Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van Qatar. De Nederlander ontving voor aanvang van de race een gridstraf van vijf plekken, waardoor hij als zevende moest starten. Max maakte een uitstekende start waarbij hij na de eerste bocht al op plek vier lag. Enkele ronden later had Verstappen zich al opgewerkt naar de tweede plaats, maar hij was niet bij machte om Lewis Hamilton het leven zuur te maken. Hamilton won de race dan ook met overmacht. Verstappen eindigde als tweede en noteerde de snelste raceronde, maar zag zijn voorsprong in het kampioenschap wel slinken tot acht punten. Fernando Alonso werd verrassend derde en scoorde daarmee zijn eerste podium sinds de Grand Prix van Hongarije in 2014.
Na afloop van de race laat Max weten: “Onze startpositie was een beetje gecompromitteerd. Door de straf was ik natuurlijk gemotiveerd, maar mij krijgen ze sowieso nooit klein. De eerste ronde was heel belangrijk en gelukkig had ik een goede start. Daarna lag ik ook heel snel weer tweede, maar toen zag je ook dat we wat snelheid tekort kwamen. Ik probeerde het gat met Hamilton klein te houden zodat ze niet een extra stop konden maken. Dat pakte goed uit en ik ben blij om uiteindelijk nog de snelste rondetijd te pakken.”
Het circuit van Losail, waar voor het eerst een Formule 1-race werd verreden, kon op goedkeuring rekenen van Verstappen: “Deze baan is erg leuk om op te rijden. Het is een erg snel circuit en ook op het gebied van bandenslijtage hielden de banden het goed vol, dus het was cool. Ik moest natuurlijk wel trappen op het einde. Vooral de laatste paar rondjes toen ik voor de snelste rondetijd ging, dat voel je wel heel even, maar dat maakt het ook leuk.”
Het kampioenschap zal tijdens de laatste twee races beslist worden, en Max zit dan ook vol vechtlust: “Over de hele race waren we nog steeds te langzaam. Maar, ik geef nooit op en dat gaan we ook niet doen tot het einde van het seizoen en dan zien we wel waar we eindigen. Tot nu toe staan we nog altijd op kop en hopelijk kunnen we dat vasthouden. Het zal een spannend gevecht worden tot het einde en we gaan alles geven.”
Anderhalf uur voor aanvang van de race wordt bekendgemaakt dat Max een gridstraf van vijf plekken ontvangt, omdat hij volgens de wedstrijdleiding niet genoeg van zijn gas ging onder dubbel gezwaaide gele vlaggen tijdens zijn laatste vliegende ronde in de kwalificatie. Hierdoor begint de Nederlander vanaf P7 aan de race onder het kunstlicht op het Losail International Circuit. Verstappen komt goed weg vanaf zijn zevende startplek, hij zoekt de binnenkant van bocht één op en komt als vierde de bocht uit. Polesitter Hamilton weet de leiding te behouden, gevolgd door Fernando Alonso en Pierre Gasly. Alle coureurs komen ongeschonden de eerste ronde door. Verstappen dringt direct aan bij de mannen voor hem en in ronde vier gaat hij in bocht één met behulp van DRS voorbij aan Pierre Gasly. Verstappen verschalkt één ronde later Fernando Alonso, waardoor hij op plek twee ligt, op zo’n vier seconden achter leider Hamilton.
Sergio Perez, die na een teleurstellende kwalificatie vanaf plek elf moest starten, vecht zich ook gestaag naar voren en in ronde zestien gaat hij voorbij aan Gasly voor plek vijf. Valtteri Bottas startte vanwege een gridstraf van drie plekken als zesde, maar de Fin beleeft een slechte start en heeft zich pas in ronde zeventien weer terug opgewerkt naar de zesde stek.
Verstappen maakt in ronde achttien zijn eerste stop. Na een foutloze stop van 2,2 seconden, komt Max vlak voor Alonso weer als tweede de baan op met een vers setje harde banden onder de RB16B gemonteerd. Hamilton stopt één ronde later en hij komt ruim voor Verstappen weer als leider terug op het asfalt. Bottas ligt dan op de derde positie en besluit langer door te rijden. Bottas rijdt echter te lang door op zijn versleten medium compound banden en de Fin krijgt in ronde 34 een lekke linkervoorband. Met een vonkenregen achter zijn Mercedes rijdt Bottas naar de pits om zijn banden en voorvleugel te wisselen en hij komt als veertiende weer terug de baan op. Op dat moment ligt Verstappen acht seconden achter leider Hamilton.
Verstappen maakt in ronde 42 zijn tweede stop. In wederom een snelle stop van 2,1 seconden van het team van Red Bull Racing, wordt er gewisseld naar een nieuw setje van de medium compound banden en behoudt Max zijn tweede plaats. Hamilton en Perez volgen één ronde later. Hamilton komt met ruim acht seconden voorsprong op Max weer als leider de baan op, terwijl Perez terugvalt van de derde naar de zevende plek. Op zijn nieuwe banden werkt Perez zich alweer snel op naar de vierde plek achter Alonso.
In ronde 51 komt Bottas naar binnen. Hij parkeert zijn Mercedes in de pits en is de eerste uitvaller van de race. Op dat moment krijgen ook de beide Williams-coureurs George Russell en Nicholas Latifi een lekke linkervoorband. Russell kan nog naar de pits rijden om zijn banden te laten vervangen, terwijl teamgenoot Latifi minder geluk heeft en zijn auto naast de baan moet parkeren.
Doordat de Williams van Latifi van de baan getakeld moet worden, is er een korte virtual safety car-situatie. Max maakt gretig gebruik van de situatie door zijn derde stop te maken in een poging de snelste raceronde te noteren op een setje zachte banden. Terwijl Hamilton dominant naar de overwinning rijdt, klokt Max in de laatste ronde de snelste raceronde, waarmee hij naast de achttien punten voor de tweede plaats, nog een extra puntje ontvangt. Hiermee heeft Max in het kampioenschap nog acht punten voorsprong op zijn titelrivaal Hamilton, met nog twee races voor de boeg. Alonso wordt derde en scoort zijn eerste podium sinds zijn terugkeer in de Formule 1.
Sergio Perez komt net te kort voor het podium en wordt vierde. Esteban Ocon maakt het feest voor Alpine compleet door als vijfde te finishen. Lance Stroll scoort met de zesde plek zijn beste resultaat van het seizoen, met daarachter de beide Ferrari’s van Carlos Sainz en Charles Leclerc op P7 en P8, terwijl Lando Norris en Sebastian Vettel de top tien completeren.