Max Verstappen heeft op dominante wijze de Grand Prix van Monaco gewonnen. De Nederlander mocht vanaf de eerste plek vertrekken nadat Charles Leclerc, die zich op pole positie had gekwalificeerd, niet kon starten omdat zijn Ferrari een probleem had, ondanks de reparatie na zijn crash in de kwalificatie. Bij de start behield Max de leiding en vervolgens kwam de overwinning geen moment in gevaar voor de Red Bull Racing-coureur. Verstappen pakte zijn eerste zege in Monaco met een voorsprong van negen seconden op Carlos Sainz, die tweede werd. Lando Norris completeerde het podium. Doordat Hamilton slechts als zevende finishte, gaat Max tevens voor het eerst in zijn carrière aan de leiding van het Formule 1-kampioenschap.

 

 

Na afloop van de race laat een dolblije Max weten: “Het is natuurlijk heel speciaal om hier te winnen. Het is tevens mijn eerste keer op het podium hier. Het was een geweldige race. Het is enorm lastig om 78 rondjes lang 100 procent je concentratie vast te houden, maar het is erg cool. Je wil deze Grand Prix altijd winnen, al sinds ik klein ben. Om nu ook nog aan de leiding te gaan in het kampioenschap is een mooie bonus.”

 

 

Verstappen maakte zich na de start weinig zorgen meer: “Je weet nooit wat er gaat gebeuren, maar ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik onder druk stond. Het draaide allemaal om het sparen van de banden en om het kiezen van een goed moment om de pitstop te maken. De anderen stopten wat eerder, dus dat maakte het wat makkelijker voor mij, maar ik had het allemaal onder controle.”

 

 

De monteurs van Red Bull Racing voerden een razendsnelle pitstop uit van 2,0 seconden. Volgens Max is de overwinning dan ook een mooie beloning voor zijn teamleden: “Ze waren een beetje nerveus voor de wedstrijd. Ik heb tegen ze gezegd: ‘Rustig aan, je weet dat je goed bent. Ik weet wat ik moet doen in de auto en jullie weten wat jullie moeten doen bij de pitstop, dus dan komt het helemaal goed’.”

 

 

Ondanks dat Max nu aan de leiding gaat in het kampioenschap, is de Nederlander van mening dat het team nu niet op zijn lauweren mag rusten: “Nu ik hier sta, ben ik natuurlijk erg trots, maar ik kijk ook vooruit. Het is nog een erg lang seizoen. We moeten zorgen dat we elk weekend competitief zijn, want Monaco kan een vertekend beeld geven. Op normale circuits zal Mercedes weer sterk zijn en wij moeten blijven doorwerken. Maar, na de laatste twee wedstrijden is dit natuurlijk top en dit is een geweldige manier om verder te gaan.”

 

 

Vlak voor aanvang van de 78 ronden tellende race op het circuit van Monte Carlo wordt bekend dat de man op pole, Charles Leclerc, niet kan deelnemen aan de race. De Monegask pakte de pole voor zijn thuisrace, ondanks dat hij in zijn laatste vliegende ronde bij de chicane bij het zwembad in de vangrail vloog. Een gebroken linker aandrijfas kon niet meer tijdig gerepareerd worden door de Ferrari-monteurs, waardoor de plek op pole leeg blijft en Max aan kop start en daarbij de hele eerste startrij voor zichzelf heeft.

 

 

Bij de start weet Max de koppositie te behouden. Achter hem komen Valtteri Bottas en Carlos Sainz als tweede en derde de eerste bocht uit. Lando Norris ligt vierde, met daarachter Pierre Gasly en Lewis Hamilton op plek vijf en zes. Het hele veld komt zonder kleerscheuren de eerste ronde door. Zoals gebruikelijk in Monaco is inhalen schier onmogelijk, waardoor de rangorde in het begin van de race ongewijzigd blijft. Bottas kan in de eerste twintig ronden goed in het spoor van Max blijven, maar geeft vervolgens aan dat zijn banden op beginnen te raken en hij verliest meer en meer terrein op Verstappen.

 

 

In ronde 30 is Hamilton de eerste coureur die een pitstop maakt. Hij wisselt zijn zachte banden in voor een nieuw setje harde banden en komt als achtste terug op de baan. Teamgenoot Bottas stopt één ronde later. De monteurs van Mercedes krijgen echter met geen mogelijkheid het rechter voorwiel van de auto van de onfortuinlijke Fin en daarmee moet Bottas het strijdtoneel verlaten.

 

 

Verstappen komt in ronde 35 binnen voor zijn verplichte stop. Hij wisselt zijn zachte banden in voor een setje harde banden in een razendsnelle stop van 2,0 seconden en hij komt vlak achter teamgenoot Perez als tweede terug de baan op. De Mexicaan maakt zijn pitstop een rondje later, waarmee Max terug aan de leiding komt te liggen. Achter hem rijden Sainz en Norris op plek twee en drie. Door zijn pitstop later te maken, heeft Perez drie coureurs ingehaald. Hij ligt na zijn stop op plek vier, vóór Sebastian Vettel, Pierre Gasly en Lewis Hamilton.

 

 

Aan kop is er voor Max geen vuiltje aan de lucht. Het gat met Sainz schommelt steeds tussen de vijf en de tien seconden. Achter hem komt Perez met rasse schreden dichterbij aan Norris op plek drie, maar tot een aanval komt het niet. Hamilton besluit in ronde 68 nog een tweede pitstop te maken in een poging om de snelste raceronde op zijn naam te zetten.

 

 

Aan kop wint Max de race uiteindelijk met overmacht, met een voorsprong van bijna negen seconden op Sainz. Met zijn tweede overwinning van het seizoen pakt Max tevens de leiding in het kampioenschap, met een voorsprong van vier punten op Hamilton. Sainz evenaart met een tweede plek zijn beste resultaat uit zijn Formule 1-carrière, terwijl Norris met de derde plek zijn tweede podium van het seizoen pakt. Sergio Perez wordt vierde en Sebastian Vettel pakt met een knappe vijfde plek zijn eerste punten van het seizoen. Pierre Gasly eindigt op P6, met achter hem Hamilton op plek zeven. De Brit pakt tevens het punt voor de snelste raceronde. Lance Stroll, Esteban Ocon en Antonio Giovinazzi maken de top tien compleet.