Zo bij alles wat Morris Schuring in de autosport doet, verliep ook zijn debuut in de enduranceracerij voorspoedig. Wat heet: zeer voorspoedig. De zestienjarige coureur uit Den Dolder werd afgelopen weekeinde derde in de zeer competitieve (Porsche Cup) 992 Pro-klasse tijdens de 24 uur van Dubai. Op het bekende circuit in de Verenigde Arabische Emiraten nam de snelle tiener maar liefst vier stints voor zijn rekening.

“Dit was wel het maximale”, zei Morris over zijn debuut met een podiumplaats. Hij had zelfs nog even hoop gehad op de tweede plaats. “Na de tweede stint hadden we een lekke radiator. Daardoor hebben we tien rondjes in de pitbox gestaan. Pure pech. Misschien is er een steentje opgekomen, want we hebben de hele race niks geraakt. We zijn daarna nog wel vier rondjes op de nummer twee ingelopen, helaas was het dus net niet genoeg. Maar voor mijn eerste endurancerace ben ik zeker blij met hoe ik het gedaan heb.”

Morris, die normaal gesproken uitkomt in sprintraces van Porsche-kampioenschappen leerde in Dubai een heel nieuwe wereld kennen. “24 uur achter elkaar racen is ontzettend lang. Ik had zoveel adrenaline dat ik de hele race niet heb geslapen.”

Voor Morris was de race in Dubai min of meer een last minute-beslissing. Pas na tweede kerstdag kreeg hij een aanbieding om bij het Red Camel Jordans Team in te stappen. “Het was een goede aanbieding, dus waarom niet?” Wel had hij als gevolg daarvan een beperkte tijd om zich voor te bereiden.

Morris: “Ik ben toen meteen in de simulator de baan gaan leren. Ik vind het een leuke baan. Er zit een leuke flow in met lange bochten. En daar in het echt rijden, kwam ook overeen met wat ik in de sim gezien had.”

In Dubai werd de talentvolle Utrechter direct voor de leeuwen gegooid. In een team met landgenoten Jeroen Bleekemolen en Ivo Breukers, en de Litouwer Julius Adomavicius reed hij met de Porsche 992 Cup-auto maar liefst vier stints. Goed voor in totaal meer dan zeven uur (!) racen.

Fit als Morris is, viel het hem wel mee. Ook al was hij er niet in geslaagd te slapen. “Adrenaline houd je wel wakker. Ik vond het ook echt hartstikke leuk te doen. Ook omdat enduranceracen nog meer een teamsport is dan sprintracen.” Opvallende naam in het team is natuurlijk die van de superervaren Bleekemolen. “Jeroen kende ik natuurlijk wel. Mijn vader heeft veel met hem gereden. Ik heb veel aan Jeroen gehad.”

Hoewel een 24 uursrace natuurlijk erg lang is en het vooral belangrijk is zo min mogelijk averij op te lopen, was Morris verbaasd over de competitiviteit. “Je moet er steeds bovenop zitten. Het is zo competitief. Elke seconde die je verliest, ga je niet meer terugkrijgen. In deze race is er ook geen safety car. Het veld schuift dus niet in elkaar bij een incident.”

Een ander aspect wat echt anders is dan met de sprintraces is het ‘verkeer’. Doordat er in Dubai meer dan 80 equipes aan de start stonden, is het erg druk op de baan. En omdat er allerlei klassen met verschillende snelheden door elkaar rijden moet er ieder rondje meerder keren worden ingehaald.

“In de 992-klasse zijn we de op een na snelste klasse, alleen de GT3’s gaan harder. Dat betekent dat je ieder rondje tussen de 5 en 15 auto’s moet inhalen, terwijl je ook nog in je spiegels moet kijken voor de GT3’s. Ik had het niet verwacht, maar dat is dus echt heel leuk om te doen. Je ziet ook dat de topcoureurs allemaal ongeveer eenzelfde rondetijd tijdens de kwalificatie kunnen neerzetten. Maar in de race maakt het ‘traffic management’ het verschil, en zie je coureurs als Jeroen echt boven komen drijven. Echt leuk en het smaakt zeker naar meer!”

Komend weekeinde zit Morris opnieuw in de Porsche 992 Cup. Dan rijdt hij de derde ronde van de Porsche Sprint Challenge Middle East, ook op het circuit van Dubai. Die rijdt hij als voorbereiding op zijn reguliere seizoen. Daarin komt hij opnieuw uit in de Porsche Carrera Cup Deutschland, en komend jaar rijdt hij ook een volledig seizoen in de Porsche Super Cup. Met name dat laatste is opvallend, want Morris is met zijn zestien jaar veruit de jongste deelnemer in de meest prestigieuze Porsche Cup van de wereld.

“Op 21 april heb ik de eerste Porsche SuperCup-race van het seizoen op het circuit van Imola. Ik ben hartstikke benieuwd hoe het gaat zijn om vaste deelnemer te zijn in de SuperCup. Maar nu eerst goed presteren in Dubai!”