Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van Italië een vijfde plek weten te bemachtigen. De Nederlander lag lange tijd op podiumkoers, maar werd na zijn verdedigingsmanoeuvre ten opzichte van Valtteri Bottas door de wedstrijdleiding bestraft. Verstappen kwam als derde over de finish, maar na het toevoegen van de opgelopen vijf seconden viel de Aston Martin Red Bull Racing-coureur terug naar P5, achter Bottas en Sebastian Vettel. Lewis Hamilton mocht na een sterke race, waarin hij aan beide Ferrari-coureurs voorbij ging, de grootste bokaal in handen nemen. Kimi Raikkonen wist de Italiaanse fans te troosten met een tweede plek.

 

 

Max geeft na de race tekst en uitleg over het gevecht met Bottas, dat de Nederlander uiteindelijk de tijdstraf opleverde: “Ik gaf Valtteri genoeg ruimte. Als hij dan tegen mijn wiel aan rijdt, kan ik daar zelf niks aan doen. Onder het remmen mag je terug naar links gaan, zolang je maar een autobreedte aan ruimte geeft. Dat deed ik, maar hij reed tegen mijn wiel op. Ik had Bottas natuurlijk makkelijk voorbij kunnen laten gaan en mijn punten kunnen pakken, maar zo ben ik niet.”

Na de opgelopen tijdstraf van vijf seconden bleef Verstappen zijn best doen om de Fin achter zich te houden: “Na het krijgen van de tijdstraf wist ik zeker dat ik hem er niet voorbij ging laten. Ik wist dat ik vijfde zou gaan worden, dus had ook niks meer te verliezen.” Desondanks is Max positief over zijn wedstrijd: “We werden als derde afgevlagd, dus daar ben ik wel erg blij mee. Wat betreft de snelheid was het gewoon goed vandaag, ook al zijn we heel langzaam op het rechte stuk. We hebben in ieder geval weer een goed aantal punten weten te binnen te halen.”

Tenslotte blikt de Limburger vooruit op de komende wedstrijd in Singapore: “Wat betreft de auto gaat het gewoon goed. Ik hoop dat we daar genoeg vermogen uit de krachtbron kunnen halen om vooraan mee te doen.”

 

 

Het is iets na drieën als de lichten op het Autodromo Nazionale di Monza uit gaan. Max Verstappen is goed weg en gaat bij het ingaan van de eerste bocht direct aan Valtteri Bottas voorbij. Iets verder naar voren gaat het mis tussen Lewis Hamilton en Sebastan Vettel. De Brit zet zijn Mercedes bij het aanremmen van bocht vier aan de buitenkant van de Ferrari, maar Vettel remt te diep in en spint na aanraking met Hamilton. Na ver terug te zijn gevallen, komt de Duitser naar binnen voor een vers setje softs. Max Verstappen schuift door het voorval weer een plekje op.

Ook Brendon Hartley komt niet ongeschonden door de eerste ronde. Bij de start wordt de Nieuw-Zeelander geraakt door Marcus Ericsson, waardoor de ophanging van de Toro Rosso afbreekt. Het betekent naast een safety car het einde van zijn race.

 

 

Als het veld weer wordt losgelaten, profiteert Lewis Hamilton optimaal van de beschikbare slipstream. De Brit neemt aan het einde van het rechte stuk de koppositie over van Kimi Raikkonen, welke het er niet bij laat zitten en bij de volgende chicane Hamilton weer te grazen neemt voor de leiding in de wedstrijd. Een ronde later meldt Fernando Alonso zich als tweede uitvaller van de dag, als een technisch probleem roet in het eten van de Spanjaard gooit.

Kimi Raikkonen leidt ondertussen de wedstrijd, al is het op geringe voorsprong van Lewis Hamilton. Max Verstappen rijdt op vier seconden van het tweetal op P3, maar Valtteri Bottas blijft dicht in de buurt. Het gat is met iets meer dan een seconde nét groot genoeg om de beschikbaarheid van DRS bij de Fin te voorkomen. Het gat wordt desondanks kleiner en in ronde negentien waagt Bottas een ambitieuze poging om aan Verstappen voorbij te gaan. Beide coureurs verremmen zich, maar vervolgen in dezelfde formatie hun weg.

 

 

Twee omlopen later komt Kimi Raikkonen binnen voor zijn eerste en enige pitstop van de wedstrijd. De 38-jarige Fin komt na de bandenwissel als vierde terug op het asfalt in Italië. Hamilton rijdt door en krijgt de opdracht om het gas flink in te trappen. Het blijkt uiteindelijk niet genoeg om na zijn pitstop weer als leider het circuit op te komen.

Ook Daniël Ricciardo haalt het einde van de race niet. In ronde vijfentwintig parkeert de Red Bull Racing-coureur zijn RB14 in het gras, nadat de krachtbron het heeft begeven. Het baart Max Verstappen zorgen, daar hij direct aan het team vraagt of zijn eigen motor oké is. De Nederlander wordt echter snel gerustgesteld door zijn team en komt in ronde zevenentwintig binnen voor een nieuw setje softs.

Mercedes speelt in de tweede helft van de wedstrijd een strategisch spel door Valtteri Bottas lang buiten te houden. Het houdt zijn landgenoot Kimi Raikkonen dermate op, dat Lewis Hamilton langzaam maar zeker dichterbij kan komen. Als Bottas de pitstraat in duikt, bedraagt het gat tussen Raikkonen en Hamilton nog maar iets meer dan een seconde. Max Verstappen bevindt zich door de pitstop van Bottas weer op podiumkoers.

 

 

Bottas dicht echter wederom het gat naar Verstappen en voert de druk op. Bij een inhaalpoging aan het einde van het rechte stuk geeft Max zijn tegenstander weinig ruimte, waardoor Bottas blokkeert en rechtdoor schiet. De wedstrijdleiding vindt het reden voor een tijdstraf van vijf seconden, welke aan het adres van de Limburger wordt bezorgd.

Ook aan de kop van het veld is de strijd nog niet gestreden. Lewis Hamilton weet in ronde vijfenveertig weer aan raceleider Raikkonen voorbij te gaan. Door de in slechte staat verkerende banden van de Ferrari, weet Raikkonen zich nu niet te herpakken en is de hoop op een zege voor de Scuderia vervlogen.

 

 

Lewis Hamilton komt uiteindelijk als winnaar over de streep, met een kleine negen seconden voorsprong op de nummer twee, Kimi Raikkonen. Max Verstappen finisht als derde, maar wordt door zijn tijdstraf terugverwezen naar de vijfde plek. P3 en P4 gaan hiermee naar Valtteri Bottas en Sebastian Vettel. Laatstgenoemde weet de schade wat betreft het kampioenschap dus nog enigszins te beperken. Romain Grosjean, Esteban Ocon, Sergio Pérez, Carlos Sainz en Lance Stroll completeren de top tien.