Max Verstappen is tweede geworden in de Portugese Grand Prix. Op het circuit van Portimão startte Max de race als derde en hij wist bij de start deze positie te behouden. Bij de herstart na een safety car-fase kon Verstappen voorbij komen aan Lewis Hamilton voor plek twee. De Brit pakte de tweede plaats een paar ronden later echter weer terug van Max en vervolgens nam Hamilton ook de leiding over van Mercedes-stalmaat Valtteri Bottas. Na de pitstops ging Verstappen voorbij aan Bottas en uiteindelijk finishte de Red Bull Racing-coureur als tweede achter winnaar Hamilton. Bottas completeerde het podium.
Na afloop van de race laat Max optekenen: “Ik ben redelijk tevreden met de tweede plek en het is een goede schadebeperking. Ik deed alles wat ik kon. Ik kwam bij de start niet geweldig weg, maar de herstart was goed en het was een mooi gevecht met Lewis. Ik slaagde erin om op de kerbs te blijven, dus gelukkig hoefde ik de positie niet terug te geven.”
Verstappen vervolgt: “Ik probeerde vervolgens druk uit te voeren op Valtteri, maar uiteindelijk kwamen we net wat snelheid tekort. Lewis haalde mij weer in bij bocht één en ik kon net niet dicht genoeg bij Lewis in de buurt blijven om ook DRS te krijgen. Nadat Lewis voorbij ging aan Valtteri heb ik rondenlang met DRS achter Valtteri gereden. Na de pitstop was het lastig om de banden op te warmen en nadat we waren gesetteld op de tweede plaats kwamen we wat snelheid tekort op de Mercedessen, maar evengoed is de tweede plaats een goed resultaat.”
Over zijn kansen voor de komende race in Spanje durft Max nog geen uitspraken te doen: “Dit was een beetje een vreemd weekend met betrekking tot de grip. We hadden het niet helemaal onder controle en het is niet ons circuit, zo lijkt het. Op de mediums ging het niet slecht, maar je zag duidelijk dat Lewis meer snelheid had en hij kon Valtteri makkelijker aanvallen dan dat ik dat kon. Zodra we wisselden naar de harde banden kon ik ook niet echt dichterbij komen aan Hamilton. Laten we zien wat we kunnen doen in Barcelona. We weten dat dat een circuit is met een normaal gripniveau en daar kun je de echte snelheid van de auto weer zien.”
Onder een stalende zon en met een buitentemperatuur van 20 graden vangt de Grand Prix van Portugal op het circuit nabij Portimão aan. De top vier start op de medium compound banden, terwijl daarachter Carlos Sainz op plek vijf de eerste coureur op zachte banden is. Max komt goed weg vanaf zijn derde plek op de grid en hij weet zijn positie te behouden bij het ingaan van de eerste bocht. De vanaf pole gestarte Bottas neemt de leiding, gevolgd door teamgenoot Hamilton. Sainz neemt op zijn zachte banden de vierde plek over van Sergio Perez.
Kimi Raikkonen tikt bij het ingaan van de tweede ronde op het rechte stuk bij start-finish de achterkant van zijn teamgenoot Antonio Giovinazzi aan. Raikkonen verliest de voorvleugel van zijn Alfa Romeo en hij gaat stuurloos rechtdoor de grindbak in bij bocht één. De Fin zet zijn auto stil in het grind en is daarmee de eerste uitvaller van de race. De safety car komt direct de baan op.
In ronde zeven wordt het veld weer vrijgelaten en bij de herstart is Max er als de kippen bij. Hij gaat bij bocht één buitenom aan Hamilton voorbij voor plek twee. De Nederlander voert in de daaropvolgende ronden de druk op bij leider Bottas. Echter pakt Hamilton in ronde elf de tweede plek terug van Verstappen met behulp van DRS op het lange rechte stuk. Verstappen probeert in bocht twee nog te counteren, maar het mag niet baten.
Sergio Perez gaat in ronde vijftien voorbij aan Lando Norris voor P4, terwijl Max op dat moment een klein gaatje moet laten aan de Mercedessen voor hem. Hamilton blijft jagen op teamgenoot Bottas met Max op ongeveer twee seconden daarachter. Hamilton neemt in ronde 20 de leiding van teamgenoot Bottas met een geslaagde inhaalactie buitenom in bocht één. Max voert vervolgens ook de druk op bij Bottas. Ronde na ronde zit Max binnen het DRS-bereik van Bottas, maar hij weet niet dicht genoeg bij te komen aan de Fin om een aanval te plaatsen.
In ronde 36 is Max de eerste coureur van het leidende trio die zijn pitstop maakt. In de foutloze stop die de monteurs van Red Bull Racing in 2,3 seconden uitvoeren, worden de medium compound banden ingewisseld voor de harde banden. Max komt als vierde terug de baan op. Eén ronde later stopt ook Bottas. Ondanks dat de Fin net voor Max terug de baan op komt, heeft Verstappen meer temperatuur in zijn banden en bij bocht vijf haalt hij Bottas in voor plek drie. Hamilton stopt weer een ronde later en hij komt drie seconden voor Verstappen de baan op. Perez ligt op dat moment aan kop, maar hij moet zijn verplichte pitstop nog maken.
Hamilton gaat in ronde 51 voorbij aan Perez. De Mexicaan gaat een ronde later naar binnen voor zijn verplichte stop en komt als vierde terug de baan op met een setje zachte banden onder de RB16B gemonteerd. Verstappen komt hierdoor weer op de tweede plek te liggen op vijf seconden van leider Hamilton. Bottas ligt vlak achter de Nederlander op plek drie.
Bottas verliest in de slotfase steeds meer terrein op Verstappen en hij besluit met nog drie ronden voor de boeg een pitstop te maken om een aanval te plaatsen op de snelste raceronde. Verstappen doet een ronde later hetzelfde en maakt ook een extra stop in een razendsnelle tijd van 1,9 seconden. Aan kop wint Hamilton zijn tweede race van het jaar. In de laatste ronde zet Max nog de snelste ronde van de race neer, maar vanwege het overschrijden van de track limits wordt de rondetijd van hem afgepakt. Met een tweede plaats aan de finish pakt Max achttien punten, waarmee hij acht punten achter Hamilton staat in het kampioenschap. Bottas eindigt op P3 en pakt wel het punt voor de snelste raceronde. Perez wordt vierde, terwijl Norris op plek vijf als ‘best of the rest’ finisht. Charles Leclerc wordt zesde, met de Alpines van Esteban Ocon en Fernando Alonso op plek zeven en acht. Daniel Ricciardo en Pierre Gasly completeren de top tien.