Racen, daar kunnen mooie dingen uit groeien. Carrièrematig, maar ook op het vriendschappelijke vlak. Bij Koopman Racing staan Mex Jansen en Jordin Poland inmiddels als ‘Buurman & Buurman’ te boek. Ze kenden elkaar in het verleden al oppervlakkig vanuit de simwereld en delen sinds een jaar een BMW M6 GT3, data, kennis en ervaringen. Als collega’s en als kameraden, beide met de professionele GT-racerij als stip aan de horizon.
Binnen het Nederlandse autorensportlandschap hebben de machtige BMW’s M6 GT3 uit de stal van Koopman Racing de reputatie verworven van overweldigende machines voor gentleman drivers met grote ballen. Geen extreem tricky racewagens gelukkig, maar wel intimiderend door hun afmetingen en hun prestatiepotentieel. Laat jonge racetalenten als Mex Jansen (17) en Jordin Poland (19) daar nou uitstekend raad mee weten. In duoformatie beukten ze zo’n spectaculaire Bimmer afgelopen seizoen naar het vicekampioenschap in de GT-divisie van de Supercar Challenge en de titel lag zelfs te lonken, als niet het mechanisch onvoorziene was gebeurd. Tsja, het blijft gemotoriseerde sport en pech hoort erbij. Dat valt zelfs voor een geroutineerde renstal als Koopman Racing, volledig toegewijd aan BMW en door bewezen kwaliteit erkend als Motorsport-dealer, niet voor honderd procent uit te sluiten. De imposante M6 GT3 heeft zich echter meervoudig als een betrouwbare en uiterst capabele racewagen bewezen en één exemplaar liet zich afgelopen jaar helemaal naar de hand zetten van twee bevriend geraakte jonge coureurs die de autosportladder met stevige klimbewegingen willen bestijgen. Er hoeft dus blijkbaar niet per se een boxermotor onder het achterplecht te roffelen…
GT World Challenge
Als zoon van Axel Jansen, in de jaren negentig een begenadigd Clio Cup-coureur die zelfs nog even aan Formule Opel rook, getuigt Mex Jansen van hetzelfde DNA. “Na het behalen van zijn racelicentie stapte hij met zijn vader bij ons in een M240i en schakelde ik hem een keer in voor wat afstelwerk aan de E90 330i in ACNN-cupvorm,” vertelt Hein Koopman. “Aan de hand van wat ik hem daar zag doen besloot ik hem ‘voor de grap’ eens in een M6 GT3 te zetten, voor een sessie van een minuut of tien. Kijken wat er zou gebeuren. Nou, hij reed meteen hard, met heel typerende hoekige lijnen à la Nicky Catsburg. Zijn vader en ik durfden hem dus wel met deze auto te laten rijden in de Supercar Challenge. Halverwege seizoen 2022 stapte hij in tijdens Jack’s Racing Day, waar hij meteen de eerste race won. In totaal finishte hij dat jaar in vier van de acht wedstrijden op de eerste plaats.” Daarmee was een ijzersterk fundament gelegd voor een heel seizoen in de GT-divisie, terwijl Mex Jansen vanuit een tomeloze ambitie tevens zijn agenda vulde met een compleet programma in de ADAC GT4 Germany via Walkenhorst Motorsport. Een juiste keuze, want na een veelbelovend jaar met de M4 GT4 gunt de Duitse renstal (een goede relatie van Koopman Racing) hem de kans in de GT World Challenge met de vernieuwde Aston Martin Vantage GT3. Hij gaat dus als een speer.
Rauwer, stijver, harder
“Het scheelde wel twintig seconden per ronde in snelheid ten opzichte van de M240i,” beschrijft Mex Jansen zijn eerste ervaringen met de M6 GT3, nu anderhalf jaar terug. “Op het circuit wen je echter gauw aan die snelheid. De auto is veel langer en breder, maar weegt honderd kilo minder. Door de downforce geldt voor bepaalde bochten, zoals de Ramshoek in Assen, dat hoe harder je erin gaat, hoe harder je eruit komt. De M6 voelt aan als een echte racewagen: rauwer, met een stijvere ophanging en hardere schakelklappen.” Jansen spreekt van een veelvoudig leerproces in 2023, toen hij met Jordin Poland namens Koopman Racing in de M6 GT3 uitkwam bij de Supercar Challenge. “In een raceweekend heb je niet oneindig de tijd, dus is een goede communicatie met het team heel waardevol. Efficiënt kunnen uitleggen wat je voelt maakt het voor de technische mensen makkelijker om een optimale set-up te bepalen.” Met een gezonde dosis zelfreflectie zegt de coureur uit Zevenaar over zichzelf: “Ik rijd vrij constant en ben goed in banden sparen, inhalen en aanvallen, maar laat soms wat liggen in de kwalificatie. Omgaan met tegenslagen blijf ik lastig vinden, vooral als ik weet dat de schuld bij mij ligt. Gelukkig merk ik binnen de familiaire sfeer bij Koopman Racing dat mensen begrip voor elkaar hebben en elkaar kunnen vergeven. Niemand doet altijd alles honderd procent goed.”
Supersnel gegroeid
Over buurman gesproken… “Marco Poland, voormalig coureur in de Supercar Challenge, woont bij mij in de straat,” glimlacht Hein Koopman. “Zo kwam het ter sprake om zijn zoon Jordin ook eens daar te laten racen. ‘Ik heb een plek voor hem in de BMW M6 GT3, als equipe met Mex Jansen,’ zei ik. Dat was drie weken voor de eerste wedstrijd van 2023, dus ja, dat werd nog wel even trainen. Vooral testkilometers maken om de auto goed te leren kennen, want Jordin had al wel met zijn vader in een E36 325i bij de DMV en de NES 500 geracet, maar nog nooit in een GT3.” Tijdens een trackday van Koopman Racing bleken mens en machine het al snel opperbest met elkaar te kunnen vinden en dat bleek de opmaat voor een succesvol racejaar met de M6. “Jordin is supersnel gegroeid in de auto en in het veld. Een coureur met zeer goede skills. Je zag duidelijk aan zijn rijstijl dat hij al veel ervaring had opgedaan in de simulator. Situaties zoals onder- en overstuur wist hij van meet af aan goed te vertalen naar gewenste aanpassingen in de set-up, waardoor de engineer heel snel kon schakelen.”
Magistraal gevoel
“Ha, die eerste keer in de BMW M6 GT3 snapte ik meteen waarom coureurs op topniveau zo fit moeten zijn,” blikt Jordin Poland Terug. “Zo heftig had ik het niet verwacht. Fysiek, met alle geluiden en andere dingen die je lichaam te verwerken krijgt, maar zeker ook qua snelheid. In de simulator valt die beleving gewoon niet te evenaren. Gelukkig pakte het goed uit en wonnen Mex en ik vorig jaar meteen onze eerste gezamenlijke race, wat we niet direct hadden zien aankomen. Zeker wat mij betreft niet: ik reed voor het eerst in druk verkeer op Zandvoort met de snelste auto op de baan. In Zolder, na de overstap van Hankook- naar Pirelli-banden halverwege het seizoen, werden we zelfs tweemaal eerste. Echt heel bijzonder vond ik Spa in de regen. Sowieso geeft deze historische plek om te racen een magistraal gevoel en met deze nattigheid was het nog meer vechten met de auto. Iedere ronde veranderden de omstandigheden wel weer. In dit eerste jaar bij Koopman Racing heb ik vooral geleerd om dat wat ik voel beter uit te leggen in termen van wat er aan de auto veranderd zou moeten worden. Dit mede dankzij de ondersteuning van Tim Adriaans, een supergoede engineer. Zelfstandig data interpreteren vind ik soms nog moeilijk. In de races echter kan ik goed uit de voeten, ook onder hoge druk. Ik ben van nature nuchter, stressbestendig en zal niet snel vanuit emotie reageren.”
Aan boord houden
Koopman Racing hoopt het getalenteerde jonge raceduo nog een hele poos aan boord te mogen houden. Sowieso in 2024, weer een nieuw seizoen vol avonturen in de GT-divisie van de Supercar Challenge. “Ze gaan geweldig met elkaar om en zoeken elkaar veel op, die twee,” aldus Hein Koopman. “Vandaar dat wij ze binnen het team gekscherend ‘Buurman & Buurman’ noemen. Ze leren ook veel van elkaar. Mex is op de baan heel snel, constant en maakt geen brokken. Hij respecteert de grenzen. Een rustige jongen met een open karakter en makkelijke omgangsvormen. Hij luistert goed en stelt alles in dienst van de sport. Eerlijk waar, hij simt zich het rambam. Bij Jordin zie ik een vergelijkbare mentaliteit. Ook de rust zelve, ontzettend gemotiveerd en enorm gefocust met het racen bezig. Ik zou hem kunnen typeren als een ‘schone rijder’, die weet waar de limieten liggen en daar meteen heel snel naartoe werkt. Ze hebben allebei genoeg in hun mars om uiteindelijk de stap naar de professionele racerij te maken, al geldt altijd dat zoiets mede afhankelijk is van beschikbare zitjes en toevalligheden. De juiste tijd, de juiste plaats. Hopelijk kunnen wij hen verder in de goede richting helpen en hen misschien straks begeleiden in zo’n traject.”
Meer informatie: www.koopmanracing.nl
Tekst: Aart van der Haagen
Foto’s: Roel Louwers
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl