Max Verstappen heeft op dominante wijze de Grand Prix van Spanje gewonnen. Gestart vanaf pole positie pakte Max direct de leiding, waarna de overwinning geen moment in gevaar kwam voor de Nederlander. De tweevoudig Formule 1-wereldkampioen reed de gehele race aan de leiding en bekroonde het perfecte weekend met het punt voor de snelste raceronde. Op maar liefst 24 seconden achter Verstappen eindigde Lewis Hamilton als tweede, met Mercedes-stalmaat George Russell op P3.
Na afloop van de race was Max vol lof over zijn auto en zijn team: “Het is een plezier om met deze auto te rijden en dat zag je vandaag ook. Om hier weer te winnen is ongelooflijk. We hadden een sterk weekend, dat wil ik van mijzelf en het team zien en ik hoop dat we dit het gehele jaar vast kunnen houden. Over het algemeen ging alles wel goed. Er waren veel verschillende bandenstrategieën mogelijk. Voor het grootste gedeelte van de race stonden we op de juiste banden, alleen de middelste stint op de harde banden was niet ideaal, maar dat was puur omdat de harde band niet heel goed was, dus ik probeerde het gat naar Hamilton te managen. Maar, op de medium en de zachte compound banden ging het wel heel goed.”
Het enige gevaar voor Verstappen kwam tijdens de start waar hij op de medium compound banden van start ging en de mannen achter hem op de zachte banden. Toch kon hij de aanval van Sainz pareren: “Ik startte op de hardere banden dus ik wist dat de start lastig kon worden. De start zelf ging best wel goed. Normaal gezien win je een paar meter met een zachte band. Daarna was er het slipstream effect waardoor ze naast je komen. Allebei remden we heel laat voor de eerste bocht, want ik geef natuurlijk niet op. Om buitenom te gaan in de eerste bocht is altijd lastig, maar gelukkig gebeurde er niks.”
Tijdens de race ontving Max nog een waarschuwing voor het overschrijden van de baanlimieten. Max legt uit: “Bij bocht vijf snap ik het nog, maar in bocht negen heb ik geen idee hoe ik daar buiten de lijn ben gekomen. Uiteindelijk wist ik dat ik op de limiet zat en dan let je er iets beter op.” Het belemmerde Verstappen echter niet om daarna nog de snelste raceronde te rijden: “Dat kan natuurlijk binnen de lijnen, als je goed oplet.”
Er hangen dreigende wolken rondom het Circuit de Barcelona-Catalunya, al is het droog bij aanvang van de race. Max is de enige coureur in de top tien die de race aanvangt op de medium compound banden, de overige coureurs starten op de zachte bandencompound. Ook Oracle Red Bull Racing-stalmaat Sergio Perez start de race op de medium compound banden vanaf P11, terwijl Charles Leclerc en Logan Sargeant vanuit de pits starten.
Max heeft een goede start vanaf pole en ondanks dat Sainz op zijn zachtere banden een aanval waagt op Verstappen aan de buitenkant bij bocht één, weet de Nederlander de leiding te behouden. Lando Norris, die zich op een uitstekende derde plek kwalificeerde, tikt in de tweede bocht tegen de achterkant van de Mercedes van Lewis Hamilton aan en de McLaren-coureur moet direct de pits opzoeken voor een nieuwe voorvleugel, waarmee hij terugvalt tot de laatste plek.
Max kan in de beginfase direct een gat creëren naar naaste achtervolgers Carlos Sainz en Lance Stroll. Hamilton voert de druk op bij Stroll en haalt de Canadees uiteindelijk in ronde negen in voor P3. Sainz ligt al zeven seconden achter leider Verstappen als de Spanjaard in ronde zestien zijn eerste pitstop maakt. Op een setje zachte banden komt de Ferrari-coureur als negende terug de baan op. Hiermee schuiven de Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell op naar P2 en P3. Russell beleeft een sterke openingsfase, nadat de Brit als twaalfde gestart is.
Hamilton rijdt lang door op zijn zachte banden en pas in ronde 25 komt de Brit naar binnen voor zijn stop. Op een nieuw setje mediums komt Hamilton achter Sainz op plek vijf weer terug de baan op. Russell wisselt zijn banden één ronde later en hij ligt na zijn stop op P6. Leider Verstapen maakt in ronde 27 zijn eerste pitstop. Na een razendsnelle stop van 2,2 seconden komt Max als leider weer terug de baan op met een setje harde banden onder de RB19 gemonteerd. Hamilton gaat ondertussen voorbij aan Sainz voor P2, en ligt daarmee twaalf seconden achter leider Verstappen. Mercedes-stalmaat Russell gaat in ronde 36 ook voorbij aan Sainz voor plek drie. Sergio Perez is aan een opmars bezig. De Mexicaan kwalificeerde zich teleurstellend als elfde, maar ligt halverwege de race al op plek vijf.
Er volgt nog een tweede stop voor alle coureurs. Russell is in ronde 46 de eerste van de koplopers die zijn tweede stop maakt, terwijl Hamilton en Perez vijf ronden later beiden naar binnen komen om te wisselen naar de zachte bandencompound. Verstappen maakt uiteindelijk pas in ronde 53 zijn tweede stop. De tweevoudig wereldkampioen wisselt ook naar een setje zachte banden en behoudt wederom de leiding. Teamgenoot Perez gaat ondertussen voorbij aan Sainz voor P4.
In de slotfase van de race vinden er aan kop geen wijzigingen meer plaats, waardoor Max met overmacht zijn vijfde overwinning van het jaar scoort. Het betekent de 40e overwinning uit zijn Formule 1-carrière en de derde Grand Slam uit zijn carrière, met pole positie, winst, de gehele race aan de leiding en de snelste raceronde. Hamilton finisht 24 seconden achter Verstappen op P2, met teamgenoot Russell, die zijn eerste podium van het jaar pakt, op P3. Sergio Perez sluit zijn inhaalrace af op P4, terwijl thuisrijder Sainz als vijfde over de finish komt. De Aston Martins van Lance Stroll en Fernando Alonso eindigen op P6 en P7, terwijl Esteban Ocon, Zhou Guanyu en Pierre Gasly de top tien completeren. Yuki Tsunoda komt als negende over de finish maar valt terug naar P12 in de einduitslag omdat hij vanwege het van de baan duwen van Zhou een tijdstraf van vijf seconden ontvangt.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl