Max Verstappen is zesde geworden in de Grand Prix van Abu Dhabi. Na een incident in de eerste ronde met Oscar Piastri, moest Max zich de rest van de race naar voren vechten. Lando Norris sloot de laatste race van het seizoen als winnaar af, waardoor McLaren voor het eerst sinds 1998 de constructeurstitel wist te winnen.
“Ik ben blij dat het seizoen voorbij is”, aldus Max. “De race zelf was voor mij in ieder geval erg saai. Na de eerste bocht was het sowieso wat lastiger, maar we hadden totaal niet de snelheid. De start was goed. Ik wilde mijn auto naast die van Piastri zetten, maar ik realiseerde me ook dat het gat heel snel krap werd. Toen probeerde ik eruit te sturen en over de kerb te gaan, maar toen was het al te laat. Het is nooit fijn om tegen elkaar aan te komen, maar het is wat het is.” Max liet weten dat de straf voor het resultaat toch niks heeft uitgemaakt. Tijdens de race klaagde de wereldkampioen over de banden die te warm werden. Hij vertelt daarover: “We hadden geen balans. Ik kon niet aanvallen en niet remmen. We zaten denk ik niet in het juiste werkvenster met de banden.”
“Ik ben wel blij dat het klaar is en dat ik niet meer hoef te rijden. Het belangrijkste is natuurlijk dat je het kampioenschap wint, maar het is niet het fijnste jaar geweest qua rijden. Er was nooit echt een fijne balans. Het moet beter natuurlijk. Dat weten we. We gaan wel echt een paar dingen aan de auto aanpassen en dan hoop ik dat we wat competitiever worden.” Max sluit af met een mooi vooruitzicht voor de komende tijd: “Eerst even lekker pauze en even niet aan Formule 1 denken. Natuurlijk blijf je altijd wel in contact met je engineer, maar het is wel even fijn om op vakantie te gaan.”
Bij het uitgaan van de lichten heeft Max een goede start. In de eerste meters passeert hij gelijk Sainz en in bocht één probeert de viervoudig wereldkampioen ook Piastri te passeren. De inhaalactie mislukt door een touché, waardoor beiden spinnen. Max weet zijn auto na een 360 op te vangen en rijdt door als elfde. Niet veel later kijken de stewards naar het incident en geven ze Max tien seconden tijdstraf voor de aanrijding. Ook Oracle Red Bull Racing-teamgenoot Checo Perez kent een roerige openingsfase. De Mexicaan raakt Valtteri Bottas in de openingsronde en kan daarna zijn race niet meer vervolgen. De virtual safety car wordt gebruikt om Perez’ auto weg te halen. Na de openingsronde leidt Norris de race voor Carlos Sainz en Pierre Gasly.
De VSC wordt aan het einde van ronde drie opgeheven en Max is meteen scherp. Hij passeert Liam Lawson voor de tiende plek. In de rondes erna schuift de viervoudig wereldkampioen naar voren. Lance Stroll, Kevin Magnussen en Fernando Alonso zijn achtereenvolgend prooi voor Max. Door pitstops van Gasly en Hulkenberg ligt Max in ronde achttien vijfde. Ook Charles Leclerc is bezig met een inhaalrace. Leclerc, die als negentiende moest starten, komt op hetzelfde moment aan bij George Russell die derde ligt. Tot een aanval komt het niet, want de Ferrari-coureur komt binnen in ronde 21. Hij komt achter Gasly weer de baan op.
Max duikt in ronde dertig naar binnen. Nadat hij zijn straf heeft ingelost, wisselt hij naar de harde band en komt hij als elfde terug de baan op. Niet veel later pakt hij alweer de tiende plek over van Stroll, waardoor hij in ronde 32 alweer in de top tien ligt. Met nog 26 rondes te gaan leidt Norris de wedstrijd voor Sainz, Hamilton, Leclerc en Russell. Alleen Hamilton moet nog verplicht zijn banden wisselen. Voor Valtteri Bottas eindigt zijn race vroegtijdig. Nadat hij wordt ingehaald door Kevin Magnussen, verremt de Fin zich en raakt hij Magnussen. Bottas weet nog de pitstraat te halen, maar kan daarna niet meer verder.
Hamilton maakt een pitstop in ronde 35. Hij wisselt naar de mediums en valt terug naar P7. Hij komt vlak voor Fernando Alonso en Max de baan op. Een ronde later haalt Max Alonso in voor de achtste positie. Daarna zet viervoudig wereldkampioen de achtervolging in om nog een aantal plekken op te schuiven. In ronde 44 verschalkt hij Nico Hulkenberg en twee rondes later is ook Gasly prooi voor de wereldkampioen, waardoor Max de zesde positie pakt. De inhaalrace eindigt ook op de zesde plek, waardoor Max het seizoen met 437 punten afsluit. Norris wint de race en pakt met Piastri de constructeurstitel voor McLaren. Sainz en Leclerc finishen op het podium voor Hamilton, die in de laatste ronde Mercedes-teamgenoot Russell passeert voor P4.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl