Max Verstappen is als vijfde geëindigd in de Grand Prix van Mexico. De Red Bull Racing-coureur kwam na een uitstekende race als derde over de finish, maar kreeg na afloop vijf seconden straf waardoor hij in de rangschikking terugviel naar P5. De reden voor de straf was dat Verstappen in de slotfase van de baan schoot bij een gevecht met Vettel, zonder daarbij zijn plek op te geven aan de Duitser. Lewis Hamilton wist de race op het Autodromo Hermanos Rodriguez te winnen, voor teamgenoot Rosberg. Vettel eindigde door de straf van Verstappen op de derde positie.

p-20161028-01409_hires-jpeg-24bit-rgb

“Het is belachelijk”, beklaagt een ontevreden Verstappen zich na de race over de straf. “Ik denk dat dit het hetzelfde is als in bocht één bij de start. Hamilton ging toen buiten de baan en kreeg daardoor veel voordeel. Rosberg ging ook van de baan toen we elkaar raakten en ook hij had daar voordeel van. Als ze daar geen straf voor geven, geef mij er dan ook geen. Ik had niet eens voordeel: ik zat nog vóór Vettel onder het remmen en toen ik weer terug kwam op de baan zat ik nog net zo ver voor hem, vandaar denk ik dat het belachelijk is.”

De plek teruggeven was niet aan de orde voor Max, ook al vertelde zijn team dat hij dit waarschijnlijk wel moest doen: “Ze dachten dat ik de plek terug moest geven, maar dat is nooit bevestigd”, verklaart de Limburger, die vlak voor het podium pas te zijn straf te horen kreeg: “Na de race keek ik op het scherm en toen zag ik mijzelf ineens vijfde staan. Ik dacht ‘hoe kan dat dan?’ Toen zag ik meteen dat ik vijf seconden straf had en ben ik teruggelopen. Het team is nu bij de stewards.”
Ondanks de straf was Max zeer te spreken over zijn race: “De race was super goed. Zeker om de banden zo lang mee te laten gaan. We hadden het moeilijk op het einde, maar we hadden gewoon de derde plaats.”

p-20161030-00461_hires-jpeg-24bit-rgb

Halverwege de race zei het team over de boordradio ‘houd de banden ‘clean’, toch waagde Verstappen een spectaculaire inhaalpoging op Rosberg voor plek twee die helaas niet lukte: “Het probleem was dat ik eigenlijk iets sneller was dan Rosberg op dat moment en ik zat de hele tijd binnen anderhalf seconde. Toen dacht ik ook bij mezelf ik blijf er gewoon achter om de banden heel te houden. Natuurlijk kreeg ik met het verkeer dan uiteindelijk die ene kans om het te proberen, dus dat deed ik dan ook. Van daaruit heb ik gewoon mijn eigen race gereden. Het is balen, maar we zitten nog bij de stewards dus ik ben benieuwd wat daar uit komt”, vertelt Max tot slot.

Vanaf een derde positie mag Max de race aanvangen, met voor hem op de eerste startrij Hamilton en Rosberg die voor het kampioenschap strijden. Op de startgrid vertelt Max dat hij het gevecht met de mannen van Mercedes niet schuwt: “Ik kom hier om races te winnen. Het maakt mij niet uit wie van hun kampioen gaat worden, ik ga gewoon alles geven.” Meteen bij de start maakt Max zijn woorden waar. Hij komt uitstekend van zijn plek en zit vol in de slipstream van de Mercedessen in de lange run naar de eerst bocht, waar hij zijn auto naast die van Rosberg zet. Rosberg wijkt uit en komt na een kort tripje over het gras toch weer voor Verstappen de baan op, waardoor de Nederlander derde blijft. Hamilton verremt zich en schiet in de eerste bocht ook van de baan, maar weet de leiding de behouden.

p-20161030-00787_hires-jpeg-24bit-rgb

In het middenveld raken Gutierrez, Wehrlein en Ericsson elkaar, waarbij de Duitser zijn race moet staken. Om de gestrande Manor veilig van de baan te kunnen verwijderen moet de safety car in actie komen. Tijdens de safety car situatie duikt Ricciardo als enige van de kopgroep de pits in voor vers rubber. In ronde vier wordt het veld weer losgelaten.

Verstappen rijdt in de ronden na de herstart steeds binnen één seconde van Rosberg, echter niet dichtbij genoeg om een actie te wagen. In ronde dertien komt Verstappen binnen voor zijn eerste stop. Hij wissel naar de medium compound band en komt als elfde weer de baan op. Al snel weet de Limburger Alonso in te halen voor P10. Het volgende richtpunt voor Max is teamgenoot Ricciardo, die met oudere banden op de negende plaats ligt. In de achttiende ronde duikt ‘virtueel’ leider Hamilton de pits in, drie ronden later volgt Rosberg. De volgorde blijft ongewijzigd. Vettel is de enige die buiten blijft en rijdt daardoor aan de leiding. Verstappen sluit ondertussen aan achter Ricciardo. Over de boordradio roept Max dat hij vast zit achter de Australiër. In ronde 22 laat Ricciardo Verstappen voorbij, waardoor de Nederlander weer de vierde positie overneemt, ongeveer drie seconden achter Rosberg.

p-20161029-01476_hires-jpeg-24bit-rgb

Lokale held Sergio Perez zit vanaf het begin van de race vast achter de Williams-coureurs. Hij waagt in ronde 27 een inhaalactie aan het eind van het rechte stuk op de negende plek van Massa, maar verremt zich en moet weer aansluiten achter de Braziliaan. Verstappen zit op dat moment flink te pushen om dichterbij te komen aan Rosberg en hij weet het gat ronde na ronde met enkele tienden van een seconde te verkleinen.

In de 32e ronde maakt ook leider Vettel zijn eerste stop en valt terug naar de zesde positie, achter teammaat Raikkonen. Verstappen ligt daardoor weer op de derde positie, nog maar anderhalve seconde achter Nico Rosberg. Over de boordradio verzoekt men Max om niet te dichtbij te komen aan Rosberg en rustig zijn kans af te wachten. Max geeft gehoor aan dit verzoek en houdt het gat op anderhalve seconde.

Rosberg en Verstappen hebben in ronde 50 te maken met veel achterblijvers. Dit zorgt ervoor dat Max binnen één seconde van Rosberg komt te liggen. Een verrem-momentje van de Duitser in de eerst bocht biedt Max de kans om een aanval te wagen. Met een ultieme uitrem-actie in bocht drie weet hij kortstondig voorbij te komen aan Rosberg, maar de achterkant breekt uit bij Max en met alle macht weet hij de auto nog in het rechte spoor te houden. Hij moet weer aansluiten achter de Mercedes-coureur, maar wordt wel gecomplimenteerd door zijn team dat hij het in ieder geval geprobeerd heeft.

p-20161028-01037_hires-jpeg-24bit-rgb

Max verliest vervolgens de aansluiting met Rosberg en moet nu naar achteren kijken. Vettel, wiens banden twintig ronden nieuwer zijn, komt alsmaar dichterbij aan de Nederlander, evenals Ricciardo die nog een tweede stop heeft gemaakt. Met nog vier ronden voor de boeg zit Vettel binnen één seconde van Verstappen, wat ervoor zorgt dat de Duitser DRS in kan zetten. De Ferrari-coureur waagt meteen een aanval aan het eind van het rechte stuk. Max verremt zich voor de eerste bocht en schiet over het gras. Hij komt voor Vettel weer de baan op, die zich daarna beklaagt dat Verstappen hem er voorbij moet laten. Max geeft zijn plek echter niet op. Ondertussen is Ricciardo aangesloten en ziet zijn kans schoon om een aanval te wagen op Vettel. De wielen van beide coureurs raken elkaar onder het aanremmen van bocht drie en met de grootste moeite weet Vettel voor de Australiër te blijven.

In de laatste ronden verandert er aan kop niets. Lewis Hamilton wint de race vóór teamgenoot Rosberg, die de met nog twee races te gaan een voorsprong van negentien punten het kampioenschap heeft. Verstappen komt als derde over de meet vlak voor Vettel, die hem daarna nog met handgebaren duidelijk maakt wat hij van de actie vond. Nog voor de podiumceremonie besluit de FIA echter dat Verstappen zijn plek wel had moeten opofferen aan Vettel en geeft hem daarom vijf seconden straf. Dit betekent dat Verstappen terugvalt naar plek vijf, achter Vettel, die nu laatste podiumplekje voor zich opeist en teamgenoot Ricciardo die vierde wordt.

p-20161028-01031_hires-jpeg-24bit-rgb