Maxime Oosten is het seizoen in de Duitse BMW M2 Cup goed begonnen. Op de Lausitzring in Klettwitz in het oosten van Duitsland sloot hij de eerste race van de merkencup in het voorprogramma van de prestigieuze DTM als tweede af. In de tweede race van het weekeinde streed hij ook lange tijd om een podiumplaats, maar kwam uiteindelijk na een onfortuinlijke aanrijding met een concurrent en een ‘drive-through penalty’ die daarop volgde niet verder dan de achtste plaats. “Met die tweede plaats ben ik heel blij, daarna was het minder, maar als geheel ben ik zeker tevreden met de start van mijn seizoen in de Duitse serie”, zei Oosten.
Voor Oosten was het raceweekeinde in de Duitse deelstaat Brandenburg zijn tweede optreden op rij in de Bondsrepubliek, want een week eerder kwam hij al met succes in actie in de BMW M2 Racing Cup Benelux op het circuit van Hockenheim. Een mooie aanleiding voor een korte vergelijking tussen de beide series: “Het grootste verschil is het vermogen, want in de Duitse cup rijden we met 365 pk en in de Benelux met 450”, vertelde Oosten. “Daarnaast de techniek: in de Duitse cup rijden we met Goodyear-banden, de normale remmen en hebben we een vaste afstelling, waaraan we niet zoveel mogen veranderen, in de Benelux hebben we Hankook-banden, de grotere Performance-remmen en ook hebben we daar een vrije afstelling. Doordat het in de Duitse cup wat beperkter is, komt het meer op jezelf als rijder aan. Dat maakt het wel uitdagend.”
In de vrije training voerde Oosten lange tijd het veld aan, maar werd hij uiteindelijk als vierde geklasseerd. In de kwalificatie reed hij de tweede tijd. “Ik moest van heel ver komen, maar ik heb wel het gevoel dat ik alles uit de auto heb gehaald”, gaf de rijder te kennen.
Zo startte hij als tweede voor de eerste race van het weekeinde, die op zaterdag aan het eind van de ochtend verreden werd. “Mijn start was heel slecht, ik heb in tijden niet zo’n slechte start gehad”, erkende hij eerlijk. “Zo lag ik in de eerste bocht al vierde, maar er zat iemand aan de buitenkant naast me, iets wat in de eerste bocht meestal niet werkt, dus zo lag ik alweer op P3 en in de laatste bocht maakte ik gelijk een actie voor P2. Ik zat naast mijn tegenstander, die vervolgens vol op mij instuurde, waardoor er iets aan de rechter voorwielophanging beschadigd raakte, maar gelukkig kon ik de race wel uitrijden en waren de tijden prima. De rijder op de eerste plaats liep wel een beetje uit, maar ik kon de tweede plaats behouden, zeker een goed begin van het seizoen.”
Vanaf de vijfde plaats had Oosten in de tweede race een goede start. “Gelijk in de eerste ronde kon ik al opklimmen naar P3”, zei hij. “Die kon ik lang vasthouden, maar uiteindelijk ontstond er de nodige strijd met nog twee andere rijders. Toen probeerde ik een actie en ik zag een gaatje, maar dat was er eigenlijk niet. Ik heb alles ondernomen om hem niet te raken, stond vol op de rem, maar hij spinde en daardoor kreeg ik een ‘drive-through penalty’. Na de interventie van de safetycar heb ik nog wel twee plaatsen kunnen goedmaken, maar een podium had er zeker in gezeten, terwijl ik nu dus slechts achtste werd. Wel de nodige punten gescoord, maar hopelijk volgende keer ook een beter resultaat!”
Het volgende raceweekeinde voor Oosten is op 11 en 12 juni voor de BMW M2 Racing Cup Benelux op het circuit van Zolder in België. De volgende ronde van de Duitse cup wordt op 2 en 3 juli verreden op de Norisring, het stratencircuit in Neurenberg.
Deelname van Maxime Oosten aan de Duitse BMW M2 Cup wordt mede mogelijk gemaakt door De Beier/Ekris, Dok 23, Groningsepanden, Orlimex, Effektief, Veno woodflooring en Soldeck.