George Russell heeft de overwinning voor de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven na een dramatische ontknoping. Max had de hele race een comfortabele voorsprong ten opzichte van Lando Norris, tot de slotfase van de race. De Brit kwam steeds dichterbij en zat hem in het laatste deel van de wedstrijd ronde na ronde op de hielen. Na een paar inhaalpogingen eindigde de laatste in tranen: de twee raakten elkaar, liepen allebei een lekke band op en strompelden terug naar de pitstraat. Het betekende het einde van de race voor Norris, Verstappen kwam uiteindelijk als vijfde over de finish. Oscar Piastri pakte de tweede plek, terwijl Carlos Sainz de laatste podiumplek binnensleepte. De vierde positie was voor Lewis Hamilton.
Over het incident met Norris laat Max na de race weten: “Ik had wel het gevoel dat hij al een paar keer van heel ver de hele tijd aan het remmen was, en dat hij moeilijk stopte. Dat als ik niet naar buiten of rechts stuurde, we tegen elkaar aan kwamen. We moeten het zo allemaal bekijken, maar van onze kant: de race was helemaal dramatisch. De strategie van mij was prut. Ik heb heel vaak gezegd ‘mijn banden zijn eraan, we moeten naar binnen’. Ik verloor ook veel tijd met verkeer. De pitstops waren ook niet goed. Alles wat fout kon gaan, ging helemaal fout vandaag. Er zijn wel een paar dingen om te analyseren. Gister gaat het zo goed, en dan in de race vandaag gaat het voor geen meter. Dat is wel heel raar.”
Max kreeg na het incident met Norris een tijdstraf van tien seconden. Daarover zegt hij: “Ik weet het niet. Ik zal het nog een keer bekijken natuurlijk. Maar ik verdedigde een beetje de binnenkant, maar ik ga niet heel ver naar binnen. Daarna gaat hij helemaal buitenom en toen reden we met de achterwielen tegen elkaar aan. Het was een heel raar moment eigenlijk. Totaal niet verwacht ook.” Norris liet via de boordradio weten dat hij dacht dat Verstappen bewoog tijdens het remmen. Daarover zegt Verstappen: “Ik heb elke keer voordat ik remde mijn actie al ingezet. Het lijkt misschien zo vanuit de buitenkant, maar je ziet natuurlijk niet wanneer ik op de rem trap.”
Op de vraag over welke aspecten van de race hij ontevreden was, antwoordt Max: “De bandendegradatie was niet goed. De banden werden te warm. En opeens was de balans van de auto helemaal weg. Heel raar ook. De pitstop ging twee keer slecht. Ik zei al een paar ronden dat we naar binnen moesten omdat we in het verkeer zaten. Dan verlies je gewoon heel veel tijd als je banden oud zijn.”
In Spielberg gaat iedereen vandaag van start op de mediums, behalve Guanyu Zhou die op de harde banden aanvangt vanuit de pitstraat. Verstappen heeft een geweldige start en pakt meteen een paar wagenlengtes voorsprong. Charles Leclerc heeft het daarentegen moeilijk: hij heeft een touché met Oscar Piastri en moet naar binnen voor een nieuwe voorvleugel. De twee mannen van Mercedes vechten om de derde plek, maar Russell weet uiteindelijk de laatste podiumplaats te behouden. Hamilton moet ook zijn vierde positie opgeven aan Sainz. De Brit had het eerder aan de stok met de Ferrari-coureur, waardoor Mercedes het zekere voor het onzekere wil nemen en de plek teruggeeft.
In ronde 27 komt Max binnen voor zijn eerste pitstop: hij laat er een nieuwe set mediums onder monteren. Hij wordt nog onderzocht voor een unsafe release, maar later in de race wordt duidelijk dat de Nederlander niet in de problemen zit. Ondertussen krijgt Fernando Alonso wel een tijdstraf van tien seconden nadat hij tegen de achterkant van de bolide van Zhou aanrijdt. Ook Hamilton moet aan een tijdstraf geloven: hij krijgt er een van vijf seconden omdat hij over de witte lijn heen rijdt bij het ingaan van de pitstraat.
Halverwege de race heeft Verstappen een voorsprong van zeven seconden op Norris. Russell rijdt op de derde positie, terwijl Sainz en Hamilton zich op de vierde en vijfde plek bevinden. Pérez is de volgende die een tijdstraf aan z’n broek krijgt: hij krijgt een penalty van vijf seconden omdat hij te hard reed in de pitstraat. Gasly en Ocon hebben elkaar weer gevonden op de baan. De twee teamgenoten vechten niet met elkaar om de punten, maar wel om de eer, iets wat bijna eindigt met een crash. Gelukkig kunnen de Fransmannen zonder kleerscheuren verder rijden. Gasly is uiteindelijk de winnaar van dit gevecht.
Het zonnetje schijnt in Spielberg, maar het regent wel penalty’s: ook Alexander Albon krijgt een tijdstraf van vijf seconden omdat hij over de witte lijn heen reed bij het ingaan van de pitstraat. Verstappen laat weten dat zijn banden plotseling heel slecht aanvoelen. De voorsprong op Norris wordt met kleine stapjes kleiner. Een langzame pitstop van ruim zes seconden maakt de voorsprong nog kleiner, waardoor Norris met nog iets meer dan tien ronden te gaan binnen de DRS van Verstappen weet te komen. De Nederlander denkt dat er iets mis is met de auto en meldt dat hij geen grip heeft. Norris valt aan, schiet rechtdoor en haalt Verstappen buiten de baan in. De Brit geeft de leiding weer terug aan Verstappen om een straf te voorkomen. Hij had al een waarschuwingsvlag gekregen voor track limits, en wordt na deze actie onderzocht door de wedstrijdleiding.
De twee blijven ronde na ronde met elkaar in gevecht, en uiteindelijk eindigt het in een drama. Max en Norris raken elkaar en rijden allebei een band lek. De twee strompelen terug naar de pitstraat. Voor Max betekent het een weggegooide overwinning, voor Norris einde wedstrijd. Zijn bolide is te gehavend om nog door te kunnen. Max krijgt uiteindelijk een penalty van tien seconden voor de aanrijding. Na de pitstop komt hij als vijfde terug te baan op met de zachte band. Uiteindelijk finisht hij ook op deze positie. Russell profiteert van de botsing tussen Norris en Verstappen en komt als winnaar over de streep. Piastri pakt de tweede plek, terwijl Sainz de laatste podiumplek binnensleept. Tussen al het geduw en getrek door zijn de mannen van Haas opgeschoven naar de zesde en achtste positie.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl