Max Verstappen is tweede geworden in een spannende Grand Prix van Spanje. Na vanaf plek twee te zijn gestart, nam Max met een gewaagde uitremactie de leiding over van Lewis Hamilton bij bocht één. Zowel vóór als na zijn eerste pitstop stond Verstappen onder druk van Hamilton. De Brit besloot echter met nog 23 ronden voor de boeg een tweede stop te maken, terwijl Max buiten bleef. Op zijn oude banden was Max niet opgewassen tegen Hamilton en met nog zes ronden te gaan, werd hij eenvoudig voorbij gestoken door de Mercedes-coureur. Max maakte daarna een tweede stop en eindige uiteindelijk als tweede achter winnaar Hamilton en pakte tevens het punt voor de snelste raceronde. Valtteri Bottas completeerde het podium.
Ondanks dat Max het grootste gedeelte van de race aan de leiding lag, laat hij na afloop van de race weten dat hij de bui al zag hangen: “Ik kon het zien aankomen. Op de zachte banden was Hamilton al sneller en op de medium compound banden had hij duidelijk meer snelheid. Er was niet veel meer wat we konden doen. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk mijn race te rijden en met mijn banden om te gaan, maar op de één of andere manier zijn we wat langzamer en slijten onze banden iets meer. Toen Hamilton een tweede stop maakte, wist ik dat het over was. Ik had al moeite met de banden en je kon zien dat hij elke ronde dichterbij kwam. Ik was dus een makkelijke prooi.”
Bij de start van de race nam Max brutaal de leiding. De Nederlander licht zijn bliksemstart toe: “De start was prima. Bij de eerste bocht is het zo dat degene die het laatste remt als eerste eruit komt. Ik ben er vol voor gegaan, anders zou het een lastig verhaal worden om ervoor te blijven. Toen we eenmaal op kop lagen, heb ik er alles aan gedaan om ervoor te blijven, maar vandaag waren we in ieder geval gewoon niet snel genoeg.”
Waar Lewis besloot om in ronde 43 een tweede stop te maken, bleef Max buiten. Verstappen is echter niet van mening dat het veel verschil heeft gemaakt voor de uitslag van de race: “Als je aan de leiding ligt, wil je niet in het verkeer komen na je pitstop. Maar, het is natuurlijk makkelijker als je een duidelijk voordeel hebt. Als wij een tweede stop hadden gemaakt, weet ik niet of we ons terug hadden kunnen knokken. Desondanks heb ik alles geprobeerd wat ik kon.”
Max is dan ook vastberaden om samen met het team hard te blijven werken om het Mercedes lastig te kunnen maken: “Het is duidelijk dat we nog niet zijn waar we willen zijn. We moeten nog hard pushen om ze bij te halen, want op dit moment zijn we iets langzamer. Maar, vergeleken met vorig jaar is het nog steeds een grote stap voorwaarts.”
Het is bewolkt voor aanvang van de vierde race van het seizoen op het Circuit de Barcelona-Catalunya en er is een kleine kans op regen. Het gehele veld vangt de race aan op de zachte banden, met uitzondering van Kimi Raikkonen, waarbij de medium compound banden onder de Alfa Romeo zijn geschroefd.
Bij de start komt Max goed weg vanaf zijn tweede startplek en hij komt direct langs de vanaf pole gestarte Hamilton te rijden. Bij het ingaan van de eerst bocht remt Max extreem laat aan de binnenkant en met een gewaagde actie neemt hij de leiding over van Hamilton. Charles Leclerc haalt Valtteri Bottas in voor plek drie, terwijl Daniel Ricciardo en Sergio Perez na de start op plek vijf en zes liggen. Het veld komt zonder kleerscheuren de eerste ronde door.
Yuki Tsunoda valt in ronde acht stil met zijn AlphaTauri bij bocht tien. De Japanse rookie kan niet meer verder en is de eerste uitvaller van de race. De safety car komt de baan op waarmee het veld als een harmonica weer in elkaar schuift. In ronde elf komt de safety car naar binnen en Max trekt direct een gaatje bij de herstart, waardoor Hamilton geen aanval kan wagen bij de eerste bocht. In de daaropvolgende ronden zit Hamilton steeds op ongeveer één seconde achter de Nederlander.
In ronde 25 komt Verstappen binnen vanaf de leiding voor zijn eerste pitstop. Hij wisselt de zachte banden in voor een setje van de medium compound banden. Na een ietwat langzame stop van 4,2 seconden komt Max als vijfde terug de baan op, achter zijn teamgenoot Perez, die hem een paar bochten later voorbij laat. Hamilton komt in ronde 29 ook binnen om zijn zachte banden in te wisselen voor een setje mediums. De Mercedes-coureur komt als tweede terug de baan op, zes seconden achter Verstappen, die de leiding van de race weer terugpakt. Bottas heeft door eerder te stoppen dan Leclerc, de derde plek overgenomen van de Ferrari-coureur.
Hamilton rijgt vervolgens op zijn nieuwe banden de snelste racerondes aaneen en het gat met Verstappen slinkt zienderogen. In ronde 34 zit Hamilton alweer binnen één seconden van Verstappen. De Brit krijgt enkele ronden DRS, maar hij kan geen aanval wagen op Verstappen. Hamilton besluit in ronde 43 binnen te komen voor een tweede stop. Met een vers setje van de medium compound banden komt Hamilton als derde terug de baan op, achter teamgenoot Bottas en met een achterstand van 25 seconden op leider Verstappen, die besluit niet te stoppen.
Perez haalt in ronde 47 met een knappe actie Daniel Ricciardo buitenom in bij bocht één, waarmee de Mexicaan op plek vijf komt te liggen. Ondertussen is Hamilton op zijn nieuwe rubber ruimschoots de snelste man van het veld en hij komt met rasse schreden dichterbij aan Bottas en Verstappen voor hem.
Bottas laat in ronde 53 met teamorders Hamilton voorbij voor plek twee, en besluit vervolgens de pits in de komen om een aanval te wagen op de snelste raceronde. Hamilton ligt op dat moment elf seconden achter Verstappen en is nog steeds aanzienlijk sneller dan de Red Bull-coureur. Hamilton zit in ronde 60 al binnen het DRS-bereik van Verstappen hij neemt bij zijn eerste kans direct de leiding over van de Nederlander op het lange rechte stuk. Verstappen besluit de ronde erna binnen te komen om te wisselen naar een vers setje zachte banden om te proberen de snelste raceronde voor zich op te eisen.
Aan kop wint Hamilton zijn derde Grand Prix van het seizoen. Verstappen slaagt er uiteindelijk in om op zijn hagelnieuwe banden de snelste raceronde te noteren, waarmee hij naast de achttien punten voor de tweede plek, nog een extra punt mag bijschrijven in zijn honderdste race voor Red Bull Racing. Bottas wordt derde, terwijl Leclerc een knappe vierde plek pakt voor Ferrari. Perez eindigt als vijfde, met achter hem Ricciardo op plek zes. Carlos Sainz wordt zevende in zijn thuisrace, terwijl Lando Norris, Esteban Ocon en Pierre Gasly de top tien compleet maken.