Max Verstappen heeft op dominante wijze de Grand Prix van Oostenrijk op zijn naam geschreven. De overwinning kwam geen moment in gevaar voor de Nederlander, die de gehele race aan de leiding lag en zijn derde overwinning op rij pakte, onder toeziend oog van de vele tienduizenden uitzinnige Nederlandse fans op de tribune. Als kers op de taart pakte Max ook het punt voor de snelste raceronde. Valtteri Bottas eindigde op achttien seconden van Verstappen als tweede, terwijl Lando Norris knap derde werd.

 

Na afloop van de race vertelt Max onder luid gejuich van zijn fans: “Het is ongelofelijk. De auto reed op rails. Wat voor banden we ook onder de auto hadden, het was echt een genot om in te rijden. Het is krankzinnig. Ik sta zelf een beetje versteld, want ik had niet verwacht dat het zó goed zou gaan. Iedereen heeft geweldig werk geleverd om zo’n prestatie neer te zetten. Toen we begonnen aan het weekend zag iedereen ons als favoriet, maar het is nooit gemakkelijk om altijd te leveren, zoals we vandaag hebben gedaan. Het is een geweldige prestatie van het hele team en ook van Honda. Ik denk dat het gehele pakket, vooral deze twee weken hier, subliem was.”

 

Na drie overwinning op rij, heeft Max in het kampioenschap een voorsprong van maar liefst 32 punten opgebouwd op naaste achtervolger Lewis Hamilton. Voor Max is het echter geen vanzelfsprekendheid dat hij ook in Silverstone weer favoriet is: “Silverstone is weer een ander circuit. We waren heel competitief hier en in Silverstone gaan we het weer zien. Natuurlijk hebben we een hele goede auto, maar je moet wel altijd het potentieel eruit halen. Het zit dicht bij elkaar, in de kwalificatie ook. We moeten altijd zorgen dat we er staan en als we dat doen, heb ik er altijd een goed gevoel bij en heb ik er vertrouwen in, dus hopelijk is dat in Silverstone weer het geval.”

 

Tot slot heeft Max lovende woorden voor de ‘orange army’ die op volle sterkte aanwezig was in Oostenrijk: “Het was geweldig vandaag dat alle fans er weer konden zijn. Het is ongelofelijk om zó veel oranje te zien. Het is een goede motivatie en vooral tijdens de laatste ronde en de uitloopronde was er veel oranje te zien op de baan. Heel erg bedankt voor het komen”, besluit een dolgelukkige Max. 

 

Onder het toeziend oog van vele tienduizenden Max-supporters gaat de Grand Prix van Oostenrijk op de Red Bull Ring van start. Max komt goed weg vanaf pole positie en hij gaat als leider de eerste bocht in. De naast hem gestarte Lando Norris sluit achter Verstappen aan op P2, terwijl Sergio Perez Lewis Hamilton van zich af weet te houden en de derde positie behoudt. Achterin het veld komt Esteban Ocon in de verdrukking te zitten en hij breekt zijn rechter voorwielophanging na een contact met de Alfa Romeo van Antonio Giovinazzi. Ocon moet zijn Alpine langs de baan parkeren bij bocht drie en is de eerste uitvaller van de race. De safety car komt de baan op.

 

In ronde vier wordt het veld weer vrijgelaten. Max slaat bij de herstart direct een gat naar Norris, die op zijn beurt onder druk staat van Perez. De heren gaan zij aan zij bocht vier in, waarbij Perez in het grind belandt. De Mexicaan komt na zijn uitstapje als tiende terug de baan op. Verstappen bouwt zijn voorsprong op Norris in de daaropvolgende ronden gestaag uit. Hamilton voert de druk op bij Norris voor hem, maar het duurt lang voordat de zevenvoudig wereldkampioen zijn landgenoot weet te passeren. Pas in ronde 20 slaagt Hamilton erin om Norris in te halen bij bocht vier. Norris krijgt op hetzelfde moment te horen dat hij een tijdstraf van vijf seconden heeft ontvangen vanwege het incident met Perez.

 

In ronde 31 komt Lando Norris vanaf P3 binnen voor zijn eerste stop en hierbij lost hij meteen zijn vijf seconden tijdstraf in. Bottas, die op hetzelfde moment stopt, neemt hierdoor de derde plek over van Norris. Hamilton stopt één ronde later, terwijl Verstappen in de 33e ronde de Red Bull Racing-garage bezoekt voor zijn eerste stop. In een foutloze pitstop wisselt Max van de medium compound banden, naar een vers setje harde banden. Max komt als leider terug de baan op met een voorsprong van ruim twaalf seconden op Hamilton.

 

 

Perez is ondertussen in gevecht met Charles Leclerc voor P8. De Monegask probeert de Red Bull Racing-coureur buitenom bij bocht vier in te halen, maar hij wordt daarbij wijd gedrongen door Perez. De Mexicaan ontvangt, net als Norris, een tijdstraf van vijf seconden voor het vergrijp. Enkele ronden later probeert Leclerc wederom Perez buitenom in te halen. Ditmaal in bocht zes wordt Leclerc weer buiten de baan gedrukt door Perez en ook hier ontvangt de Mexicaan nogmaals een tijdstraf van vijf seconden voor.

 

Hamilton meldt over de boordradio dat hij wat schade heeft aan de linker achterkant van zijn Mercedes en dit zorgt ervoor dat teamgenoot Bottas aan kan sluiten. In ronde 52 laat Hamilton zijn teamgenoot Bottas voorbij voor plek twee. Eén ronde later haalt Norris bij bocht zes ook Hamilton in voor plek drie. Hamilton besluit die ronde de pits in te komen om een vers setje harde banden te halen. De Brit komt als vierde terug de baan op met een achterstand van 20 seconden op Norris. Ondertussen rijgt Verstappen de snelste racerondes aaneen en zijn voorsprong op Bottas is dan al gegroeid naar 25 seconden.

 

Max besluit in ronde 61 nog een tweede stop te maken. Hij wisselt naar een nieuw setje harde banden en behoudt de leiding, met een voorsprong van ruim zeven seconden op Bottas. Op zijn nieuwe banden klokt Max direct met afstand de snelste rondetijd. In de slotfase loopt Max alsmaar uit op Bottas, om uiteindelijk met een voorsprong van achttien seconden als winnaar over de streep te komen. Het betekent de derde overwinning op rij voor de Nederlander, die daarmee zijn leiding in het kampioenschap uitbouwt naar maar liefst 32 punten op Hamilton. Valtteri Bottas wordt tweede en Lando Norris pakt met de derde plek zijn derde podium van het seizoen. Lewis Hamilton wordt vierde, terwijl Perez wel als vijfde over de meet komt, maar vanwege zijn tijdstraf van 10 seconden wordt hij als zesde geklasseerd en Carlos Sainz als vijfde. Daniel Ricciardo wordt zevende met Charles Leclerc op P8. Pierre Gasly eist de negende plek voor zich op, terwijl Fernando Alonso in de slotfase nog de tiende plek afsnoept van George Russell. In de laatste ronde raken Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel elkaar bij het uitkomen van bocht vier. De heren vliegen op hoge snelheid door het gras, maar raken gelukkig de vangrail niet.