Na een geweldige race heeft Max Verstappen in de thuisrace van Red Bull Racing de tweede plek gepakt. In Oostenrijk vocht de Nederlander zich voor het oog van talloze oranje fans vanaf de achtste positie naar voren, om in een bloedstollende slotfase de Ferrari van Kimi Raikkonen knap achter zich te houden. De Mercedessen waren ongenaakbaar, maar door een touche tussen de teamgenoten in de laatste ronde, ging Lewis Hamilton er vandoor met de winst en kwam Nico Rosberg als vierde over de streep.
“Wat een geweldige dag”, vertelt Max direct na de race. “Om als Red Bull-coureur op de Red Bull Ring als achtste te starten en als tweede te eindigen, is super. Ik heb ervan genoten, het was een spannende race. Ik wil het team bedanken voor de geweldige auto die ze me gegeven hebben. De balans van de auto was goed en de hele race verliep top.” Smaak dit podium naar meer? “Ik hoop dat er nog vele mogen volgen”, besluit Max met een brede glimlach.
Bij het op groen gaan van de lichten komt Max goed weg en weet hij Bottas te verschalken, om daarna in de eerste bochten netjes Bottas en Vettel achter zich te houden. Als de Nederlander een ronde later zijn Red Bull Racing-teamgenoot in bocht acht inhaalt, bezet hij de zesde positie. Hamilton voert het veld aan, voor Button en Raikkonen.
Na een paar ronden hebben de ultra softs hun beste tijd gehad en vallen Hulkenberg en Button langzaam terug. De eerste wordt vlot voorbij gestoken en ook de Brit moet er bij de tweede inhaalpoging aan geloven, waardoor Max na negen ronden P4 bezet. De racesnelheid van Max is goed, ook na zijn pitstop in de zestiende ronde waarbij hij van super softs naar de zachte compound wisselt. Grosjean wordt meteen verschalkt en de 18-jarige coureur vervolgt zijn weg als vijfde.
Nu en dan valt er een druppel, maar dat mag geen naam hebben. Op dat moment zijn Rosberg, Verstappen en Ricciardo op P4, 5 en 6, sneller dan de top drie (Hamilton, Raikkonen en Vettel). Daardoor valt Hamilton bij zijn stop terug tot achter Rosberg, en Raikkonen tot achter Ricciardo. Voor Vettel komt de pitstop te laat: in ronde 27 klapt op het rechte stuk zijn rechter achterband en is zijn race voorbij. De safety car leidt dan vier ronden het veld, zodat de stukken rubber en puin opgeruimd kunnen worden.
Zodoende ligt Max derde bij de herstart, achter de Mercedessen van Rosberg en Hamilton. Die twee slaan echter snel een gat, dat in de daarop volgende twintig ronden alleen maar groter wordt. Met nog zestien ronden te gaan duikt de Brit de pits in en vervolgt hij zijn weg op zachte banden, terwijl Rosberg een ronde later naar super zachte banden wisselt. Daarmee krijgt Verstappen de leiding van de race in handen.
Terwijl Hamilton bij Rosberg begint aan te dringen, steekt Raikkonen de RB12 van Ricciardo voorbij voor P4. Nadat Max in ronde 61 en 63 zijn meerdere heeft moeten erkennen in de Mercedessen, zet ondertussen Raikkonen voet richting de Nederlander. Met nog acht ronden te gaan is het gat geslonken tot vijf seconden.
Het venijn zit in de staart met zowel een intens gevecht voor de winst als voor het laatste podiumplekje. De apotheose komt in de laatste ronde als Hamilton zijn Mercedes naast die van Rosberg zet. De twee teamgenoten raken elkaar en lopen schade op, waarbij de Duitser met kapotte voorvleugel in de laatste meters terugvalt van P1 naar P4 en Hamilton er met de winst vandoor gaat.
Max moet in de laatste ronden op eieren rijden, want hij rijdt in totaal maar liefst 56 ronden op zijn set softs. Raikkonen komt echter ondanks het DRS-voordeel niet voorbij aan Max en door het incident tussen de Mercedessen profiteren Verstappen en Raikkonen, die als tweede en derde tijdens het spektakelstuk op de Red Bull Ring worden afgevlagd.