De zevende ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op Silverstone heeft voor Richard Verschoor niet het resultaat opgeleverd waarop de Nederlander gehoopt had. Op het circuit waar het 21-jarige TeamNL-talent vorig jaar nog zo succesvol was, moest hij na een moeizame kwalificatie tot twee keer toe van een vijftiende startpositie vertrekken. In de onder lastige omstandigheden verreden eerste wedstrijd leverde een inhaalrace nog een tiende plek op, maar race twee bracht de Nederlander niet meer dan een veertiende positie.
Richard Verschoor bewaart meer dan uitstekende herinneringen aan het circuit van Silverstone waar dit weekend de zevende ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap werd verreden. Vorig jaar boekte het 21-jarige TeamNL-talent in zijn Formule 2-debuutseizoen op ‘the home of British Motor Racing’ zijn eerste F2-overwinning. Na zijn fraaie inhaalrace in Baku was de Trident-piloot dan ook hoopvol gestemd om op het ultrasnelle Silverstone opnieuw een goed resultaat neer te zetten.
De op een droge baan verreden vrije training werd helaas ingekort door een tweetal code rood situaties waardoor er weinig echte rijtijd overbleef. Aan het slot van de daaropvolgende kwalificatie leek Verschoor na twee snelle sectoren op weg naar een mooie tijdverbetering. De Trident-piloot bleef toch steken op zijn eerder gereden tijd van 1:39.4, goed voor de 15de startpositie. “Ik kon de ronde helaas niet afmaken omdat er voor me iemand spinde. De snelheid was niet goed genoeg, maar met een normale derde sector hadden we wel in de top tien gestaan”, blikte de Nederlander op het tegenvallende kwalificatieresultaat terug. In de Formule 2-races is, zoals Verschoor al vaker bewees, echter van alles mogelijk, zeker bij de spreekwoordelijke onvoorspelbare Engelse weersomstandigheden.
Dat bleek ook weer in de op zaterdag verreden sprintrace. Het regende niet meer, maar de baan was nog nat waardoor het hele veld op regenbanden van start ging. De regenbanden hadden het zwaar op de opdrogende baan met als gevolg dat de rondetijden sterk wisselden en rijders snel terugvielen of juist posities wisten goed te maken. Ook Verschoor had last van zijn banden, maar wist toch vanaf zijn vijftiende startpositie de nodige concurrenten in te halen om uiteindelijk als tiende te worden geklasseerd. “Omdat de baan snel opdroogde gedroegen de banden zich heel vreemd, we gleden alle kanten op. Eigenlijk vanaf de start al begonnen de banden oververhit te raken en dat werd steeds erger. De set-up bleek daarbij ook niet ideaal voor deze omstandigheden. Dat we dan toch nog vijf plaatsen weten te winnen, is hoopvol voor de feature race”, keek Verschoor alweer vooruit naar de hoofdrace van zondag.
Deze 29 ronden tellende wedstrijd werd wel onder droge omstandigheden verreden, maar kende voor Verschoor niet het gehoopte verloop. Gestart op de zachte, snellere banden, wist de Nederlander in de beginfase vier plaatsen goed te maken en lag daarmee op plek elf. Vanaf plek zeven maakte de Trident-piloot vervolgens zijn verplichte pitstop en viel terug naar plek 17. Op de hardere banden had Verschoor veel meer moeite met het tempo om uiteindelijk als 14de de finish te passeren, zeker niet de positie waarop hij gehoopt had. “De snelheid was er gewoon niet, heel frustrerend. Ook als ik dicht achter iemand kwam, had ik gewoon niet het tempo om er langs te komen”, aldus een teleurgestelde Verschoor over zijn kleurloze tweede wedstrijd van het weekend.
Volgende week staat alweer de volgende ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op het programma. Dan is de Oostenrijkse Red Bull Ring het strijdtoneel.
Foto’s: Dutch Photo Agency
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl