Max Verstappen heeft zijn vijftigste Grand Prix gewonnen. Op het Circuit of the Americas moest de Oracle Red Bull Racing-coureur hard werken voor de overwinning. Gestart vanaf P6, wist Max zich in de beginfase al snel op te werken naar P3. Na de eerste ronde pitstops lag Verstappen op P2, waarna hij met een geslaagde inhaalactie in ronde 28 Lando Norris in kon halen voor de leiding van de race. In de slotfase liep Lewis Hamilton nog flink in op Verstappen, maar bij de finish had Max nog een voorsprong van twee seconden op de Brit, waarmee hij voor de derde maal op rij de Grand Prix van de Verenigde Staten won en tevens zijn record van vijftien overwinningen in één seizoen van vorig jaar evenaarde. Achter Hamilton, completeerde Lando Norris het podium.
Na afloop van de race laat Max weten dat het zeker geen makkelijke overwinning was: “Het was iets moeilijker dan verwacht om eerlijk te zijn. Het begon al doordat we vanaf P6 moesten starten. Maar, tijdens de hele race was ik aan het worstelen met de remmen en we hadden wat minder balans in de auto. We hebben de remmen na gisteren veranderd, er zijn hier veel harde rempunten en ik had niet het gevoel dat ik gisteren had, dus dat maakte mijn race zeker lastiger vandaag en maakte het moeilijk om constant te zijn. We moeten even goed kijken of er niks mis was met de remmen.”
Verstappen had 28 ronden nodig om aan de leiding van de race te komen, maar ook toen was de overwinning nog niet veilig: “Natuurlijk wil je de banden niet vernielen, maar ik had ook moeite met het remmen, dus het duurde even voordat ik het goede ritme te pakken had. Je kon zien dat het best spannend was op het einde. De harde banden waren niet zo goed. Ook de achterblijvers en de banden die sleten, maakten het nog iets lastiger.”
Ondanks de lastige race, heeft Max met zijn vijftigste Grand Prix-zege een nieuwe mijlpaal bereikt: “Het is ongelofelijk om mijn vijftigste Grand Prix hier te winnen. Ik ben erg trots en we blijven pushen voor meer overwinningen”, zegt Max strijdvaardig, waarna hij ook even stil staat bij Dietrich Mateschitz, de Red Bull-oprichter die precies een jaar geleden overleed: “Vóór de race hadden we het fotomomentje met het team waarbij iedereen samen in jeans stond, dus dat maakte het extra mooi.”
Het is een merkwaardig beeld bij de start. De beide Aston Martins en de beide Haas-coureurs starten de race vanuit de pitstraat, waardoor er maar zestien auto’s op de startgrid staan. Het team van Aston Martin beleeft tot dusverre een dramatisch weekend, waarbij zowel Fernando Alonso als Lance Stroll op vrijdag niet voorbij Q1 kwamen. Haas heeft dit weekend een grote upgrade aan de auto doorgevoerd, maar ook hiermee kunnen Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen nog geen potten breken. Hulkenberg en Stroll starten de race op de harde bandencompound, terwijl alle overige coureurs de race op de medium compound banden aanvangen. Max komt goed weg vanaf zijn zesde startplek en ligt na de eerste bocht op P5, ten koste van George Russell. Lando Norris grijpt de leiding door beter te starten dan polesitter Charles Leclerc. Carlos Sainz en Lewis Hamilton sluiten achter de twee heren aan op plek drie en vier. Oscar Piastri en Esteban Ocon raken elkaar bij de tweede bocht, maar de touché loopt wonderwel goed af.
Sainz kan het tempo van de mannen vóór hem niet volgen en de Spanjaard wordt al snel voorbij gestoken door Hamilton. Verstappen volgt door in ronde vijf voorbij te gaan aan de Ferrari-coureur voor P4. Eén ronde later passeert Hamilton Leclerc, wat erop duidt dat de Ferrari op racepace de snelheid niet heeft.
Ocon heeft schade opgelopen aan zijn sidepod door het akkefietje met Piastri en de Fransman besluit zijn Alpine in ronde zeven in de pits te parkeren en is daarmee de eerste uitvaller van de race. Piastri’s race duurt niet veel langer. In ronde tien rijdt de Australiër langzaam over de baan, waarna hij over de boordradio wordt verzocht de auto in de pits te parken en het strijdtoneel te verlaten. Ondertussen gaat Verstappen voorbij aan Leclerc voor P3. Max ligt op dat moment nog vijf seconden achter Hamilton op P2, terwijl Norris aan de leiding ligt.
In ronde zeventien is Max de eerste van de koplopers die zijn pitstop maakt. In een foutloze stop van 2,5 seconden krijgt Max een vers setje medium compound banden onder de RB19 geschroefd en de Nederlander komt als negende terug de baan op. Leider Norris volgt één ronde later en komt als vierde terug de baan op, maar staat op de harde banden. Door stops van anderen ligt Max dan alweer op P6. Hamilton stopt pas in ronde 21 en hij komt na zijn bandenwissel achter Verstappen de baan op, waarmee Max doorschuift naar P4. Leclerc is de laatste van de kopgroep die naar binnen komt. Door de stop van de Monegask komt Norris weer aan de leiding van de race te liggen, op 2,5 seconden gevolgd door Verstappen. Op zijn medium compound banden loopt Max snel in op Norris, die op de harde banden rondrijdt. In ronde 28 plaatst Max een succesvolle aanval op de Brit bij bocht twaalf, waardoor Max voor het eerst vandaag aan de leiding komt te liggen. Hamilton rijdt ook rond op de harde bandencompound en loopt in op Norris en Verstappen voor hem.
Norris besluit in ronde 35 zijn tweede stop te maken. Hij wisselt de oude harde banden in voor een nieuw setje van hetzelfde soort. De McLaren-coureur komt als zesde terug de baan op. Verstappen stopt één rondje later en wisselt van mediums naar de harde banden. Max komt vóór Norris als vierde terug het asfalt op. Hamilton maakt zijn tweede pitstop in ronde 39 en op hetzelfde moment gaat Verstappen voorbij aan Leclerc bij de eerste bocht, waardoor Max terug aan de leiding van de race komt te liggen. Hamilton is gewisseld naar de medium compound banden en op dit rubber is de Mercedes-coureur rap onderweg. Allereerst gaat Hamilton in ronde 41 Leclerc voorbij voor P3, waarna hij de jacht inzet op Norris en Verstappen vóór hem. In ronde 49 gaat Hamilton voorbij aan Norris voor P2 en ligt op dat moment nog vijf seconden achter leider Verstappen. Ondertussen moet Alonso zijn Aston Martin in de pits parkeren met schade aan zijn vloer en is daarmee uitvaller nummer drie.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl