Max Verstappen is al in de eerste ronde van de Grand Prix van Sakhir uitgevallen. De Nederlander had een relatief goede start, maar diende in bocht vier uit te wijken voor Sergio Pérez, die in aanraking kwam met Charles Leclerc en de rondte in ging. Verstappen kwam hierdoor buiten de baan terecht en schoot via het grind de bandenstapels in. Ook Leclerc kwam niet ongeschonden uit de strijd en viel uit. George Russell leek zijn debuut bij Mercedes met een droomresultaat af te kunnen sluiten, maar door fouten bij de pitstop en een lekke band viel de Brit uiteindelijk terug naar een negende plek. Sergio Pérez profiteerde optimaal van de problemen bij Mercedes en schreef de wedstrijd in de oliestaat op zijn naam. De Mexicaan, nog zonder racestoeltje voor volgend jaar, won hiermee de eerste wedstrijd uit zijn Formule 1-carrière. Esteban Ocon en Lance Stroll completeerden het podium.
“De start was wel oké, maar daarna waren de coureurs om me heen erg agressief”, laat een teleurgestelde Verstappen na zijn uitvalbeurt weten. “Valtteri had in bocht twee een momentje waardoor we met zijn drieën naast elkaar kwamen. Ik zag dat het gat kleiner werd en remde vroeger om uit de problemen te blijven, maar opeens dook Charles aan de binnenkant de vierde bocht in. Ik probeerde buitenom te gaan om mijn auto niet te beschadigen, maar ik kon niets doen.”
Het ongeval had in de ogen van de Aston Martin Red Bull Racing-coureur dan ook voorkomen kunnen worden: “Het was een onnodig risico en je kan niet ineens twee plekken winnen. Dat Charles bij mij een plek zou kunnen winnen, prima, dat kan gebeuren. Maar om dan ook nog proberen om Checo uit te remmen, die niet kan zien wat er aan de binnenkant gebeurt, vind ik wel erg optimistisch. Uiteindelijk rijdt één auto achteraan en hangen de andere twee in de muur. Dat had gewoon niet gehoeven.”
Het is iets na achten lokale tijd als de vijf rode lichten doven en de start van de voorlaatste wedstrijd van het seizoen een feit is. Max Verstappen komt goed uit de startblokken, maar duikt zijn aan zij met de als vierde gestarte Sergio Pérez de eerste bocht in. Hierna gaat het tweetal samen met Valtteri Bottas – die zijn pole positie al vlak na de start kwijtraakte aan George Russell – richting de vierde bocht. Verstappen kiest eieren voor zijn geld en remt het vroegst, maar een aanstormende Charles Leclerc tikt de Racing Point van Pérez in de rondte waardoor Max moet uitwijken. Hij komt buiten de baan terecht en via het grind belandt de onfortuinlijke Limburger in de bandenstapels: einde wedstrijd. Sergio Pérez kan zijn weg vervolgen, maar net als Verstappen vindt ook Charles Leclerc zijn Waterloo. De wedstrijdleiding besluit na het ongeval de safety car de baan op te sturen om de race te neutraliseren.
Aan het einde van de zesde ronde wordt het veld weer losgelaten. George Russell behoudt de leiding, waarna het Valtteri Bottas, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat en Lance Stroll zijn die op dat moment de top zes vormen. Als er tien ronden verreden zijn, heeft Russell zijn voorsprong op teamgenoot Bottas uit weten te bouwen naar twee seconden.
Na vijfentwintig ronden is de volgorde in top zes nog ongewijzigd. George Russell voert met twee seconden voorsprong op Valtteri Bottas het veld aan, waarna er een gat van tien seconden is naar de man op de derde plek, Carlos Sainz. In de ronden hierna zien we het gros van de coureurs naar binnen komen voor een nieuw setje banden. Beide Mercedessen, de Racing Points, Esteban Ocon en Alexander Albon laten echter even op zich wachten. Ocon meldt zich na ruim veertig ronden als eerste van dit zestal in de pits. Raceleider Russell komt in ronde vijfenveertig naar binnen. De Brit wisselt naar de harde banden en komt als tweede het circuit op. Teamgenoot Bottas meldt zich vier ronden later bij zijn team, maar ziet zijn achterstand ten opzichte van Russell oplopen naar ruim acht seconden.
In ronde zesenvijftig meldt de derde uitvaller van de dag zich, als de Williams van Nicholas Latifi stilvalt. De Canadees weet zijn bolide echter zo te parkeren dat een kortstondige Virtual Safety Car voldoende is om de auto op een veilige plek te brengen. George Russell leidt op dat moment nog steeds de wedstrijd, echter ziet hij zijn voorsprong op Valtteri Bottas langzaam maar zeker slinken. Sergio Pérez, Esteban Ocon, Lance Stroll en Alexander Albon vormen na pitstops van onder andere Carlos Sainz en Daniel Ricciardo de top zes.
Niet veel later verliest Jack Aitken zijn voorvleugel na een spin in de laatste bocht. Omdat deze midden op de racelijn ligt, besluit de wedstrijdleiding de safety car naar buiten te sturen. Beide Mercedes-coureurs komen naar binnen, maar er gaat van alles mis bij de normaal foutloze Duitse formatie: het team monteert de verkeerde banden bij George Russell die een ronde later opnieuw naar binnen moet komen. De stop van Valtteri Bottas verloopt ook alles behalve vlekkeloos, waardoor het tweetal terugvalt naar P4 en P5. Sergio Pérez trekt door de malaise bij Mercedes aan het langste eind en mag zich de nieuwe raceleider noemen.
Aan het einde van ronde negenenzestig komt de safety car naar binnen. Sergio Pérez voert het veld aan en heeft Esteban Ocon, Lance Stroll, Valtteri Bottas, George Russell en Carlos Sainz achter zich. George Russell is goed onderweg op een nieuw setje medium om de geleden schade ongedaan te maken. De Brit weet aan zowel Valtteri Bottas als Esteban Ocon voorbij te gaan, maar met nog iets meer dan tien ronden te gaan slaat het noodlot toe: een lekke band zorgt ervoor dat Russell opnieuw binnen moet komen. De 22-jarige Brit weet zich uiteindelijk nog op te werken naar een negende plaats (inclusief een extra punt voor de snelste ronde), maar had uiteraard op meer gehoopt na een veelbelovend weekend. Sergio Pérez komt als eerste over de meet en wint de eerste wedstrijd uit zijn Formule 1-carrière. Esteban Ocon en Lance Stroll completeren na een enerverende race het podium.