Max Verstappen is zesde geworden in de Grand Prix van Mexico. De Nederlander moest na de start in de tweede bocht uitwijken voor Lewis Hamilton en viel terug tot P8. Bij een inhaalpoging op Valtteri Bottas enkele ronden later liep Max een lekke rechter achterband op. Hierdoor viel Verstappen terug tot de laatste plek, om na een sterke inhaalrace als zesde over de meet te komen. Aan kop wist Hamilton de race te winnen, vóór Sebastian Vettel en Valtteri Bottas.
“We hebben het beste ervan gemaakt. Het is natuurlijk niet waar we wilden finishen, maar gezien de omstandigheden was het alsnog een goede race”, vat Max de wedstrijd pakkend samen.
De Nederlander blikt vervolgens terug op de incidenten met de beide Mercedes-coureurs: “De start was goed, alleen kwam Hamilton buitenom en ging hij heel diep in bocht twee. Ik kon nergens meer naar toe. Als ik had ingestuurd, zat ik in zijn zijkant, dus ik moest door het gras en ik verloor wat posities. Daarna haalde ik Valtteri in bij de hairpin. Ik denk dat hij met zijn voorvleugel mijn achterband raakte en daarna moest ik dus een hele ronde met een lekke band rijden, waarmee je heel veel tijd verliest. Ik heb een éénstopper moeten doen met 65 rondes op dezelfde banden, terwijl we eigenlijk een tweestopper hadden willen doen. De degradatie was uiteindelijk iets beter dan verwacht, dus vooraan deden ze ook een éénstopper, maar mijn éénstopper was wel heel lang.”
Max baande zich vanaf de laatste plaats een weg naar voren en geleidelijk aan werd het tempo ook steeds beter. Verstappen licht toe: “Ik moest bij het inhalen vaak door het vuil, waarmee ik wel twee seconden per ronde verloor. Ik moest soms van ver inhalen of op een rare plek en dan verloor ik weer wat grip. Maar op een gegeven moment ging het best goed en waren de rondetijden ook prima ten opzichte van de anderen. Alleen als je zo lang door moet rijden op één set banden is er op een gegeven moment geen rubber meer op de band.”
Ondanks de teleurstelling van het verliezen van de pole positie, is Max voor de race vastberaden om een goed resultaat te scoren. Verstappen komt goed weg vanaf zijn vierde startplek en gaat zij-aan-zij met Lewis Hamilton de eerste bocht in. De achterkant van de Mercedes glijdt even weg, waardoor Verstappen uit moet wijken over het gras en terugvalt tot P8. Aan kop leiden de Ferrari’s van Charles Leclerc en Sebastian Vettel, terwijl Alexander Albon op de derde plek ligt. Er volgt een korte virtual safetycar-periode omdat er wat rotzooi op de baan ligt.
Als de baan weer is vrijgegeven, haalt Max met een gewaagde actie in het stadiongedeelte Valtteri Bottas in voor plek zeven. Bij deze actie raakt de rechter achterband van Max de voorvleugel van Bottas, waardoor de Nederlander een lekke band oploopt. Max komt direct naar binnen, krijgt een setje harde banden onder zijn auto gemonteerd en valt terug tot de laatste plek.
In ronde dertien zet Lando Norris zijn McLaren stil aan het eind van de pitstraat. Het linker voorwiel is niet goed bevestigd en de Brit verliest een complete ronde voordat het wiel is vastgezet en hij weer onderweg kan op de laatste plek.
Max werkt zijn weg naar voren en ligt in ronde negentien op P15. Leclerc en Albon hebben dan hun eerste stop al gemaakt, terwijl Vettel, Hamilton en Bottas besluiten langer door te rijden.
In ronde 24 weet Max met de nodige moeite Kevin Magnussen voorbij te steken voor plek dertien. Dat wordt een ronde later plek twaalf als hij ook Pierre Gasly inhaalt. Hamilton maakt ondertussen zijn eerste stop en valt terug tot P4, vóór Albon. Verstappen haalt vervolgens Nico Hulkenberg en Carlos Sainz in en daarmee ligt de Nederlander alweer in de punten op plek tien.
Leider Vettel is in ronde 38 de laatste van de kopmannen die zijn eerste stop maakt. De Duitser valt terug naar P4 en geeft de leiding over aan teamgenoot Leclerc. Op datzelfde moment gaat Max naar de achtste stek na een inhaalactie op Daniil Kvyat. In ronde 43 is Sergio Perez het volgende slachtoffer van de dadendrang van Max. De Limburger schuift op naar plek zeven. Leclerc, die op dat moment aan kop rijdt, maakt zijn tweede stop en komt aanvankelijk als vijfde terug op de baan. Dit wordt een vierde plek als Albon een ronde later ook voor de tweede keer naar binnen komt voor een bandenwissel. Albon valt terug tot achter Leclerc. Hamilton leidt de race, gevolgd door Vettel en Bottas.
Max komt op de zesde plek te liggen in ronde 51 als Daniel Ricciardo, die voor hem ligt, stopt. Lando Norris parkeert zijn McLaren in de garage en is daarmee de eerste uitvaller van de race. Kimi Raikkonen volgt het voorbeeld van Norris en besluit zijn Alfa Romeo in ronde 60 ook in de pits te parkeren.
In de slotfase vinden er aan kop geen positiewisselingen meer plaats. Max voltooid de race op de zesde plek na een stint van liefst 65 ronden op de harde banden. Hamilton wint de race, met Vettel op de tweede plek en Bottas derde. Leclerc besluit de race op plek vier, terwijl Albon als vijfde over de meet komt. Sergio Perez eindigt tijdens zijn thuisrace als ‘best of the rest’ op plek zeven. Daniel Ricciardo, Pierre Gasly en Nico Hulkenberg completeren de top tien. In de laatste bocht van de laatste ronde tikt Daniil Kvyat de op de negende plek liggende Hulkenberg de bandenstapels in. De Rus komt als negende over de finish maar ontvangt een tijdstraf van tien seconden en valt terug tot plek elf.