Carlos Sainz heeft de zegereeks van Oracle Red Bull Racing en Max Verstappen doorbroken. De Spanjaard reed een strategisch ijzersterke race en pakte de overwinning in Singapore. Verstappen moest genoegen nemen met de vijfde plek. Daarmee sluit hij een moeizaam weekend toch nog enigszins positief af. Lando Norris kwam als tweede over de finishlijn. George Russell was op koers voor de laatste podiumplek, maar gooide het weg in de allerlaatste ronde met een crash. Teamgenoot Lewis Hamilton profiteerde en kwam als derde over de lijn na een spannende slotfase van de Grand Prix van Singapore.

Op de vraag of Max tevreden is met zijn vijfde plaats, antwoordt hij: “Ja, zeker. Eigenlijk zat alles tegen tijdens de wedstrijd qua safety cars. We moesten er echt voor vechten. De eerste stint ging wel redelijk oké tot aan die safety car. Daarna was iedereen een stuk sneller op nieuwe banden, dus ik had geen kans. Die safety car zorgde ook voor iets te koude banden. Die kreeg ik daarna niet meer op temperatuur zoals ik dat wilde en daar verloor ik best wel wat tijd mee. Maar daarna ging het wel goed op de medium band.”

Het hele weekend verliep al moeizaam voor Verstappen. Zowel de vrije trainingen als kwalificatie gingen niet zoals gehoopt. Volgens Max ging het in de race wel iets beter: “Maar het was nog steeds niet naar onze normale standaard. We moeten begrijpen waarom het hier in de kwalificatie voor geen meter ging. In de race ging het wel beter. Over het algemeen is onze auto niet zo heel goed op een stratencircuit. Maar dit was wel echt te veel.” Vooruitkijkend naar de volgende race zegt Max: “Suzuka is natuurlijk een mooi circuit. Dat moet normaal gesproken ook wel bij onze auto passen.”

We gaan met negentien auto’s van start onder de lichten van Marina Bay. Lance Stroll mist deze race na een flinke crash in de kwalificatie van zaterdag. Max vangt aan vanaf de elfde positie na een frustrerende vrijdag en zaterdag. Waar het seizoen tot nu toe op rolletjes liep voor Red Bull Racing, is dat nu anders op de straten van Singapore. Pole positie is in handen van Sainz, met naast hem Russell in de Mercedes. Wanneer de startlichten uit gaan in Singapore, weet Sainz zijn eerste positie goed te beschermen. Ook teamgenoot Leclerc, die vanaf de derde positie van start gaat, is goed weg en verschalkt Russell. Hamilton gaat wijd in de eerste bocht en gaat ook voorbij aan Russell, maar moet deze plek weer teruggeven. Max weet een plekje te winnen in de openingsronde.

Yuki Tsunoda heeft een touché met Pérez en wordt genoodzaakt om zijn AT04 te parkeren. Hij is daarmee de eerste uitvaller van de dag. Na een kort gevecht met Kevin Magnussen weet Max er voorbij te komen, waardoor hij doorschuift naar de achtste positie. Na tien ronden ziet de top vijf er als volgt uit: Sainz, Leclerc, Russell, Norris en Hamilton. Leclerc lijkt te worden opgeofferd door het team: hij krijgt de opdracht om een gat te laten vallen richting Sainz zodat de Spanjaard weg kan rijden.

In ronde twintig zien we dat Logan Sargeant te diep de bocht in gaat en de muur raakt. Hij kan doorrijden, maar heeft zijn voorvleugel eraf gereden. Dit zorgt voor onderdelen op de baan en daarmee voor een safety car. Gevolg: chaos in de pitstraat. Bijna iedereen komt naar binnen voor een nieuwe set banden. Leclerc verliest twee plekjes vanwege het verkeer in de pits. Fernando Alonso verremt zich en gaat de witte lijn over bij het inkomen van de pitstraat. Hier krijgt hij een tijdstraf voor van vijf seconden. Alleen Valtteri Bottas, Pérez, en Verstappen besluiten tijdens deze safety car buiten te blijven. Daarmee weten de Red Bull-coureurs zich in de top vijf te nestelen. Die ziet er in ronde 23, net voordat we weer van start gaan, zo uit: Sainz, Verstappen, Russell, Pérez en Norris.

Wanneer Sainz weer aanzet, lukt het Verstappen niet om mee te komen op de gebruikte harde band. Russell, Norris en Hamilton gaan de Nederlander voorbij. Pérez zakt weer snel buiten de top vijf nadat hij wordt ingehaald door Norris, Hamilton en Leclerc. Sainz gaat nog altijd op kop, maar is wel zijn rugdekking kwijt van Leclerc, die zich op de zesde positie bevindt. Russell zit de Spanjaard op de hielen, maar komt er voorlopig niet voorbij. Verstappen meldt ondertussen dat hij het gevoel heeft dat hij op ijs rijdt.

In ronde veertig gaan Ocon, Alonso en Gasly aan Pérez voorbij. Genoeg reden voor het team van Red Bull Racing om de Mexicaan naar binnen te halen. Dit zorgt ervoor dat hij als allerlaatste aansluit op de achttiende plek. Ook Max komt naar binnen vanaf de zesde plek en valt terug naar de vijftiende positie op een nieuwe set mediums.

Drie ronden later valt Ocon plotseling stil in de eerste sector. Alpine geeft hem geen cadeautjes op zijn verjaardag, want zijn bolide heeft het begeven. Dit zorgt voor een virtual safety car waardoor een groot deel van de mannen naar binnen komt. Zo ook de mannen van Mercedes. Ook Alonso komt naar binnen. Hij int zijn tijdstraf en heeft ook nog eens een ontzettend langzame pitstop. Dit kost hem bijna 26 seconden, waardoor hij ver buiten de punten valt. Het wordt niet beter voor hem wanneer hij zich verremt en rechtdoor schiet. Hij kan zijn weg echter wel vervolgen.

Max rijdt zichzelf weer de punten in door voorbij te gaan aan Zhou Guanyu, Nico Hülkenberg, Liam Lawson en Oscar Piastri. Dit bezorgt hem de zevende positie. Leclerc is in gevecht met beide heren van Mercedes en moet het onderspit delven. Met nog vijf ronden te gaan is het nog altijd Sainz die aan kop gaat, gevolgd door Norris, Russell, Hamilton en Leclerc. De nieuwe mediums van Mercedes zorgen ervoor dat Hamilton en Russell zichzelf snel naar voren kunnen rijden. Bottas is ondertussen uitgevallen, waarmee hij de derde uitvaller van de dag is. Verstappen haalt Gasly in en pakt de zesde positie.

De laatste paar ronden barst er een spannende strijd los voor de overwinning. Sainz houdt Norris bewust in zijn DRS, zodat hij de McLaren-coureur als wapen kan gebruiken tegen de Mercedessen. In de allerlaatste ronde gooit Russell zijn podiumpositie weg. Hij schiet rechtdoor in bocht tien en crasht. De slimme en berekende tactiek van Sainz zorgt ervoor dat de Spanjaard als eerste over de finishlijn komt. De Ferrari-coureur pakt de tweede overwinning in zijn carrière. Norris finisht als tweede, terwijl Hamilton profiteert van de crash van zijn teamgenoot en als derde over de streep komt. Verstappen moet genoegen nemen met de vijfde positie. Daarmee komt er een einde aan zijn reeks van overwinningen dit seizoen. Voor het eerst sinds de Grand Prix van Miami klinkt niet het Nederlandse, maar het Spaanse volkslied. Ondanks het moeizame weekend is Oracle Red Bull Racing nog altijd recordhouder voor het meeste aantal zeges achter elkaar voor een team. De reeks eindigt hiermee op vijftien races.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl