Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van Singapore. Op het Marina Bay Street Circuit reed Max bijna de hele race op de tweede plek achter Lando Norris, die de race wist te winnen. McLaren-teamgenoot van Norris, Oscar Piastri, completeerde de top drie.

“Ik racete vooral in mijn eentje. Ik deed wat ik kon en deed mijn best om mijn eigen pace te rijden tot het einde. De eerste stint was lastig voor ons. We hadden behoorlijk wat bandenslijtage. De tweede stint ging iets beter en was ik wat comfortabeler. In een weekend waar we van wisten dat het lastig ging worden, is P2 een goede prestatie. Natuurlijk zijn we niet blij met een tweede plaats. We moeten nu ons best doen om te verbeteren”, laat Max weten na afloop van de race.

Bij het uitgaan van de rode lichten is de top zes goed weg en behoudt iedereen zijn startpositie. Eventjes zit Nico Hulkenberg voor de McLaren van Oscar Piastri, maar een paar bochten later pakt Piastri de vijfde positie terug. Max moet kortstondig verdedigen ten opzichte van de op softs startende Hamilton, maar de kampioenschapsleider behoudt zijn tweede plaats. Oracle Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Perez kent een goede start. Hij schuift op van P13 naar de tiende positie.

In ronde elf is Daniel Ricciardo de eerste die naar binnen gaat voor een pitstop. Hij wisselt naar de mediums. Even later duikt ook Alexander Albon naar binnen, om een undercut te plaatsen op Carlos Sainz. Die tactiek werkt bijna, maar Sainz komt na zijn pitstop vlak voor de deur van Albon. De race van de Thai duurt daarna nog maar twee rondes, want Albon stuurt in ronde zeventien naar binnen vanwege een oververhitte auto.

In diezelfde ronde is het Lewis Hamilton die als eerste van de top vijf naar binnen gaat. Hij wisselt naar de harde band, waarmee hij de race uit kan rijden. Hamilton komt als dertiende weer op de baan. In de rondes erna komt hij niet snel naar voren en schiet hij zelfs wat door als hij Yuki Tsunoda in wil halen. Door het lastige doorstomen van Hamilton, weet Russell voor zijn teamgenoot te komen na zijn pitstop, terwijl hij voor de pitstops achter Hamilton lag.

Max gaat in ronde dertig naar binnen. Zijn pitstop duurt 3 seconden, waardoor hij terugvalt op P4 net achter Leclerc. In dezelfde ronde haalt Max de Ferrari-coureur alweer in waardoor hij op de derde plek ligt. Een ronde later is het Norris die naar binnen gaat. Hij meldt via de boordradio dat hij de muur heeft geraakt en zijn voorvleugel gecheckt moet worden. Uiteindelijk blijkt er niet zoveel aan de hand te zijn en hoeft zijn voorvleugel niet gewisseld te worden. Norris komt op de eerste plek weer de baan op. Een aantal rondes later gaan ook Leclerc en Piastri naar binnen. Leclerc valt terug op de achtste positie en Piastri op P5 achter de Mercedessen van Russell en Hamilton. Piastri is in zijn eerste rondes een stuk sneller dan Hamilton, waardoor hij in ronde 41 voorbij gaat aan de zevenvoudig wereldkampioen.

Met nog twintig rondes te gaan leidt Lando Norris de race met 24 seconden voor op Max. De Nederlander heeft zelf zeventien seconden voorsprong op de nummer drie Russell, die Oscar Piastri steeds dichter bij ziet komen. Hamilton completeert de top vijf, voor de Ferrari’s van Leclerc en Sainz.

Piastri en Leclerc maken in de rondes erna gebruik van hun bandenvoordeel. Zo haalt Piastri Russell in voor de derde positie en pakt Leclerc de plek over van Hamilton. Beiden weten daarna niet meer verder te komen, hoewel Leclerc nog in de buurt komt van Russell. Bij het vallen van de vlag komt Norris als eerste over de streep voor zijn derde zege van het jaar. Max finisht met 21 seconden achterstand als tweede, voor Piastri die niet meer in de buurt weet te komen bij de wereldkampioen. Russell en Leclerc completeren de top vijf. De snelste ronde van de race gaat naar Daniel Ricciardo, die door een late pitstop naar de softs het puntje af weet te pakken van Norris. Zelf krijgt hij er geen punt voor, omdat hij niet in de top tien finisht.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl