrerend en onacceptabel.”
Vlak voordat de race begon waren de monteurs van Oracle Red Bull Racing nog aan het sleutelen aan de RB18 van Max, waardoor de uitvalbeurt dan ook niet compleet uit de lucht komt vallen: “Ik wist dat er een probleem was”, zegt Max. “Het was al een vraagteken of we de race konden finishen, maar als je voor de titel wil strijden mogen dit soort dingen niet gebeuren.”
De tweede uitvalbeurt van Verstappen dit seizoen zorgt voor een flinke knauw in zijn titelaspiraties, al wil Max hier nog niet aan denken: “Ik wil nog niet eens denken aan het kampioenschapsgevecht op dit moment. Het is veel belangrijker om races te finishen. We zijn twee keer uitgevallen in drie wedstrijden dus we liggen al ver achter.”
Het is droog en zonnig op het volgepakte Albert Park Circuit in Melbourne, waar voor het eerst sinds 2019 weer een Grand Prix wordt verreden. De complete top acht start op de medium compound banden, terwijl Carlos Sainz op P9 de eerste coureur is op de harde bandencompound. Max komt goed weg vanaf zijn tweede startplek, maar dat is polesitter Charles Leclerc ook waardoor de twee heren hun positie behouden. Achter Verstappen stormt Lewis Hamilton vanaf P5 op de grid op naar de derde plek in bocht één. Sergio Perez en George Russel sluiten aan op P4 en P5, terwijl Lando Norris twee plekjes verliest. Het veld komt zonder kleerscheuren door de eerste ronde, maar in ronde twee remt Carlos Sainz te laat bij bocht negen. De Spanjaard spint op het gladde gras en glijdt vervolgens stuurloos de grindbak in waar hij niet meer uit kan komen. De Ferrari-coureur is daarmee de eerste uitvaller van de race en de safety car komt de baan op.
In ronde zeven wordt het veld weer vrijgelaten waarbij er geen positiewisselingen plaatsvinden na de herstart. Perez voert direct de druk op bij Hamilton voor hem en de Mexicaan gaat in ronde tien met behulp van DRS voorbij aan de Mercedes-coureur in bocht drie. Verstappen verliest ronde na ronde terrein op Leclerc en het gat is opgelopen tot ruim acht seconden als Max in ronde negentien de pits opzoekt om zijn banden te wisselen. De Red Bull Racing-monteurs wisselen de medium compound banden om voor een setje harde banden en Max komt als zevende terug de baan op, vlak voor Fernando Alonso en Pierre Gasly.
Leider Leclerc zoekt in ronde 22 de pits op en de Monegask behoudt na zijn stop de leiding. Ook Hamilton maakt zijn stop en de Brit komt vlak voor de deur bij Perez de baan op. Perez kan op zijn warmere banden direct de aanval inzetten op de Mercedes-coureur en weet uiteindelijk in bocht negen voorbij te komen aan de zevenvoudig wereldkampioen. Hamilton wil counteren op het volgende rechte stuk maar precies op dat moment komt de safety car de baan op. Sebastian Vettel is namelijk de achterkant van zijn Aston Martin kwijtgeraakt bij het uitkomen van bocht vier en hij knalt aan de binnenkant tegen de muur. De Duitser eindigt daarmee zijn pechweekend in mineur. De safety car geeft George Russell de kans geeft om zijn pitstop te maken en als derde terug de baan op te komen, waarmee hij voorbij is gegaan aan Perez en teamgenoot Hamilton.
In ronde 27 gaat de safety car naar binnen. Leclerc heeft een slechte herstart en Verstappen zit naast de Ferarri-coureur bij het ingaan van de eerste bocht, maar toch slaagt Max er niet in voorbij te gaan aan Leclerc. Daarachter is het Russell op P3 en Alonso op de vierde plek, al moet de Spanjaard nog zijn verplichte stop maken. Perez gaat al snel voorbij aan Alonso en de Mexicaan rijdt vervolgens richting Russell. De Brit kan Perez enkele ronden van zich af houden maar in ronde 37 weet Perez uiteindelijk de derde plaats over te nemen bij bocht 11.
Verstappen, die wederom geen aansluiting kan vinden met leider Leclerc, krijgt in ronde 39 te maken met technische problemen. De Nederlander parkeert de RB18 naast de baan bij bocht twee en stapt gedesillusioneerd uit zijn auto. Het is de tweede uitvalbeurt in drie races voor Verstappen. Aan kop is het Leclerc die onbedreigd naar zijn tweede overwinning van het seizoen rijdt. Perez pakt met de tweede plek zijn eerste podium van het seizoen, terwijl Russell derde wordt. Mercedes-stalmaat Hamilton wordt vierde met de beide McLaren’s van Lando Norris en thuisrijder Daniel Ricciardo daarachter op plek vijf en zes. Esteban Ocon finisht als zevende, terwijl Valtteri Bottas, Pierre Gasly en Alexander Albon de top tien completeren. Albon rijdt de gehele race op één setje harde banden en maakt pas bij het ingaan van de laatste ronde zijn verplichte pitstop, waardoor hij knap een punt scoort voor Williams.