Max Verstappen is in de Grand Prix van Japan niet gefinisht. Max kwam uitstekend weg vanaf zijn vijfde startplek, maar kreeg een ferme tik van Charles Leclerc in de tweede bocht. Verstappen viel terug tot de laatste plek en zijn RB15 had schade opgelopen. In ronde vijftien besloot het team van Aston Martin Red Bull Racing om de Nederlander naar binnen te halen, wat voor Max de twee uitvalbeurt van het seizoen betekende. Valtteri Bottas won de race overtuigend. Sebastian Vettel eindigde als tweede met vlak achter hem Lewis Hamilton op P3.
Als Max uit de auto is gestapt, bespreekt hij zijn race: “Ik had een hele goede start. Ik denk de beste van het seizoen. Dat ging allemaal goed, alleen werd ik in bocht twee vol in de zijkant gereden door Leclerc. Heel lomp, want ik liet genoeg ruimte aan de binnenkant. Ik zat eigenlijk al voor hem en je weet dat je daar snel onderstuur krijgt. Daar stuur je niet vol op de limiet naar binnen toe. Hij reed gewoon in de zijkant van mijn auto en daarna had ik veel schade. Mijn bargeboard hing los en de hele zijkant van mijn auto was open gereten. Het had geen zin meer om door te gaan en vandaar dat we de auto in de pitbox hebben geparkeerd.”
De wedstrijdleiding gaat na de race nog bekijken of er voor Leclerc een straf moet komen. Voor Verstappen is dat echter mosterd na de maaltijd: “Ik snap niet eens dat dit pas na de race moet worden bekeken Het moet meteen een straf zijn.” Het weekend op het thuiscircuit van Honda wordt dan ook in mineur afgesloten: “Het is buiten onze schuld, dus dat doet minder pijn. Maar het is belachelijk dit soort dingen gebeuren zonder dat iemand een penalty krijgt”, besluit Max teleurgesteld.
Na de kwalificatie op de zondagochtend, waarbij Max de vijfde startplek voor zich opeist, gaat de race onder zonnige omstandigheden van start. De beide Ferrari’s komen slecht weg vanaf de voorste startrij. Hierdoor neemt de als derde gestarte Bottas de leiding over. Max heeft een uitstekende start en gaat als zij-aan-zij met Charles Leclerc de eerste bocht in. De Monegask raakt Verstappen echter, waardoor de Nederlander van de baan schiet en terugvalt tot de laatste plek. Leclerc heeft op zijn beurt schade aan zijn voorvleugel en moet na enkele ronden de pits opzoeken voor een nieuwe neus. De Ferrari-coureur valt na zijn stop terug tot achter Verstappen.
In ronde vier waagt Alexander Albon een inhaalpoging op Lando Norris in de chicane voor plek vijf. De twee raken elkaar en Norris komt hier het slechtste van af. De jonge Brit moet de pits opzoeken en valt terug tot de laatste plek. Albon kan zonder problemen zijn weg vervolgen.
Max wordt in ronde negen voorbij gestoken door Leclerc voor plek zestien. Verstappen, die duidelijk schade heeft opgelopen door de touché met Leclerc, klaagt over de boordradio over een gebrek aan balans bij het remmen. Max verliest de aansluiting met de mannen voor hem en in ronde vijftien parkeert Max zijn RB15 dan ook in de garage van Red Bull en is de eerste uitvaller van de race.
In het vervolg van de race hebben Sebastian Vettel en Lewis Hamilton een boeiend gevecht om plek twee. In de laatste ronde crasht Sergio Perez bij bocht twee na een touché met Pierre Gasly. De Mexicaan is ongedeerd maar loopt wel enkele punten mis. Aan kop pakt Valtteri Bottas zijn derde overwinning van het seizoen. Vettel weet nipt voor Hamilton te blijven en scoort de tweede plek, terwijl Hamilton derde wordt. Albon pakt met een vierde plaats zijn beste resultaat uit zijn nog prille Formule 1-carrière. Carlos Sainz wordt vijfde in zijn McLaren, terwijl Charles Leclerc als zesde over de meet komt. Met deze uitslag pakt Mercedes voor het zesde jaar op rij de constructeurstitel.