Max Verstappen is met technische problemen uitgevallen in de Grand Prix van Italië. In een knotsgekke race, die halverwege werd stilgelegd door een zwaar ongeluk van Charles Leclerc, lag Max na de start zevende. Na de herstart viel Max terug en moest hij zijn RB16 al snel in de pits parkeren met technische mankementen. Pierre Gasly profiteerde enorm door de timing van de eerste safetycar. De AlphaTauri-coureur kwam na de rode vlag aan de leiding te liggen en stond deze niet meer af, waardoor hij een sensationele eerste overwinning in de Formule 1 scoorde. Het verrassende podium werd gecompleteerd door Carlos Sainz en Lance Stroll.
Max laat na de race weten: “Ik had een waardeloze race, maar dat gebeurt soms. De start was slecht, want ik had meteen wielspin. Daarna moest ik bij de eerste bocht van het gas af. Ik zat in het midden tussen twee andere auto’s, dus ik moest voorzicht zijn om geen schade op te lopen. Daarna zat ik in de DRS-trein, dus kon ik niemand voorbij. Na de herstart had ik had een probleem met de motor. We probeerden het nog te repareren, maar het probleem bleef aanhouden, dus moesten we de auto in de pits parkeren. Ik weet nog niet precies wat er aan de hand was, maar wel iets met de motor.”
Verstappen vervolgt: “Ik ben blij dat het weekend voorbij is. Op het einde ging alles verkeerd wat er verkeerd kon gaan. We moeten deze race snel vergeten en vooruit kijken naar volgend weekend. Mugello is een heel ander circuit en daar kunnen we het hopelijk beter doen.”
Tenslotte heeft Max lovende woorden voor zijn maatje Pierre Gasly: “Ik ben erg blij voor AlphaTauri en Pierre Gasly dat ze hier hebben gewonnen. Het is geweldig voor Pierre. Hij heeft het vorig jaar zwaar gehad, maar is sterk teruggekomen. Nu zet hij elke race goede prestaties neer en hij verdient dit resultaat.”
Op een zonnig circuit van Monza gaat de Grand Prix van Italië van start. Max kent een matige start vanaf zijn vijfde plek op de grid en hij ligt zevende bij het ingaan van de eerste bocht. Ook Bottas komt slecht weg vanaf de voorste startrij en wordt in de eerste ronde door vier coureurs ingehaald. Aan kop ligt de vanaf pole gestarte Lewis Hamilton, gevolgd door de McLaren’s van Sainz en Norris.
Max wordt aan het eind van de eerste ronde voorbij gestoken door Lance Stroll voor plek zeven. Twee ronden later draait Max de rollen om en haalt hij de Racing Point weer in bij de eerste chicane. In ronde zes gaat Sebastian Vettel rechtdoor bij de eerste chicane nadat zijn remmen het begeven. Op een slakkengang keert de Duitser terug naar de Ferrari-garage en is daarmee de eerste uitvaller van de race. Achter Norris, die op de derde plaats ligt, vormt zich vervolgens een aardig treintje van auto’s. Max is de laatste coureur van het treintje en hij voert de druk op Bottas op.
Kevin Magnussen moet in ronde twintig zijn Haas naast de baan parkeren en is daarmee de tweede uitvaller van de race. De safetycar komt naar buiten, zodat de marshalls de auto achter de vangrail kunnen duwen. Lewis Hamilton en Antonio Giovinazzi besluiten een pitstop te maken, maar zien daarbij over het hoofd dat de pitstraat gesloten is. In ronde 23 wordt de pitstraat heropend en hierdoor duikt iedereen die nog geen pitstop heeft gemaakt, naar binnen. Max wisselt naar de medium band en komt als dertiende terug de baan op.
Één ronde later wordt het veld weer vrijgegeven met Hamilton aan de leiding gevolgd door Lance Stroll en Pierre Gasly die volop hebben geprofiteerd van de safetycar-fase. Charles Leclerc verliest zijn Ferrari bij het uitkomen van de Parabolica en vliegt op hoge snelheid de bandenstapels in. De Ferrari-coureur is gelukkig ongedeerd, maar de auto is zwaar beschadigd. De safetycar komt direct weer naar buiten. Omdat de bandenstapels ook beschadigd zijn, wordt besloten om de race stil te leggen en alle auto’s keren terug naar de pits. Op dat moment ligt Max elfde.
Tijdens de rode-vlag situatie wordt bekend dat Hamilton en Giovinazzi een stop-and-go penalty van tien seconden ontvangen vanwege hun pitstop terwijl de pits gesloten was. Na ruim een oponthoud van bijna een half uur worden de auto’s weer de baan opgestuurd voor een opwarmronde. Er vindt een staande herstart plaats met Hamilton vanaf de eerste startplaats, Stroll op P2 en Gasly als derde. Bij de herstart valt Max terug naar plek veertien. Hamilton gaat aan het eind van de ronde naar binnen om zijn straf in te lossen, waardoor Pierre Gasly aan de leiding van de race komt te liggen, gevolgd door Kimi Raikkonen.
in ronde 31 komt Max naar binnen en parkeert zijn auto in de pits met technische problemen. Daarmee valt de Nederlander voor de tweede maal dit jaar uit. Raikkonen valt in de daaropvolgende ronden steeds verder terug, waardoor Sainz en Stroll achter Gasly komen te liggen.
In het vervolg van de race verandert er aan kop niets, waardoor Pierre Gasly een geheel onverwachte eerste overwinning uit zijn Formule 1-carrière scoort. Carlos Sainz pakt met een tweede plaats ook zijn beste resultaat ooit, terwijl Lance Stroll het onvoorspelbare podium compleet maakt. Lando Norris wordt vierde, met Valtteri Bottas op P5. Daniel Ricciardo eindigt op de zesde stek, terwijl Hamilton zich na zijn straf nog terug knokt tot de zevende plek. Esteban Ocon, Daniil Kvyat en Sergio Perez completeren de top tien.