Max Verstappen heeft de Grand Prix van Duitsland op magistrale wijze gewonnen. De race, op het natte circuit van Hockenheim, stond bol van het spektakel met maar liefst zeven uitvallers, onder wie Charles Leclerc en Valtteri Bottas die uit de race crashten. Ook Verstappen spinde tijdens zijn eerste ronde op slicks, maar hij kon zijn weg vervolgen. Doordat de concurrenten vóór hem vervolgens fout op fout stapelden, kwam Max aan de leiding te liggen. Na twee uur racen en maar liefst vijf stops, werd Max als winnaar afgevlagd. Als klap op de vuurpijl, pakte Max ook het punt voor de snelste raceronde. De Nederlandse Aston Martin Red Bull Racing-coureur werd op het podium vergezeld door Sebastian Vettel en de verrassende Daniil Kvyat in de Toro Rosso.
“Het is geweldig om te winnen”, laat een dolblije Max na afloop van de race weten. “Het was erg lastig om de juiste beslissingen te maken en we moesten echt gefocust blijven. Het ging erom om niet teveel fouten te maken in deze lastig omstandigheden. We zijn uit de problemen gebleven, buiten die ene spin. Toen we naar de slicks wisselden, had ik een momentje. Dat hadden we gelukkig goed onder controle. Ik kon een 360 maken en uiteindelijk kwamen we als winnaars uit de strijd. Ik ben erg blij met onze prestatie van vandaag.”
Max kwam slecht weg bij de start op het natte wegdek. Waar lag dit aan? “Ik had geen grip, maar volgens mij had iedereen dat aan de rechterkant. Het was geen lekker begin, maar uiteindelijk maakte het niet zo veel uit.”
Na zijn spin riep Max over de boordradio dat hij liever de zachte banden onder zijn auto had gewild, in plaats van de medium compound band. Verstappen legt uit waarom: “Op dat moment wilde ik die rode, zachte banden. Als de baan nat en glad is, krijg je de medium banden niet goed op temperatuur en dat zag je ook. Uiteindelijk viel er meer regen en gingen we weer terug naar de inters. Het probleem was dat ik eerst achter Bottas zat en als ik binnen anderhalve seconde kwam, dan had ik geen grip meer. Toen ik eenmaal op kop kon rijden, reed ik ook zo weg.”
In de slotfase kwam Vettel nog met rasse schreden dichterbij, maar een bedreiging vormde hij niet meer voor Max: “We hebben de snelste ronde neergezet en we hebben op safe gereden. We hadden nog wel wat marge en uiteindelijk hoef je ook niet meer te pushen dan nodig is. Ik ben dan ook heel tevreden met deze overwinning.”
Voor het eerst in lange tijd is er weer sprake van een regenrace. Alle coureurs staan op de full wets als het veld van start gaat achter de safetycar. “Ik denk dat we kunnen racen”, zegt Max over de boordradio in de derde opwarmronde. Na vier opwarmronden, volgt er een staande start. Max komt niet goed weg van zijn plek en ligt vierde na de eerste bocht. De vanaf pole gestarte Hamilton behoudt de leiding voor teamgenoot Bottas.
In ronde twee steekt Max voorbij aan Kimi Raikkonen. In dezelfde ronde crasht Perez bij bocht elf. De Mexicaan kan ongedeerd uit zijn Racing Point stappen, terwijl de safetycar naar buiten komt. De als laatste gestarte Sebastian Vettel komt naar binnen voor intermediates. De rest van het veld volgt een rondje later. Max komt na zijn stop als vierde terug de baan op.
In ronde vijf komt de safetycar naar binnen. Verstappen haalt direct Kevin Magnussen in, waardoor hij weer op de derde positie ligt. Verstappen kan in de daaropvolgende ronden goed in het spoor blijven van Bottas voor hem.
In ronde 15 ploft de Renault-motor van Daniel Ricciardo. De Australiër die op de twaalfde plaats lag, is daarmee de tweede uitvaller van de race. DRS wordt in ronde zeventien vrijgegeven. Max maakt direct van de gelegenheid gebruik om een aanval te wagen op Bottas. De achterkant van de RB15 breekt echter uit en de Limburger sluit weer achter de Fin aan.
Magnussen is in ronde 23 de eerste coureur die de gok waagt om slicks onder zijn auto te laten schroeven. Max Verstappen volgt drie ronden later. Op de medium compound banden komt Max op P4 weer de baan op. In bocht vijftien spint Verstappen op het koude rubber. Na een volledige 360 vervolgt Max de race zonder schade.
Norris valt vervolgens uit met technische problemen aan zijn Mclaren. Er komt een kortstondige virtual safetycar. In ronde 29 wordt de race weer vrijgegeven. Charles Leclerc glijdt op zijn nieuwe slicks van de baan af in bocht vijftien. De Monegask raakt de bandenstapel en blijft vast zitten in het grind. De safetycar komt naar buiten, terwijl leider Hamilton op hetzelfde punt als Leclerc ook de vangrail in glijdt. De Brit kan zijn weg vervolgen met schade aan de voorvleugel. Hamilton gaat direct naar de pits toe en bij Mercedes is men daar niet op voorbereid. Na een chaotische stop van maar liefst 50 seconden vervolgt Hamilton weer de wedstrijd in P5. Bovendien ontvangt Hamilton een straf van vijf seconden voor het foutief binnenkomen in de pits.
Verstappen stopt op dat moment voor intermediates, terwijl Bottas een rondje later volgt en de leiding inlevert aan Verstappen. In ronde 34 gaat de safetycar naar binnen. Verstappen komt niet in de problemen en wint maar liefst vier seconden in één ronde op Nico Hulkenberg die tweede ligt.
De Mercedessen die derde en vierde liggen, openen de jacht op Hulkenberg. Bottas gaat eerst voorbij de Duitser, terwijl Hamilton een ronde later volgt. Op dat moment heeft Verstappen al een voorspong van negen seconden op Bottas.
Bocht vijftien blijkt een scherprechter, want ook Hulkenberg glijdt in ronde 41 stuurloos van de baan af. De Duitser zit vast in het grind en is de vijfde uitvaller van de wedstrijd. De safetycar komt wederom de baan op en dit geeft Max de kans om een pitstop te maken voor een vers setje intermediates, waarbij hij de leiding niet verliest.
In ronde 46 gaat de safetycar naar binnen. Verstappen loopt direct weg van Bottas en Hamilton en aan het eind van de ronde duikt de Nederlander de pits in om te wisselen naar droogweerbanden. Als de Mercedessen in de daaropvolgende ronden ook naar binnen gaan, komt Verstappen weer aan de leiding te liggen, vóór Lance Stroll en Daniil Kvyat, die een stragische meesterzet hebben gedaan door al tijdens de safetycar te wisselen naar droogweerbanden.
Hamilton heeft vervolgens veel geluk als hij spint bij bocht één. De Mercedes-coureur schrampt de muur, maar kan zijn weg vervolgen. Teamgenoot Bottas heeft in ronde 57 minder geluk. Ook hij spint in bocht één en crasht in de bandenstapel. De Fin is uit de race en de safetycar is weer op de baan te vinden. In ronde 60 wordt de baan vrijgegeven en rijdt Max weg van Kvyat en Stroll.
Vettel haalt in ronde 62 Lance Stroll in voor P3, terwijl Pierre Gasly achter op Alexander Albon rijdt. De Fransman moet opgeven met schade aan de voorkant van de RB15, terwijl Albon door kan rijden. Vettel gaat ook voorbij aan Daniil Kvyat en eist zo de tweede plek voor zich op. Max Verstappen rijdt onverstoord naar de winst en pakt tevens het punt voor de snelste raceronde. Het is zijn tweede overwinning van het seizoen en de zevende uit zijn Formule 1-loopbaan. Daniil Kvyat scoort voor Toro Rosso een prachtig podium. Het betekent de eerste bokaal voor Kvyat sinds de Grand Prix van China in 2016 en het tweede podium uit de historie van Toro Rosso. Achter de Rus zijn nog meer verrassende namen te vinden. Lance Stroll wordt knap vierde, Carlos Sainz eindigt als vijfde en Alexander Albon wordt zesde. Lewis Hamilton eindigt als elfde net buiten de punten.