Max Verstappen op P5 na enerverende GP van Hongarije: “Ik snap er niks van”

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Hongarije als vijfde afgesloten. De Nederlander, die van P3 startte, had een lastige race en een aanvaring met Lewis Hamilton zorgde ervoor dat hij uiteindelijk op P5 bleef steken. Op de 4.381 meter lange Hungaroring won Oscar Piastri in zijn McLaren zijn eerste Grand Prix en eindigde zijn teamgenoot Lando Norris op P2.  De Mercedes van Hamilton eindigde op P3. Max’ teamgenoot bij Oracle Red Bull Racing, Sergio Perez, werd zevende.

Na afloop van de race laat Max weten: “Het was een hele slechte wedstrijd. Alles ging fout en de strategie was gewoon niet goed. We weten dat je hier heel moeilijk kan inhalen en dat heb ik alleen maar moeten doen tijdens de race. We hebben moeten vechten en daarmee ook nog heel veel tijd verloren.”

Max vervolgt: “Bij de eerste pitstops werd ik via een undercut ingehaald. Oké, dat gebeurt, maar de tweede keer kwam ik weer achter Hamilton vast te zitten en dan kom je er gewoon niet voorbij. Ze lieten me weer langer doorrijden en toen kwam ik in verkeer met achterblijvers. Dus ik snap er helemaal niks van eigenlijk, het was gewoon heel slecht. Op dit moment zijn we niet snel genoeg.”

Voor de start van de race is het licht bewolkt en met 28 graden behoorlijk warm. De baantemperatuur is 44 graden. Als de startlichten uiteindelijk uitgaan, zien we Max een goede start hebben. Lando Norris verliest zijn koppositie aan Oscar Piastri. Max wordt wijd geduwd in de eerste bocht en komt als tweede terug op de baan. Iets later krijgt Max van zijn engineer Gianpiero Lambiase te horen dat het beter is om het te laten gaan en dus die positie terug te geven aan Norris, om problemen te voorkomen. Even later geeft Max gehoor aan het verzoek van Lambiase en laat zich achter Norris terugzakken. In de ronden die volgen blijft Max even binnen DRS-Afstand bij Norris. Dat blijft niet zo, waarschijnlijk worden zijn banden te heet, en is het beter iets afstand te houden. Piastri heeft inmiddels na elf ronden een voorsprong van dik drie seconden op teamgenoot Norris. Ondertussen klaagt Max over de boordradio over onder- en overstuur in zijn RB20.

Na vijftien ronden wordt de afstand naar de McLarens steeds iets groter en ziet Max de Mercedes van Hamilton steeds groter worden in zijn spiegels. De Brit komt in ronde zeventien binnen voor vers rubber. Norris reageert meteen maar Max blijft nog een ronde buiten. Piastri is de volgende die binnenkomt. De Australiër blijft zijn teamgenoot voor en Hamilton draait een paar snelste ronden achter elkaar.

“Ik kan niet remmen. Ik kan de bochten niet ingaan. De voor- en achterbanden zijn echt slecht”, laat een ontevreden Max over de boordradio weten. Het team laat Max nog een paar ronden rijden en pas in ronde 22 komt de Nederlander binnen. Hij komt achter Hamilton terug op de baan op P5. Charles Leclerc is op dat moment de leider, omdat hij nog naar binnen moet voor zijn eerste pitstop. Die pitstop volgt in ronde 24. Op dat moment rijdt Max de snelste ronde in de race.

De achterstand van Max op leider Piastri is na 28 ronden dik tien seconden. Hij loopt in op de Mercedes van Hamilton voor hem, terwijl Norris op P2 geen vuist kan maken naar zijn teamgenoot op P1. Hamilton heeft in het begin van zijn stint teveel gevraagd van zijn harde banden en lijkt daar nu de vruchten van te plukken. De RB20 van de wereldkampioen wordt steeds groter in de spiegels van de Mercedes.

Na 34 ronden zit Max onder de achtervleugel van Hamilton en het duurt nog een ronde voordat hij een poging kan wagen. Max kruipt naar de Brit op het recht stuk en komt er niet aan voorbij, maar Hamilton verremt zich. Max komt langszij richting bocht twee, gaat er buitenom voorbij maar gaat te wijd in de volgende bocht en zo blijf Hamilton toch nog op P3. De twee kemphanen blijven rondenlang vechten totdat Hamilton de pits opzoekt. Achter Hamilton gaat ook Leclerc mee naar binnen die het gat naar Max zo goed als dicht heeft gereden. “Het is ongelofelijk hoe we ons zo laten undercutten en zo mijn race compleet vergallen”, aldus Max over de boordradio.

Nu Max in vrije lucht rijdt, is hij sneller dan de McLarens voor hem. Echter is Hamilton op zijn nieuwe banden sneller dan Verstappen. Na 46 ronden plaatst Norris met een pitstop een undercut bij Piastri. De Australiër wordt pas in ronde 48 naar binnen geroepen en komt achter Norris weer de baan op. Daarmee rijdt Max aan de leiding maar hij moet nog een keer naar binnen.

Norris krijgt over de boordradio te horen dat hij zijn positie terug moet geven aan Piastri als het hem uitkomt. Het team van McLaren wil namelijk niet dat Norris te veel tempo moet opgeven. Ondertussen maakt Max zijn tweede pitstop en valt daarmee terug naar P5 achter Hamilton.

Met nog zeventien ronden te gaan, komt Max aan bij de achterkant van de Ferrari van Leclerc. Het duurt lang voordat Max een echte poging kan wagen maar in ronde 57 is het zover en kan hij koers zetten naar Hamilton. Vooraan krijgt Norris te horen dat hij veel meer moet managen. Zijn engineer is ervan overtuigd dat hij ‘het juiste’ zal doen en dat is zijn positie teruggeven.

Met nog tien ronden op de klok komt Max aan bij de achterkant van de Mercedes van Hamilton. Er ontstaat een gevecht wat uiteindelijk eindigt in een touche tussen de twee. Max schiet van de baan in bocht één na een mislukte inhaalactie op Hamilton. Max zette zijn actie heel laat in, verremde zich en er was stevig contact, waardoor de RB20 een stuk door de lucht vloog met mogelijke schade tot gevolg. Max verliest een plekje aan Leclerc en rijdt in de slotfase rond op P5.

Vooraan krijgt Norris met nog twee ronden te gaan de opdracht om Piastri voorbij te laten. Iets wat de Brit op het rechte stuk meteen doet. Max kan geen vuist meer maken naar Leclerc en eindigt de wedstrijd op P5 achter Piastri, Norris, Hamilton en Leclerc.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl