Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van Rusland. Vanaf de tweede plek op de grid kwam Max na de start achter de Mercedessen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op plek drie te liggen. Door een tijdstraf van tien seconden voor Hamilton, vanwege een foutieve proefstart voorafgaand aan de race, viel de Brit na zijn pitstop terug tot achter Verstappen. Achter winnaar Bottas, kwam Max als tweede over de finish waarmee hij zijn zevende podium van het seizoen liet bijtekenen. Hamilton eindigde uiteindelijk als derde.

 

 

Na afloop van de race geeft Max zijn visie op de start, waar hij bij de tweede bocht rechtdoor schoot en over de uitloopstrook weer de baan op kwam: “Het was erg interessant in de eerste bochten. Ik had erg weinig grip aan de binnenkant van bocht twee, dus dat kostte ons wat tijd. Ik moest door de piepschuim chicane op de uitloopstrook en gelukkig kwam ik daar zonder problemen doorheen.”

Verstappen over het vervolg van de race: “Na de herstart waren we wat te langzaam op de medium banden. Ik had teveel overstuur bij het ingaan van de bochten, dus ik kon niet echt aansluiten of aanvallen. Bij de pitstop hebben we de voorvleugel aangepast en toen we eenmaal naar de harde banden wisselden, waren we competitiever. Het was een beetje eenzaam, maar op het einde zag ik dat ik wat inliep op Bottas en probeerde ik voor de snelste raceronde te gaan. Dit lukte echter niet omdat mijn banden op waren. We kunnen uiteindelijk tevreden zijn dat we de beide Mercedessen weer hebben gesplitst en binnen acht seconden van de leider zijn gefinisht, op een circuit waarvan we weten dat we niet echt competitief zijn. Het was dus een prima race.”

 

 

Ondanks de straf van Hamilton zat de overwinning er volgens Max niet in: “De Mercedessen zijn sneller, dus ze zullen je toch wel inhalen. Dit circuit staat bekend als een Mercedes-circuit. Ze zijn hier altijd dominant geweest. Ik probeerde mijn eigen race te rijden. Ik denk dat we het goed hebben gemanaged en we hebben als team alles goed gedaan. We hebben het resultaat gemaximaliseerd, dus ik ben erg blij met de tweede plaats. Na twee uitvalbeurten is het mooi om zo terug te komen en waardevolle punten te pakken.”

Ook voor de komende races is het doel voor Max helder: “Normaal gesproken moeten we om het podium mee kunnen doen, zoals we het hele jaar al hebben gedaan, dus dat gaan we ook het rest van het jaar proberen te doen.”

 

 

Voorafgaand aan de race wordt bekend dat Alexander Albon vijf plekken teruggezet wordt op de grid vanwege een versnellingsbakwissel, waardoor hij de race vanaf P15 moet starten. Nicholas Latifi krijgt om dezelfde reden ook vijf plekken gridstraf en moet achteraan starten. Max vangt de race aan op de medium compound band, in tegenstelling tot Hamilton, die vanaf pole op zachte banden start.

Max komt matig weg vanaf zijn tweede startplek en valt terug tot plek drie achter de beide Mercedessen van Hamilton en Bottas. Bij het ingaan van de tweede bocht verremt Max zich en hij moet over de uitloopstrook terugkeren op de baan. Max komt als vierde de baan op, maar een paar bochten later weet hij zich weer voorbij te werken aan Daniel Ricciardo voor plek drie.

 

 

Carlos Sainz gaat ook rechtdoor bij de tweede bocht, maar hij knalt hard tegen de baanafzetting als hij over de uitloopstrook rijdt. De McLaren-coureur glijdt met een flinke bak schade stuurloos over het asfalt en heeft geluk dat niemand anders hem raakt. De Spanjaard is in orde, maar hij is wel de eerste uitvaller van de race.

Even verderop krijgt Lance Stroll een tik van Charles Leclerc. De Canadees knalt aan de binnenkant van bocht zes tegen de vangrail met zijn Racing Point en ligt ook uit de race. De safetycar komt vanzelfsprekend naar buiten.

In ronde zes wordt het veld weer vrijgegeven. Hamilton behoudt daarbij de leiding vóór Bottas en Verstappen. Lewis Hamilton heeft voorafgaand aan de race tweemaal op een verkeerde plek een proefstart gemaakt en tijdens de race wordt bekend gemaakt dat de Brit een tijdstraf van tien seconden ontvangt vanwege de incidenten die hij bij zijn pitstop moet inlossen.

 

 

In ronde zeventien maakt leider Hamilton zijn pitstop, waarbij hij tien seconden stil moet staan voordat de monteurs de banden mogen vervangen. Hij wisselt naar de harde bandencompound en valt terug tot plek elf. Aan kop loopt Bottas in vrije lucht stukje bij beetje uit op Verstappen.

Max maakt in ronde 26 zijn pitstop. In een razendsnelle stop van 1,9 seconden wisselen de monteurs van Aston Martin Red Bull Racing de medium banden om voor een setje harde banden. De Nederlander komt als vierde terug de baan op. Even later haalt hij thuisrijder Daniil Kvyat in voor plek drie. Als Leclerc in ronde 29 ook zijn stop maakt, ligt Max weer op plek twee op zo’n elf seconden achter Bottas. Hamilton ligt ongeveer acht seconden achter Verstappen op plek drie.

 

 

In ronde 42 raken Sebastian Vettel en Romain Grosjean elkaar bij bocht twee. De twee heren kunnen hun weg vervolgen, maar doordat Grosjean met zijn Haas een piepschuimbord raakt is er een korte Virtual Safetycar om de rotzooi op te ruimen.

In het vervolg van de race vinden er aan kop geen wisselingen meer plaats. Bottas pakt zo zijn tweede overwinning van het seizoen. Verstappen eindigt op ruim zeven seconden van de Fin als tweede. Lewis Hamilton wordt uiteindelijk derde. Sergio Perez pakt de vierde plek, gevolgd door Daniel Ricciardo en Charles Leclerc op plek vijf en zes. Esteban Ocon, Daniil Kvyat, Pierre Gasly en Alexander Albon completeren de top tien.