“Rijden op de Nordschleife is een combinatie van het in je broek doen en constant rijden met een enorme ‘smile’ op je gezicht.” Coureur Maxime Oosten maakt er geen geheim van waarom de Nürburgring, het ruim 20 kilometer lange circuit in de heuvels van de Eifel, ook voor hem zo bijzonder is. Afgelopen weekeinde nam hij er deel aan de PAGID Racing 46. DMV Münsterlandpokal, de achtste race van het seizoen in de Nürburgring Langstrecken-Serie. Met zijn deelname aan de vier-uursrace voldeed hij aan de eisen voor de felbegeerde DMSB-Permit Nordschleife, de speciale permissie die nodig is om zonder restricties op het roemruchte circuit te mogen racen. Met het behalen van de DMSB-Permit Nordschleife in de categorie A heeft de coureur uit Beetsterzwaag een belangrijke vuurproef in de spreekwoordelijke “Groene Hel” doorstaan. In het veld van bijna 100 deelnemende auto’s eindigde Oosten samen met zijn teamgenoten op de 54e plaats algemeen en op de tweede plaats in de klasse.
Vanwege het bijzondere karakter van de Nürburgring heeft de Duitse autosportfederatie een aantal jaren geleden een speciale permissie in het leven geroepen die nodig is om op dat circuit te mogen racen. “Ik had al mijn ‘permit B’, voor wat minder krachtige auto’s, maar ik moest nog één race rijden om ook mijn ‘permit A’ te halen”, vertelde Maxime Oosten. Dat deed hij afgelopen weekeinde met een Porsche Cayman GT4 CS van het Duitse team Fourmotors Bioconcept-Car, die hij deelde met twee Zwitserse rijders.
Tijdens de kwalificatie op de vroege zaterdagochtend was de baan nog nat, voor Oosten een nieuwe ervaring. “Ik had nog nooit eerder op de Nordschleife bij natte omstandigheden gereden. Ook het blad op de baan maakte het er niet gemakkelijker op. Gelijk bij het opgaan van de Nordschleife merkte ik dat er echt nul grip was, dus de eerste twee rondjes was het wel even billen knijpen, maar op een gegeven moment wist ik wel ongeveer hoe de omstandigheden waren en zo ging het in de kwalificatie uiteindelijk best goed.”
Dat leidde ertoe dat Oosten in de eerste startgroep mocht vertrekken. “Omdat onze auto een zogeheten ‘permit-auto’ was, hadden we in vergelijking met de concurrentie wat minder vermogen, dus bij de start verloor ik al gelijk een aantal plaatsen. Met onze 300 pk hadden we tussen al die dikke nieuwe Caymans en zo niet echt veel kans en daarmee lag ik aan het eind van het Grand Prix-circuit bij het opgaan van de Nordschleife al bijna laatste in de eerste startgroep. Maar het voornaamste doel was gewoon om de race uit te rijden en de tien ronden vol te maken die ik nodig had voor mijn ‘permit A’. Dat ging allemaal volgens plan en zonder problemen, dus dat bewijs heb ik nu in ieder geval binnen. En bovendien heb ik zoals altijd heel erg genoten!”
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
Gerelateerd