Max Verstappen is tweede geworden in de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Nederlander startte de race vanaf de derde plek en reed vervolgens een vrij eenzame wedstrijd, totdat Valtteri Bottas in de slotfase een lekke band kreeg en zijn tweede plaats moest afstaan. De Aston Martin Red Bull Racing-coureur had zelfs nog even zicht op de overwinning omdat Lewis Hamilton hetzelfde overkwam, maar de Brit zijn voorsprong was, mede door een late pitstop voor Verstappen, groot genoeg om de hoogste trede op het podium te mogen beklimmen. Charles Leclerc completeerde namens Ferrari het podium.
“Het is een kwestie van geluk en pech”, laat Max na afloop van de race weten. “Mercedes was gedurende de race nog steeds te snel, maar met tien ronden te gaan zagen de banden er niet al te best uit. Toen Valtteri een lekke band kreeg ging ik het uit voorzorg ook rustiger aan doen, waarna het team me binnen haalde om voor de snelste ronde te gaan. Helaas kreeg ook Lewis een lekke band, maar ik ben erg blij met de tweede plek. Het is wederom een erg goed resultaat voor ons.”
Ondanks het feit dat de zege plots binnen handbereik lag, beleefde Verstappen een vrij eenzame wedstrijd: “Eigenlijk was het tot aan de laatste drie ronden een heel saaie wedstrijd voor me. Ik vertelde mijn engineer dan ook maar dat hij niet moest vergeten om wat te drinken, haha! Ik probeerde vooral mijn snelheid te managen en op de banden te letten.”
Over de extra pitstop richting het einde van de race zit de Limburger niet in: “Als Bottas geen lekke band had gekregen, waren we derde gewonnen. We hebben dus gewoon geluk gehad en één plek gewonnen. Dat extra puntje voor de snelste ronde is ook altijd fijn”, sluit Max realistisch en tevreden af.
Nog voordat de race van start gaat, komt het nieuws naar buiten dat Nico Hülkenberg, de vervanger van de op het coronavirus positief geteste Sergio Pérez, niet aan de start kan verschijnen door een probleem met zijn Racing Point. Hierdoor blijft een rentree voor de onfortuinlijke Duitser vooralsnog uit. Williams-coureur George Russell start achteraan, nadat hij een gridstraf van vijf plekken toebedeeld kreeg vanwege het negeren van gele vlaggen tijdens de kwalificatie.
Als de vijf rode lichten uit zijn en we onderweg zijn voor de vierde race van het seizoen, zien we Max goed van zijn plek komen. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas duiken zij aan zij de eerste bocht in, maar Hamilton trekt aan het langste eind en behoudt de leiding. Charles Leclerc lijkt kortstondig aan de Red Bull van Verstappen voorbij te zijn, maar de Nederlander weet de derde plek snel terug te pakken van de Monegask, die op zijn beurt weer direct onder druk komt te staan van Carlos Sainz.
Aan het einde van de eerste ronde zijn het Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Max Verstappen, Charles Leclerc, Carlos Sainz en Daniel Ricciardo die de top zes vormen. Vlak hierna zien we Kevin Magnussen bij Club het grind inschieten, na in aanraking te zijn gekomen met Alex Albon. De Deen maakt een aardige klapper, maar kan ongedeerd uit zijn auto stappen. De wedstrijdleiding besluit de safety car naar buiten te sturen en de wedstrijd te neutraliseren.
Het veld wordt aan het einde van ronde vijf weer losgelaten, waarna beide Mercedessen al snel hun voorsprong ten opzichte van Verstappen beginnen uit te bouwen. Twee ronden later zien we Max’ teamgenoot Albon al vroeg in de pits verschijnen voor een nieuw setje banden. De Thais-Britse coureur verschijnt op de laatste plek weer op het circuit.
In ronde dertien komt de safety car opnieuw naar buiten nadat Daniil Kvyat enorm hard van de baan schiet. De Rus verliest de controle over zijn auto bij het insturen van Maggots en belandt vervolgens met hoge snelheid in de bandenstapels. Net als Magnussen kan Kvyat ongedeerd uitstappen, maar de zesentwintigjarige coureur uit Oefa is zichtbaar gefrustreerd. Alle coureurs, op Romain Grosjean en de eerste gestopte Albon na, duiken naar binnen voor een nieuw setje van de harde banden.
Nadat de zwaar beschadigde AlphaTauri door de marshals uit de weg is geruimd gaat de safety car weer naar binnen. We bevinden ons op dat moment in ronde achttien. Hamilton leidt en bouwt in de ronden hierna een relatief veilige voorsprong op ten opzichte van zijn teamgenoot Valtteri Bottas.
Halverwege de race vormen Hamilton, Bottas, Verstappen, Leclerc, Sainz en Norris de top zes. De raceleider heeft op dat moment twee seconden voorsprong op zijn teamgenoot en zeven seconden op de Red Bull van Max. Het blijkt een wat eenzame wedstrijd voor de Nederlander, aangezien hij geen enkele bedreiging voor de zwartgekleurde Mercedessen kan vormen, maar ook geen druk ervaart van de Ferrari op P4.
Waar de eerste helft van de wedstrijd met twee safety cars vrij hectisch verloopt, gaat het er tijdens het tweede deel van de race, dat wordt gevormd door enkele gevechten in het middenveld, vooralsnog een stuk bedaarder aan toe. Mercedes houdt ruim zicht op een één-twee, waarachter Max Verstappen in het spreekwoordelijke ‘niemandsland’ zijn rondjes rijdt.
Met nog tien ronden te gaan heeft raceleider Lewis Hamilton een voorsprong van bijna drie seconden op Valtteri Bottas, wiens banden het zwaar hebben. Verstappen volgt op ruim tien seconden, maar komt in de slotfase steeds dichterbij aan de Fin. Als er nog drie ronden te rijden zijn, zien we Bottas plotseling van de baan schieten met een lekke linker voorband, waardoor Max P2 kan overnemen. Red Bull besluit de Nederlander tevens binnen te halen voor een setje softs, waarmee hij een gooi kan doen naar de snelste raceronde.
Als donderslag bij heldere hemel klapt ook bij Carlos Sainz en zelfs bij raceleider Lewis Hamilton een band, maar de Brit heeft mede door de pitstop van Verstappen genoeg voorsprong om als winnaar over de streep te komen. Max scherpt de snelste raceronde nog aan en scoort met zijn tweede plek een mooi aantal van negentien punten. Zijn 34e podium brengt Max op in totaal 1000 punten in de Formule 1. Charles Leclerc completeert namens Ferrari het podium. Daarachter zijn het Ricciardo, Norris, Ocon, Gasly en Albon die de rest van de top acht vormen.