Nadat de W Series in 2022 na vier seizoenen eindigde, besloot Formula One Management (FOM) het heft in eigen handen te nemen en per 2023 F1 Academy in het leven te roepen. Opnieuw een kampioenschap om jonge vrouwelijke talenten te ondersteunen in hun racecarrière, alleen dan sterker gelieerd aan Formule 1 én met meer aandacht voor techniek. Van de vijf actieve teams is MP Motorsport uit Westmaas er één en Emely de Heus vertegenwoordigt als deelneemster Nederland.
De eerste twee van in totaal zeven weekenden zitten erop. “In Jeddah en Miami,” vertelt Sander Dorsman, teammanager van MP Motorsport. “Alle wedstrijden van F1 Academy maken deel uit van het voorprogramma van de Formule 1, waarmee de dames zich geweldig in de kijker rijden. Een heel goede zet van FOM, vinden wij. Ook het feit dat de organisatie een aantal Grands Prix heeft uitgekozen in landen waar het nog lang niet zo vanzelfsprekend is dat vrouwelijke talenten in de autosport acteren. Jeddah vormt daarvan een duidelijk voorbeeld. In Saoedi-Arabië mochten vrouwen tot een aantal jaren terug niet eens op straat achter het stuur kruipen. Dit helpt ongetwijfeld om taboes te doorbreken.” In de westerse wereld kijken we daar allang niet meer van op, al is er nog een lange weg te gaan om de mannelijke overmacht terug te dringen en een betere balans te realiseren. F1 Academy moet de weg daarnaartoe plaveien. De competitie borduurt qua filosofie voort op het fundament dat de W Series heeft gelegd, maar er laten zich ook duidelijke verschillen noteren. Zo betreft het géén klasse met een vastgestelde set-up, waardoor teams en rijders zelf aan de afstelling van de auto’s mogen werken.
Adopteren
“F1 Academy is een volledig initiatief van FOM,” vervolgt Dorsman. “Dat zie je onmiddellijk terug in het feit dat Formule 1-teams er actief in betrokken worden. Sterker nog, die spelen er een hoofdrol in. Zij dekken circa tachtig procent van de kosten, waardoor de deelnemers nog maar een relatief bescheiden budget hoeven mee te nemen, hetgeen voor jonge vrouwen de drempel aanzienlijk verlaagt om een belangrijke volgende stap in hun racecarrière te zetten. De grote renstallen adopteren tien van de vijftien auto’s en andere partners van de serie, zoals Tommy Hilfiger en Puma, nemen de overige vijf onder hun hoede. Uiteraard komt dat tot uiting in de respectievelijke livery’s. Het gaat om Formule 4-wagens met een aangepaste voor- en achtervleugel, waarmee ze meer lijken op Formule 1-bolides. Wij en vier andere teams zorgen voor het runnen ervan. Gelijkelijk verdeeld, dus ieder drie auto’s. FOM heeft ons daar in 2022 voor benaderd en het leek ons een mooie uitdaging, zeker vanwege de professionele opzet van het kampioenschap en het feit dat er een gerespecteerde organisatie achter staat.”
Vrouwelijke engineers en monteurs
In principe mag elke jonge vrouwelijke coureur in de leeftijdscategorie van 16 tot en met 25 jaar zich opgeven voor F1 Academy. “Met als belangrijkste voorwaarde dat de deelname maximaal twee jaar duurt, want het betreft een opstapklasse om telkens nieuwe talenten verder te helpen,” licht Dorsman toe. “Dat beperkt zich overigens niet tot de rijders. Het kampioenschap moedigt de teams ook aan om zoveel mogelijk met vrouwelijke engineers en monteurs te werken. In principe mag de operationele staf maximaal acht personen per renstal bevatten, maar het is geoorloofd om een negende medewerker toe te laten wanneer het om een vrouw met minder dan een jaar autosportervaring gaat.” MP Motorsport heeft al tien jaar nauwe banden met het TT-Instituut, een motorsportopleiding op mbo-niveau, die als onderdeel van het Drenthe College een eigen locatie op het TT Circuit Assen bezet. “Elk jaar geven wij drie stagiairs de kans om hun eerste stappen in de racerij te zetten en velen van hen blijven nadien ook bij ons in het team. Binnen F1 Academy bieden wij Lieke Faber een plek als junior mechanic.”
Simtraining bij Red Bull
MP Motorsport voert dit seizoen dezelfde rijdersbezetting op als in 2023: de zusjes Hamda en Amna Al Qubaisi uit Abu Dhabi en Emely de Heus, die net als het team zelf uit de Hoeksche Waard komt. “Na haar carrière in de karting, tot en met internationaal niveau, debuteerde ze met ons in 2020 in het Spaans Formule 4-kampioenschap,” zegt Dorsman over de 21-jarige Nederlandse, die ook al furore maakte in de W Series. Binnen F1 Academy begint ze haar draai goed te vinden. “Vorig jaar heeft Emely een gigantische stap gemaakt en zelfs twee races gewonnen, namelijk in Barcelona en voor eigen publiek in Zandvoort. Daar zal ze tijdens de aanstaande Dutch Grand Prix ook weer in actie komen. Ze combineert haar programma met gastraces in de Eurocup-3 en beschouwt Le Mans als een droom.” Drukke tijden voor de dochter van gentleman driver Bert de Heus, want ze vliegt elke twee weken naar Milton Keynes voor simtraining bij Red Bull Racing, dat binnen F1 Academy gekoppeld is aan MP Motorsport. “De Formule 1-teams ondersteunen dit kampioenschap voor vrouwen niet alleen met financiële middelen, maar ook met simulatorsessies, fysieke assessments en media-uitingen. Daar zijn ze zelfs superactief in. Mooi om te zien hoe serieus FOM en partners dit aanpakken.”
Meer informatie: www.mpmotorsport.com
Tekst: Aart van der Haagen
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl