Mitchel van den Brink kiest eieren voor zijn geld

Mitchel van den Brink is zonder problemen aan de Dakar Rally begonnen. De Harskamper eindigde in de eerste etappe als zesde. ,,We hebben geen risico’s genomen en lekker gereden.’’

Voor Martin van den Brink verliep de eerste etappe niet vlekkeloos. ,,We hebben twee lekke banden gehad en uitgelopen bout in de schokbreker.’’ De ervaren rijder werd 23e en verloor ruim 57 minuten.

De etappe naar Al Henakiyah zou 441 kilometers tellen. Maar de finishvlag lag vandaag al op 281 kilometer. ,,De start werd vanochtend uitgesteld na een ongeval met een toeschouwer. Om grote problemen in het donker te voorkomen werd de etappe voor de trucks ingekort,’’ zo kreeg ook Mitchel van de organisatie te horen. De kopman van Eurol Rally Sport gaf vandaag 10 minuten en 48 seconden toe op etappewinnaar Janus van Kasteren. ,,We hebben ondanks die achterstand lekker gereden. Vooral in het eerste deel hadden we in het zand een goed tempo. Het tweede deel bestond uit snelle paden met veel stenen. De proef deed denken aan de tweede etappe van vorig jaar. We hebben daarvan geleerd en besloten om het tempo iets te verlagen om het risico op lekke banden te verminderen. Dat is gelukt. We zijn zeker tevreden,’’ aldus de 21-jarige coureur die vandaag heel bewust eieren voor zijn geld koos en de Iveco Powerstar spaarde waar dat mogelijk was..

‘Iedereen denkt te kunnen winnen’
Toch had Mitchel na afloop van de special een puntje van kritiek. ,,We hadden echt heel veel last van het stof. Dat kwam vooral omdat er vandaag een gemengde start was. We reden veel tussen auto’s en buggy’s. Ondanks talloze pogingen om met toeteren en het gebruiken van de sentinel, het verplichte systeem tijdens de rally, de rijders voor ons te waarschuwen, bleef bijna iedereen gewoon doorrijden. Het lijkt wel of iedereen denkt dat ze de Dakar Rally kunnen winnen. Wij gaan daar zeker een melding van maken bij de organisatie.’’ Voor Mitchel, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol is de opgelopen achterstand ‘acceptabel’. ,,We weten dat er andere dagen komen. We willen constant blijven rijden en uit de problemen blijven. De echt grote verschillen worden later in de rally gemaakt.’’ Achter Van Kasteren werd Gert Huzink (+4.18) vandaag tweede. Jaroslav Valtr (+7.02), Ales Loprais (+7.49) en Paskevicius, die 8m34s verloor, maakten de top vijf compleet. ,,Voor ons is het belangrijkste dat we lekker hebben gereden, geen problemen hebben gehad en de truck hebben kunnen sparen op de paden met al die keien.’’

‘Monteurs hebben genoeg te doen’
Vader Martin van den Brink kwam een uurtje later over de streep. De ervaren Harskamper moest vandaag 57m43s toegeven op de winnaar. Niet het begin waar Van den Brink senior op had gehoopt. De 23e plaats van vandaag betekent ook dat Martin, Jan van der Vaet en Richard Mouw morgen een mindere startplaats hebben. ,,In het eerste deel van de proef reden we al lek. In het tweede deel, op de paden met de stenen, kregen we nog een lekke band. Dat zorgde al snel voor een achterstand.’’ Maar daarmee was de technische gifbeker voor vandaag nog niet leeg. ,,We kregen op 100 kilometer voor de finish te maken met een bout die uit de schokbreker, aan de rechter voorkant, was gelopen. We moesten toen noodgedwongen het tempo ver laten zakken. Jammer, maar we hebben de finish bereikt. De monteurs hebben vanavond genoeg werk te doen. Morgen is er een nieuwe dag,’’ aldus Martin, voordat hij aan het laatste stuk van 140 kilometer op weg naar ‘huis’ kon beginnen.

De tweede etappe brengt de karavaan naar Al Duwadimi. Naast een verbindingsroute van 190 kilometer wacht een special van 463 kilometer. In het begin van de klassementsproef staan de eerste serieuze duinen al op het menu.

Tekst: Berry Kamphorst

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl 

 

Lees meer