Een jaar geleden leek het vuur er een beetje uit bij de Peugeot 206 GTI Cup, maar inmiddels zit er weer volop positieve spirit in. Zoals zo vaak in de maatschappij draait alles om transparantie en communicatie. Vijf vrijwilligers pakten de handschoen op en dat wierp afgelopen seizoen al meteen zijn vruchten af, met velden van tussen de dertig en veertig auto’s. De klasse blaakt weer van levenslust.
Alle credits voor de broers Huib en Coen van den Nulft, die de Peugeot 206 GTI Cup eind 2016 op de kaart zette en er een doorslaand succes van wisten te maken. Ze stonden aan de wieg van een instapklasse die de DNRT-gedachte van betaalbare breedtesport uit al haar poriën ademt en in de navolgende seizoenen bewees het format zijn bestaansrecht, niet in de laatste plaats door de taaie techniek van de Franse hot hatches. Zoals dat eigenlijk bijna altijd gaat kwam de cup met het verstrijken van de jaren in een wat rustiger vaarwater terecht en uiteindelijk was de tijd rijp om een frisse wind te laten waaien. Daar heb je enthousiaste en betrokken vrijwilligers voor nodig en die stonden paraat: René Cardol, Edwin en Arend Ilbrink, Froukje en Anne Ezinga. Stuk voor stuk preparateurs die de klasse van binnen en van buiten kennen. Natuurlijk hadden zij er zakelijk baat bij om nieuwe superbenzine in de Peugeot 206 GTI Cup te pompen, maar dan nog moeit je de tijd en de energie kunnen opbrengen om daar vele vrije uurtjes aan te spenderen. Soms meer dan je van tevoren inschat, maar dat was het in dit geval ruimschoots waard. De deelnemersvelden spreken boekdelen.
Poll
“Waar je voorheen veel losse eilandjes zag, merk je dat er nu echt een groepsgevoel ontstaat,” constateert Froukje Ezinga, die zich samen met Edwin Ilbrink heeft opgeworpen als aanspreekpunt voor de deelnemers. “Dat komt naar ons idee door de inspraak die we de coureurs geven, zoals tijdens de laatste racedag van 2023, toen de DNRT de mogelijkheid bood om een langere wedstrijd met een pitstip te rijden. Tijdens de briefing vroegen we naar ieders voorkeur: dertig, veertig of vijftig minuten racen en één, twee of drie minuten stilstaan. Zo houden we van tijd tot tijd ook een poll in de groepsapp, bijvoorbeeld om de belangstelling te peilen voor een evenement op Spa-Francorchamps of Circuit Meppen.” Het kwintet dat de Peugeot 206 GTI Cup nu coördineert kiest voor een transparant beleid. “De technische know-how van de deelnemers in de kop van het veld delen we met de overige teams en coureurs, zodat iedereen kan profiteren van goede adviezen en niemand het gevoel hoeft te krijgen dat er illegaliteit in het spel is in de voorhoede. We kennen geen geheimen. Aanvullend daarop stellen René Cardol, Arend Ilbrink en mijn man Anne graag hun kennis beschikbaar als vraagbaak. Iemand die ergens in vastloopt, bijvoorbeeld een ABS-probleem, zal altijd snel één van hen telefonisch te pakken krijgen.”
Zelfregulerend systeem
De coördinatoren hanteren twee groepsapps: één om belangrijke en veelal actuele (wedstrijd)informatie te zenden en één die als sociaal medium fungeert. “Daar leeft de berichtenstroom vooral kort na de wedstrijd op. Dan wil iedereen zijn ervaringen delen en in een enkel geval zijn frustratie kwijt. Ja, dat hoort er nu eenmaal ook bij. Het leuke aan zo’n grote groep is dat er altijd jongens de boel tot bedaren brengen wanneer de gemoederen even een beetje verhit dreigen te raken. Dan maakt iemand een grapje of een opmerking om het eens van een andere kant te bekijken. Zo komt er al gauw wat meer lucht in. Het werkt als een zelfregulerend systeem. We merken dat deze WhatsApp-communicatie voor sommigen de drempel verlaagt om iets aan te kaarten. Als 16-jarige rookie stap je misschien niet zo makkelijk op een ervaren rot van 54 af om te zeggen dat je iets dwarszit.” Het sociale platform nodigt ook nieuwelingen uit om zichzelf te introduceren aan de rest en om vragen te stellen. Volgens Froukje Ezinga heeft het zijn toegevoegde waarde inmiddels ruimschoots bewezen. “We proeven heel veel positiviteit in de groep. Terugkijkend op de afgelopen driekwart jaar, toen wij met zijn vijven besloten om ons over de Peugeot 206 GTI Cup te ontfermen, gaat het echt de goede kant op.”
Helft rookies
Velden van gemiddeld dertig tot veertig loeiende leeuwtjes en een piek van 41 tijdens de laatste vijftigminutenrace (unaniem gekozen uit de drie opties) geven de burger moed. Toch mag de organisatie niet verslappen, omdat een typische instapklasse als de Peugeot 206 GTI Cup nu eenmaal een relatief hoog verloop kent. “Jonge of wat oudere talenten stromen op een gegeven moment door. Heel begrijpelijk en gelukkig staat er doorgaans weer genoeg nieuwe aanwas tegenover. Afgelopen jaar bestond ongeveer de helft van het veld uit rookies; dat zegt wel wat. Daar zaten diverse succesvolle karters van 15, 16 jaar tussen, zoals Tim van Elleswijk, Maxim van den Doel en Mika Bison.” Een goede kweekvijver blijkt de NXT Junior Autosport Experience, waaraan het echtpaar Ezinga met Vejon Racing een actieve bijdrage levert door diverse Peugeots 106 te runnen. “Vanuit dat model stap je makkelijk over en een enkeling nam zelfs een eigen 206 mee. Voor 2024 verwachten we dus wel weer aardig wat belangstelling van rookies. Weet je wat trouwens leuk is? In het verleden riep René Cardol altijd dat hij na de honderdste auto met het bouwen zou stoppen, maar inmiddels hebben we de nummers 101 tot en met 120 uitgegeven.”
Meer informatie: www.dnrt.nl / www.206gticup.nl
Tekst: Aart van der Haagen & Foto’s: Thomas Bakker
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl