Door het niveau waarop de Porsche Sprint Challenge Southern Europe en de verwante Benelux-kampioenschappen acteren ligt de lat hoog. Niet voor MDM Motorsport schijnbaar, dat medio januari tijdens het openingsweekend op Portimão voor het eerst zijn gezicht liet zien en daar twee auto’s aan de start bracht, met een alleszins verdienstelijk resultaat.

Met Hjelte Hoffner in de Sportdivisie en Jan Jaap van Roon in de Clubdivisie behoorde MDM Motorsport deze winter tot de verrassingen in de Porsche Sprint Challenge Southern Europe. “Moet je kijken naar wat er aan de start verschijnt,” zegt Dennis Bus, die het team samen met zijn broer Mark runt. “Zelfs deelnemers uit de Porsche Carrera Cup Deutschland en de Supercup. Zowel in de Sport- als de Clubdivisie wordt serieus hard doorgereden.” Toch voelde de renstal uit Badhoevedorp zich hier direct als een vis in het water. “Met Ria Waterreus op wedstrijdsecretariaat en Paul Beck en Maurice Petrus als wedstrijdleiders was het meteen vertrouwd,” glimlacht Bus, die veel met deze mensen samenwerkt binnen de DNRT. “Daarnaast leerden we organisator Prospeed kennen als heel benaderbaar, ondanks het professionele niveau van racen. Oprichter Rudi Penders zei tegen mij: ‘Als je iets vindt, bel me, want ik wil de serie alleen maar beter maken. We doen dit om kwalitatief mooie evenementen neer te zetten.’ Een fijn signaal. Dan voel je je als team gehoord en als nieuwe speler binnen dit kampioenschap direct welkom.”

Auto’s op vier wielen
MDM Motorsport heeft zich in de racerij de laatste jaren sterk geprofileerd met BMW’s. Toch is de koppeling aan Porsches minder onlogisch dan je op het eerste gezicht zou denken, want het team kan inmiddels bogen op een jarenlange ervaring met de supercars uit Weissach. “Eigenlijk verdient Henrik Hoeffner, de vader van Hjelte, alle credits. Hij racete in het verleden met BMW’s, maar noemt zichzelf een Porsche-fanboy en zei op een gegeven moment: ‘Het wordt tijd dat jullie daar ook eens iets mee gaan doen. Het zijn net zo goed auto’s op vier wielen.’ Kort daarna kocht hij zijn eerste 997 en vervolgens 991, terwijl een bekende van hem met een Porsche zich inmiddels ook bij ons team had gevoegd.” Aangestoken door successen en veel raceplezier in de clubsport stak de uit Denemarken afkomstige coureur zijn zoon Hjelte (die nu de internationaal makkelijker uitspreekbare achternaam Hoffner gebruikt) aan, die afgelopen seizoen kampioen werd bij de BMW Racing Cup met M240i’s. “Een mooi moment om te kijken naar hoever hij in de toekomst op de autosportladder zou kunnen komen,” blikt Bus terug. “Naar voorbeeld van Morris Schuring destijds lieten we hem als volgende stap testen in een 992 Cup en dat ging erg goed.”

Weten waar je staat
Parallel daaraan liep nog een ander spoor. Bus: “Jan Jaap van Roon, klant bij ons met een M240i, had zo’n zelfde type 911 en wilde naast zijn endurancewedstrijden bij de Nürburgring Langstrecken-Serie graag wat dingen met ons als Nederlands team doen. Hij liet zijn oog vallen op de Porsche Sprint Challenge Southern Europe, alleen gaf hij er wel de voorkeur aan dat er nog een auto die kant op zou gaan. Enerzijds vanwege de kostenefficiëntie, anderzijds vanwege de gezelligheid, die hij óók een belangrijk aspect van het racen vindt. Wat ons betreft vormde deze zuidelijke competitie in de wintermaanden een ideaal platform om met beide rijders te starten. ‘Dan weten we meteen waar ze staan… en wij als team ook,’ dachten we. Elk van de vier raceweekenden bevat naast een wedstrijddag een testdag en daarvan kun je er zelfs nog eentje extra bijboeken; een mogelijkheid die we graag benutten. In de openingswedstrijden op Portimão zat Hjelte Hoffner er in de Sportdivisie meteen goed bij en werd hij tweemaal tweede bij de rookies, terwijl hij nog nooit een meter in de regen had gereden met een Porsche 992 Cup. Ook Jan Jaap van Roon kon snel zijn draai vinden in de auto en dat resulteerde in een keurige zevende en zesde plek algemeen binnen de Clubdivisie. Voor hem betekent dit kampioenschap een uitbreiding van zijn ervaring in sprintraces, met een rollende start.”

Vergelijkbaar met GT4
Het niveau van professioneel racen, zoals dat bij de Porsche Sprint Challenge Southern Europe gebeurt, is MDM Motorsport niet vreemd. “In grote lijnen vergelijkbaar met het GT4-kampioenschap dat wij in het verleden vijf jaar lang hebben gedaan,” vindt Dennis Bus. “De auto’s moesten we nader leren kennen, maar Porsche maakt dat makkelijk door uitstekende handleidingen te verstrekken voor onderhoud en reparatie. Simpel gezegd: als je die kunt lezen, kom je een heel eind. Daarnaast hebben we met Nederlandse collegateams een dusdanige goede verstandhouding dat de drempel laag ligt om even met elkaar te klankborden. Het niveau van de Porsche Sprint Challenge Southern Europe brengt ten opzichte van de clubsport met zich mee dat wij opschalen in logistiek en personele bezetting. Aan elke auto wijzen we een engineer en twee monteurs toe en we doen veel meer met data, extra ondersteund door een expert op dat gebied die vanuit Nederland op afstand meekijkt. Verder is een professionele rijderscoach van doorslaggevend belang. Hjelte Hoffner laat zich begeleiden door Jaap van Lagen en Jan Jaap van Roon door Tom Coronel, al kon die door zijn Dakar-verplichtingen de eerste wedstrijd op Portimão niet bijwonen.” Het nieuwe avontuur bracht voor MDM Motorsport geen onoverkomelijke uitdagingen met zich mee. “Eigenlijk vooral op detailniveau. Tien van de tien dingen moeten kloppen, niet negen.” Hier spreekt de ervaring.

Meer informatie: www.sprintchallengesoutherneurope.com
Tekst: Aart van der Haagen
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
