Max Verstappen is vijfde geworden in de Grand Prix van België. Nadat Max als elfde moest starten na een gridstraf voor het wisselen van zijn motor, wist hij zich knap terug te knokken. De race mondde uit in een tactische Grand Prix, waarin George Russell won met een één-stopper. Teamgenoot Lewis Hamilton werd tweede voor McLaren-coureur Oscar Piastri.
“Ik denk dat dit over het algemeen wel het maximale was. De snelheid zat er wel redelijk in, maar ook niet heel goed”, aldus de Nederlandse Oracle Red Bull Racing-coureur. “Als je dan van de elfde plek komt en je hebt niet echt een snelheidsvoordeel, dan wordt het natuurlijk een lastig verhaal. Als je eerste start en het zit allemaal dicht bij elkaar, dan had het er vandaag een stuk beter uitgezien, maar zo is het nou eenmaal niet. Ik denk dat we opzich wel veel hebben gemaximaliseerd. Natuurlijk kan je zeggen dat ik dichtbij George zat en die een één-stop heeft gedaan, maar wij waren natuurlijk iets agressiever op de strategie en voor mijn gevoel was mijn bandenslijtage iets hoger dan bij George. Vandaar dat we niet een één-stop konden doen.”
In het slotstuk van de race zat Lando Norris dicht achter Verstappen. Max reed op een set mediums en Norris op de harde band. Verstappen vertelt daarover: “We reden op de mediumbanden die harder sleten. Je zag bij Checo in de middelste stint dat hij er heel snel doorheen ging. Ik wist daardoor dat veertien rondes heel lang zouden zijn. Iedereen om mij heen was veel aan het pushen en ik kon dat natuurlijk iets minder op de mediumband. Ook daarom denk ik dat we het gemaximaliseerd hebben. Ik had persoonlijk niet verwacht dat ik Lando achter mij kon houden, dus ik ben positief verrast.”
Doordat Max voor Norris wist te finishen, loopt hij twee punten uit in het rijderskampioenschap. De regerend wereldkampioen heeft nu een voorsprong van 78 punten in het kampioenschap ten opzichte van de nummer twee Norris. Toch is Max voorzichtig als er naar het kampioenschap wordt gevraagd. “Het ziet er misschien uit als een groot gat, maar je hoeft maar één foutje te maken of een uitvalbeurt te hebben en dan zit alles weer dicht bij elkaar.” Hij vervolgt: “Er is werk te doen. We gaan natuurlijk veel dingen analyseren die hopelijk wat antwoorden geven met betrekking tot de auto. Hopelijk kunnen we iets beter voor de dag komen in Zandvoort.”
Bij het doven van de lichten heeft Lewis Hamilton vooraan de beste start. Hij zet zijn auto gelijk voor Sergio Perez en neemt daarmee de tweede plaats over. De man vanaf pole, Charles Leclerc, kent ook een goede start en behoudt de eerste plek. Max heeft vanaf P11 een goede openingsfase en pakt bij de start één positie. Aan het einde van de eerste ronde wordt Alexander Albon gepasseerd in de chicane, maar daar blijft het niet bij voor de wereldkampioen. Op het beroemde Kemmel Straight is ook Fernando Alonso prooi voor Max en neemt hij de achtste plek over. Hij rijdt nu achter Lando Norris, die bij de start drie plekken is verloren.
In de derde ronde zit Hamilton dicht achter Leclerc. In de beruchte bochtencombinatie Eau Rouge en Raidillon kruipt de Brit in de versnellingsbak van Leclerc en op het rechte stuk erna pakt Hamilton met DRS de leiding over. Achterin het veld gaat het mis voor Zhou Guanyu. Zijn auto valt stil, maar hij weet even later wel de pitstraat te halen. De Chinees is daarmee de eerste uitvaller van de race.
Vanaf ronde acht beginnen de eerste pitstops achterin het veld. Nico Hulkenberg is de eerste die naar binnen gaat. Vooraan zijn Max en George Russell die beginnen met de pitstops in ronde elf. De rondes erna komen ook Hamilton, Perez, Piastri en Sainz binnen. Iedereen kiest voor de harde band, behalve Checo. Hij kiest voor een nieuwe set mediums. Bij het uitkomen van de pitstraat liggen de mannen vooraan allemaal dicht bij elkaar, waardoor er een DRS-trein lijkt te ontstaan. Toch weet Piastri een inhaalactie in te zetten op Perez en zo de vijfde plek over te nemen.
In ronde 16 is het Norris die naar binnen gaat. Doordat hij zo lang door heeft gereden, komt hij achter Max de baan op met zes seconden achterstand. Wel heeft hij een bandenvoordeel van vijf rondes. Vooraan rijdt nog altijd Carlos Sainz op de harde band. Hij was de enige in de top twaalf die op de hards startte en kan dus een langere eerste stint rijden. De rest van de top twaalf startte op de mediums.
Sainz gaat in ronde 21 naar binnen voor een nieuw setje mediums. Hij valt terug naar de achtste positie. Een ronde later is het Perez die zijn tweede en laatste stop maakt. Nadat hij wordt ingehaald door Russell rijdt de Mexicaan de pitstraat in voor een nieuw setje harde banden. Hij valt daarmee terug naar de achtste plaats. Hamilton leidt halverwege de race voor Leclerc en Piastri. Russell rijdt op P4 voor Max, die Norris vlak achter zich heeft op P6.
Leclerc rijdt met een compleet andere strategie dan zijn Ferrari-teamgenoot Sainz, want de Monegask rijdt in ronde 26 naar binnen voor zijn laatste stop. Hij komt naar buiten op een nieuw setje harde banden op P7. Hij probeert een undercut te plaatsen op Hamilton, waardoor de Brit een ronde later naar binnen gaat. Ook hij gaat naar buiten op een nieuwe set harde banden en komt voor Leclerc de baan op.
De stop van Leclerc was een voorbode op wat er vanaf ronde 29 gebeurt. Max en Sainz gaan naar binnen voor hun laatste stop en een ronde later volgt ook Norris. Max is de enige die naar de mediums gaat. Hij komt vlak achter Oracle Red Bull Racing-teamgenoot Perez de baan op en wordt voorgelaten vanwege het banden- en snelheidsverschil. Een ronde later rijdt ook Norris voorbij aan Perez, die nog altijd in de buurt zit van Max. Ook Piastri wisselt naar de harde band en daarmee heeft alleen Russell nog maar één stop gedaan. Daar lijkt het ook bij te blijven voor de Brit. Via de boordradio wordt er gesproken over een één-stopper voor Russell, waarmee hij vanaf de eerste positie zijn banden overeind moet houden.
Met nog tien rondes te gaan rijdt Russell nog altijd vooraan met 4,4 seconden voorsprong op zijn Mercedes-teamgenoot Hamilton. Leclerc en Piastri vechten om P3, met daarachter Max op P5 die weer Norris vlak achter zich heeft. Perez ziet in zijn buitenspiegels Sainz dichter bijkomen voor P7.
In ronde 35 valt Piastri Leclerc aan voor P3, weet er naast te komen, maar niet eraan voorbij. Een ronde later is het wel raak voor Piastri. Op het Kemmel Straight haalt hij Leclerc in en pakt hij de laatste podiumplaats over. Door het gevecht met Leclerc komt Max heel dichtbij aan de Ferrari. In ronde 38 zit hij op een seconde van Leclerc en lijkt P4 er nog in te zitten voor de kampioenschapsleider. Voor P7 zijn de rollen omgedraaid. Daar is de Ferrari dichter bij de Red Bull gekomen en weet Sainz direct voorbij te gaan aan Checo met een mooie uitremactie richting Les Combes.
Met nog 3 rondes te gaan zit Hamilton op de kont van Russell. De één-stopper van Russell heeft veel plekken opgeleverd, maar Hamilton komt rap dichterbij. Russell verdedigt en houdt zo Hamilton achter zich. Door het gevecht komt Piastri in de buurt en zit de top drie met het ingaan van de laatste ronde binnen anderhalve seconde. Ondanks de kleine gaten lukt het Russell om de leiding te houden en zijn tweede race van het seizoen te winnen. Hamilton en Piastri completeren het podium. Leclerc behoudt de vierde plek voor Max en Norris. In de laatste ronde pakt Sergio Perez de snelste rondetijd die goed is voor een extra punt voor het kampioenschap.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl