Met minder dan 60 dagen te gaan keert de Formule 1 terug naar Zandvoort. Op 3 mei springen de lichten op groen voor de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Na vier maanden van verbouwen, verbeteren, versnellen en verbreden is dit legendarische parcours nu klaar voor de wereld van de Formule 1 en klaar voor het Ultimate Race Festival. Op 4 maart reed Aston Martin Red Bull Racing superster Max Verstappen de Legendary Lap in zijn F1 bolide en opende daarmee het Circuit Zandvoort.
Verstappen was lyrisch en zei: “Ik ben hier voor de officiële opening van het nieuwe circuit Zandvoort in de RB-8, een auto van Red Bull. Al met al heel bijzonder.” Ik vond het heel leuk. Vooral bocht drie en de laatste bocht 14. Ja, die banking dat voelt heel bijzonder aan. En er zitten veel verschillende lijnen die je in de bochten kan rijden. Prachtig. Mooie van bijvoorbeeld bocht 3 is dat het ook een kombocht is en dat de binnenkant van de bocht helemaal wegvalt naar beneden. Als je daar aankomt zie de binnenbocht helemaal niet omdat je zo laag in de auto zit. En daarna… hoe je de rest van de bocht neemt, dat is echt heel anders dan dat je gewend bent. Het maakt me heel trost om hier te rijden ik kijk er enorm naar uit, als ik mijn fans zie op de andere circuits, dan kan het hier alleen nog maar mooier worden tijdens de Dutch Grand Prix.”
VolkerWessels tovert in vier maanden circuit om
Het vernieuwde circuit is door VolkerWessels in recordtijd zeer vakkundig en grondig omgetoverd tot een baan waar de hele autosportwereld nieuwsgierig naar uitkijkt. Dit komt met name door de twee nieuwe spectaculaire kombochten in combinatie met het klassieke circuit. De eerste kombocht is de Hugenholtzbocht (T3) en de meest extreme bocht is de nieuwe Arie Luyendijkbocht (T14). Verder valt op dat de coureurs na een pitstop pas na de Tarzanbocht weer op de baan invoegen.
Progressief parabolische kombochten
De huidige F1-coureurs zijn allemaal erg nieuwsgierig naar de baan die is ontworpen door de Italiaanse baanontwerper Jarno Zaffelli van Dromo met twee progressieve parabolische kombochten. Ten eerste de Arie Luyendijkbocht (T14) die heeft een helling van 15-18 graden of een maximale helling van 32%. De helling van bocht 3 is zelfs nog progressiever. Die is relatief vlak aan de binnenkant, maar nog steiler boven in de bocht. De getallen van deze bocht zijn: 5-19 graden of een maximale helling van 34%.
“Zo een bocht beleven kan nergens anders”
Sportief Directeur van de Dutch Grand Prix Jan Lammers is enorm tevreden” Het circuit is in zeer korte tijd klaargestoomd voor de koningsklasse van de autosport. Zo is de uitloopstrook van de Gerlachbocht voor de veiligheid vergroot. De Hugenholtz is een kombocht geworden waardoor twee F1 auto’s naast elkaar met dezelfde snelheid kunnen strijden om met meer vaart richting het Scheivlak te schieten. En dan, die blinde bocht naar rechts, schuin naar beneden door de duinen.”
Dat is volgens Lammers één van de spectaculairste attracties van dit circuit voor de coureurs. “Zo’n soort bocht beleven kan nergens anders.” En dan als uitsmijter De Arie Luyendykbochtwaar de bolides op hogere snelheid naast elkaar doorheen kunnen razen het rechte einde op. Kortom: het is fantastisch geworden.”
Vanaf 1 Mei, Dive into the Sea of Orange
Op vrijdag 1 mei gaan de honderdduizend fans maar ook alle F1 coureurs het meemaken. Dan start de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix met de Jumbo Super Friday. De eerste dag zal voornamelijk in het teken staan van de vrije trainingen en alle teams kijken ernaar uit om kostbare ervaring op te doen voor een van de meest tot de verbeelding sprekende races van het jaar.