Max Verstappen heeft de Grand Prix van Spanje gewonnen. De Nederlander, die vanaf de tweede positie van start ging, ging polesitter Lando Norris in de openingsfase voorbij, maar werd in de eerste bocht ingehaald door een bloedsnelle George Russell. De regerend wereldkampioen nam de leiding in de derde ronde over en kon daarna meteen wegrijden. Norris, die de hele race snel was, vormde in de slotfase nog wel een gevaar voor de Nederlander. De Red Bull-coureur moest ervoor werken om zijn voorsprong te behouden, maar het lukte uiteindelijk om met twee seconden voorsprong de finishlijn te passeren.

Na afloop van de race laat Verstappen weten: “Wat mijn race maakte was het begin. Ik pakte de leiding in ronde twee en toen had ik mijn buffer in de eerste stint. Daarna moest ik best een defensieve race rijden. Lando en McLaren waren snel vandaag. We hadden nooit de snelheid die zij hadden vandaag. We waren niet goed genoeg op de banden. Elke keer als ik wilde pushen en zijn rondetijden wilde evenaren, werden mijn banden te warm. We hebben gewonnen, maar we waren niet de snelsten. Dat is natuurlijk jammer. Ik ben blij dat ik win, maar dit kun je zo niet het hele seizoen volhouden. Qua pure snelheid waren we te langzaam. Maar we hebben alles goed gedaan. We hadden best een agressieve strategie, maar het werkte. Ik ben heel blij om hier te winnen.”

Op de vraag of Max bezorgd is over het gebrek aan snelheid in de Red Bull, antwoordt hij: “Ik ben al langer bezorgd. We willen de snelsten zijn en dat zijn we op dit moment natuurlijk niet. Er moet natuurlijk hard gewerkt worden om dat weer te verbeteren. We moeten onze auto beter maken en kijken hoe we de banden beter onder controle kunnen houden.”

Max had, ondanks dat hij richting het gras werd geduwd door Norris, een goede start. Russell had echter een nog betere start en ging aan beide heren voorbij. Daarover zegt Max: “Ik moest een beetje rally rijden op het rechte stuk. Ik ging het gras in waardoor ik wat momentum verloor. De slipstream die George had was mega, die kon daardoor buitenom gaan. Toen ik eenmaal de leiding had kon ik beter op mijn banden letten, en dat maakte mijn race vandaag.”

In de slotfase van de race kwam Lando Norris steeds dichterbij. Aan de Nederlander wordt gevraagd of het lastig was om de Brit achter hem te houden. Daarop zegt hij: “Het was best lastig. Elke keer als ik aan wilde zetten werden mijn banden te warm. Ik kon niet goed verdedigen. Er zat niet meer in.”

Na de spannende kwalificatie van gister wist Max zijn bolide op de tweede plaats te zetten, twee honderdsten achter polesitter Lando Norris. Het hele veld start op de zachte band, met uitzondering van Alexander Albon. De Williams-coureur start op de medium banden vanuit de pitstraat, na een aantal aanpassingen aan zijn bolide. Max, die dit weekend een speciale Orange Tribute helm draagt, komt ondanks dat hij richting het gras wordt geduwd goed weg en gaat voorbij aan Norris. Maar de echte winnaar van de openingsronde is George Russell: de Brit gaat vanaf de vierde positie direct langs de nummer drie, teamgenoot Lewis Hamilton. In de eerste bocht gaat Russell buitenom voorbij aan zowel Verstappen als Norris, wat hem de eerste plek oplevert.

Het lukt Verstappen meteen om aan te sluiten bij de Mercedes-coureur. Max pakt bij het ingaan van de derde ronde de leiding over met een mooie inhaalactie. Sainz schuift op naar de vijfde positie ten koste van zijn teamgenoot. De Spanjaard gooit de deur dicht bij de Monegask, waardoor er licht contact is tussen de twee Ferrari-coureurs. Ondertussen zakt thuisheld Fernando Alonso steeds verder weg. Het grootste gevecht dat de Aston Martin-coureur voert, is met zijn eigen bolide, die niet lijkt te doen wat hij wil. De eerste pitstops worden al gemaakt in ronde tien, door Zhou Guanyu en Yuki Tsunoda. Russell ziet Verstappen steeds verder wegrijden en moet vooral in zijn spiegels kijken: Norris en Hamilton zitten hem op de hielen. Max heeft in ronde vijftien al een voorsprong van bijna vier seconden. Magnussen verzamelt ondertussen een penalty van vijf seconden voor een valse start. Net zo lang als de slechte pitstop van George Russell, die bijna zijn plek verliest aan Sainz maar er nog net voor kan blijven.

Verstappen komt in de achttiende ronde naar binnen voor zijn eerste pitstop. Hij laat de mediums onder zijn bolide schroeven na een sterke stop van 1,9 seconden. Hij valt terug naar de vierde positie, achter Oscar Piastri. Dan nog een contactmomentje voor Sainz: hij wordt ingehaald door Hamilton, maar de Spanjaard gooit wederom de deur dicht. De Brit komt er echter wel voorbij. Norris en Leclerc, op dat moment de nummers één en twee in de wedstrijd, komen in ronde 24 naar binnen voor hun eerste stops. Ze vallen terug naar de zesde en achtste positie. Nadat iedereen in het veld een pitstop heeft gemaakt, rijdt Verstappen weer op kop in de Grand Prix van Spanje. De top vijf ziet er in ronde 26 als volgt uit: Verstappen, Russell, Hamilton, Sainz en Norris. Max heeft een voorsprong van ruim vijf seconden op de nummer twee.

Het zonnetje begint ondertussen plaats te maken voor dreigende wolken, maar het blijft voorlopig nog droog op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Max meldt over de boordradio dat zijn banden erg inconsistent aanvoelen. Voorlopig blijft hij echter nog wel wegrijden van Russell. Halverwege de race schuift Norris op naar de laatste podiumplaats. Hij zit landgenoot Russell op de hielen. Na een remfoutje van Russell kan de McLaren-coureur er voorbij, maar Russell geeft niet op waardoor de mannen een paar bochten lang zij aan zij rijden. Norris is uiteindelijk de winnaar van dit gevecht. Het verschil met Verstappen is negen seconden, maar Norris komt steeds dichterbij.

Verstappen komt in ronde 45 naar binnen voor nieuwe zachte banden en valt terug naar de derde positie. De stop duurt met 2,8 seconden iets langer dan gewild. Ook de stop van Norris duurt met 3,6 seconden te lang. Hij komt recht voor de deur van Russell weer de baan op en weet er net voor te blijven. Hierna gaat hij weer op jacht naar Verstappen; de Brit blijft nog steeds dichterbij komen, soms met een volle seconde per ronde. Ondertussen krijgt Nico Hülkenberg een tijdstraf van vijf seconden omdat hij te snel reed in de pitstraat. Aan Yuki Tsunoda wordt dezelfde straf uitgedeeld. Hamilton stoot teamgenoot Russell van het podium en neemt de derde plek over.

Norris komt steeds dichterbij de achterkant van Verstappen: met nog tien ronden te gaan is het verschil nog vijf seconden. De Nederlander moet ervoor werken om zijn voorsprong te behouden, maar het lukt hem uiteindelijk om met een voorsprong van twee seconden te finishen. Norris pakt de tweede plek, terwijl Hamilton de laatste podiumpositie weet te bemachtigen. Russell en Leclerc completeren de top vijf voor de Grand Prix van Spanje.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl