Max Verstappen heeft de Dutch Grand Prix voor het tweede jaar op rij gewonnen. Voor het oog van zijn uitzinnige thuispubliek op Circuit Zandvoort reed Max vanaf pole positie in de beginfase van de race onbedreigd aan de leiding. Daarna moest Verstappen er echter toch voor vechten, vanwege een afwijkende strategie van de beide Mercedessen. Een safety car laat in de race zorgde ervoor dat Max achter Lewis Hamilton kwam te liggen, maar bij de herstart ging de Nederlander direct voorbij aan de Brit om vervolgens met vier seconden voorsprong op naaste achtervolger George Russell zijn thuisrace te winnen. Om het perfecte weekend compleet te maken, pakte Verstappen ook het punt voor de snelste raceronde. Charles Leclerc completeerde het podium, met daarachter Lewis Hamilton op P4 en Sergio Perez op plek vijf.
Na afloop van de race laat Max onder luid gejuich van zijn fans weten: “Het is geweldig om deze race weer te winnen. Het is altijd speciaal om je thuisrace te winnen. Dat was vorig jaar ook zo, maar dit jaar moest ik er nog meer voor vechten. Het was dan ook zeker niet de makkelijkste wedstrijd. We moesten de hele race pushen, maar gelukkig maakten we tijdens de virtual safety car en de safety car de juiste strategische beslissingen. Het is altijd een beetje afwachten, maar het pakte uiteindelijk goed uit en toen we terug wisselden naar de zachte banden, hadden we weer een geweldige snelheid.”
Tijdens de safety car offerde Max de leiding op om nieuwe zachte banden te halen, terwijl Hamilton besloot om door te rijden op zijn gebruikte medium compound banden. Verstappen licht de strategie toe: “Vóór de safety car dacht ik dat we de race uit konden rijden met de harde banden, ook al gingen we hiermee wat langzamer. Maar, toen de safety car naar buiten kwam, wist ik dat we het niet konden volhouden als we geen pitstop zouden maken. We wisselden naar de zachte banden, waardoor ik terugviel naar P3. George ging ook naar de pits waardoor ik vanaf P2 aan de herstart begon. We hebben het goed getimed in de laatste bocht bij de banking. Ik had een goede run op Hamilton en we hebben wat meer topsnelheid, dus dat helpt om aan te vallen in de eerste bocht. We kwamen aan de leiding te liggen en daarna hadden we een erg goede balans in de auto.”
Na twee perfecte weekenden in Spa en Zandvoort, staat komend weekend alweer de Grand Prix van Italië voor de deur. Ook voor deze race is Max hoopvol: “Die proberen we natuurlijk te winnen, dat is het doel. Ik denk dat Monza voor ons een beter circuit zal zijn dan Zandvoort, qua afstelling en aerodynamica van de auto, dus ik ben heel benieuwd wat we daar kunnen doen.”
Tenslotte heeft Max een speciaal woord van dank voor zijn fans, die elke dag in grote getale naar Circuit Zandvoor togen: “Het was een geweldig weekend. Bedankt voor de ongelofelijke support. Ik ben heel blij dat iedereen hier naartoe is gekomen om mij aan te moedigen en ik ben er trots op om een Nederlander te zijn.”
Het is bewolkt en iets koeler dan de voorgaande dagen op Circuit Zandvoort, waar de ruim 100.000 oranje uitgedoste fans op de tribunes een geweldige sfeer creëren. Verstappen, Leclerc en Sainz starten de race op de zachte bandencompound, terwijl Hamilton op P4 de eerste rijder is die op de mediums van start gaat. Bij de start komt Max goed weg vanaf pole en hij gaat direct naar de rechterkant van de baan om vóór Leclerc de Tarzanbocht in te kunnen duiken. Sainz en Hamilton hebben een lichte touché in de eerste bocht, maar de heren kunnen zonder problemen verder op P3 en P4.
Waar iedereen zonder schade door de eerste ronde komt, is het Kevin Magnussen die in de tweede ronde door het grind gaat bij de Gerlachbocht. De Haas-coureur schraapt de muur maar kan zijn weg vervolgen. In ronde 15 zijn Sainz en Perez de eerste coureurs uit de top vijf die hun stop maken. Perez rijdt na zijn razendsnelle stop over een wheelgun van Ferrari heen, terwijl de stop van Sainz maar liefst twaalf seconden in beslag neemt, waardoor de Spanjaard ver terugvalt.
Leclerc maakt in ronde achttien zijn eerste pitstop, terwijl leider Verstappen een ronde later volgt. Max wisselt zijn zachte banden in voor de medium compound banden en komt op P3 terug op het asfalt, achter de beide Mercedessen van Hamilton en Russell die nog moeten stoppen. Verstappen loopt met rasse schreden in op Russell en in ronde 28 gaat de Nederlander voorbij aan de Mercedes-coureur. Max jaagt vervolgens op leider Hamilton, maar nog voordat hij de kans krijgt om de Brit in te halen, stopt Hamilton in ronde 30. Hamilton wisselt naar de harde bandencompound waarmee hij de race met slechts één stop wil voltooien. Teamgenoot Russell doet één ronde later hetzelfde. Verstappen ligt weer aan de leiding, met een ruime voorsprong op achtervolgers Leclerc en Perez.
Op zijn nieuwe banden is Hamilton snel onderweg en in ronde 36 plaatst hij een aanval op Perez voor P3. De Mexicaan weet de aanval van Hamilton te pareren, maar één ronde later gaat de Mercedes-coureur wel voorbij aan Perez. Even later gaat ook Russel voorbij aan Perez voor plek vier. Perez besluit in 41 naar binnen te komen voor zijn tweede pitstop. Met een nieuw setje harde banden komt de Red Bull-coureur als zevende terug het asfalt op.
In ronde 45 staat Yuki Tsunoda stil naast de baan. De Jappaner denkt na zijn pitstop dat er een band niet goed gemonteerd is. Het team van AlphaTauri vertelt hem echter over de boordradio dat de banden goed gemonteerd zijn en dat hij zijn weg mag vervolgen. Na wederom een bezoek aan de pits om zijn gordels vast te zetten, moet Tsunoda direct na het verlaten van de pits de auto weer stilzetten met technische problemen. Er komt een virtual safety car, hetgeen Verstappen de kans geeft om zijn tweede stop te maken. Er wordt een vers setje harde banden gemonteerd op de RB18 en Verstappen komt als leider weer de baan op. Ook de beide Mercedessen achter hem maken een tweede stop, en komen naar buiten op de medium compound banden. Als de groene vlag weer wordt gezwaaid, heeft Verstappen een voorsprong van twaalf seconden op Hamilton, met daarachter Russell op plek drie.
Valtteri Bottas valt in ronde 55 met technische problemen stil op het rechte stuk bij start-finish en is de tweede uitvaller van de race. De safety car komt naar buiten, waardoor Max besluit om nog een derde stop te maken. Verstappen wisselt naar een setje zachte banden en begint vanaf P2 aan de herstart, achter leider Hamilton die geen banden heeft gewisseld tijdens de safety car.
Verstappen zet zijn auto bij de herstart al direct naast Hamilton om hem met gemak voorbij te gaan vóór de eerste bocht. In tegenstelling tot zijn teamgenoot, is Russell tijdens de safety car wel gewisseld naar de zachte banden, en op zijn nieuwere banden haalt Russell zijn teamgenoot Hamilton in voor P2. Even later gaat ook Leclerc voorbij aan Hamilton voor plek drie.
Aan kop wint Max Verstappen voor het tweede jaar op rij de Dutch Grand Prix, met vier seconden voorsprong op George Russell in P2. Het is de tiende Grand Prix-zege van het jaar voor Verstappen, waarmee hij zijn totaal van vorig jaar al heeft geëvenaard. Naast de 25 punten voor de overwinning, pakt Max ook het punt voor de snelste raceronde, waarmee hij in het kampioenschap een gigantische voorsprong heeft van 109 punten op Leclerc en teamgenoot Perez. Achter Leclerc, die voor het eerst sinds de Grand Prix van Oostenrijk weer op het podium staat, wordt een teleurgestelde Hamilton vierde. Perez finisht als vijfde, met daarachter Fernando Alonso en Lando Norris op P6 en P7. Carlos Sainz komt als vijfde over de finish, maar valt door een tijdstraf van vijf seconden vanwege een ‘unsafe release’ terug tot P8 in de eindrangschikking. Esteban Ocon en Lance Stroll completeren de top tien.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl