Meestal is het weer in de vroege herfst redelijk op Hockenheim. Dit jaar echter, toen de FFR-FOR en haar zustervereniging de HRA meededen aan het ADAC Racing Weekend, waren de circuitomstandigheden heel anders.
De leiders in race 3, Marvin Brandl (#26), Jochen Thissen (#28) en Alan Williamson (#60) in hun Formule Opels.
Terwijl de eerste kwalificatie op vrijdag onder nagenoeg perfecte omstandigheden werd verreden, sloeg het weer ‘s nachts om en bleef het maar regenen. De baanomstandigheden voor de tweede kwalificatie op zaterdag waren slecht, wat resulteerde in een paar kleine botsingen door de gladde baan en het slechte zicht, en enkele auto’s die van de baan in het grind gleden, maar gelukkig waren er geen gewonden, afgezien van de ego’s van een paar coureurs.
De omstandigheden waren niet verbeterd bij de start van race 1, met de FFR-FOR-coureurs in de eerste startgroep en de coureurs van de HRA in de tweede. Opnieuw zorgde hevige regen voor een gladde baan en slecht zicht. Dat weerhield Jochen Thissen (#28) er niet van om in de eerste ronde snel de leiding te nemen met zijn Formule Opel. Maar toen Jochen na twee ronden in de remmen moest vanwege een ondoordachte actie van een van de achterblijvers, slaagde Marvin Brandl (#26) erin hem in te halen en de leiding te pakken.
In de FF 2000-klasse had Andreas Menzner (#8) een beter kwalificatieresultaat dan zijn zoon Philip Menzner (#6), maar dat werd tijdens de race al snel omgedraaid: Philip pakte ondanks de omstandigheden steeds meer afstand, terwijl Simone Busch (#807) op de derde plaats lag. In de FF Zetec-klasse deden Pascal Monbaron (#96) en Eric Heudicourt (#84) het in de kwalificatie beter dan Henry Clausnitzer (#89), maar laatstgenoemde wist door een slimme bandenkeuze in de slechte omstandigheden naar voren te komen en voor de eerste plaats in de Zetec-klasse te gaan. Omdat Heudicourt in de Sachs-bocht ook nog van de baan gleed, was het Patrick Rausch die de derde plaats veiligstelde. In de FF1600-klasse nam Klaus Dieter Häckel (#47) in zijn ‘nieuwe’ VanDiemen RF87 al snel de leiding, met Hararld Dorfbauer (#53) op de tweede plaats en Tim Roser (#857) op de derde plaats.
De FF 1600’s van Harald Dorfbauer (#53), Gerhard Hauschulte (#41) en Frank Roser (#890), met in het midden de FF Zetec (#84) van Eric Heudicourt.
Toen sloeg het noodlot toe toen de F3 van Peter Schmitz (#119) en de Shrike P15 van Christine Reichhuber (#615) van de HRA in de vierde ronde met elkaar in botsing kwamen en in de bandenstapel terechtkwam, waarbij ook Dirk Hochhold in zijn Merlyn Mk30 (#562) werd meegenomen. Vanwege de brokstukken op de baan kwam de safety car naar buiten gebracht om de eerste startgroep voorbij de plaats van de botsing te leiden. De tweede startgroep was intussen echter gestopt op het rechte stuk, zodat de baan kon worden schoongemaakt en beveiligd. Omdat de eerste startgroep vervolgens achter de tweede stopte en de racetijd afliep, werd de rest van de race geannuleerd.
Op zondagochtend was het weer nog steeds niet verbeterd, dus startte race 2 achter de safety car. Na slechts twee ronden besloot de wedstrijdleiding echter, omdat het nog harder ging regenen, dat de omstandigheden niet veilig waren en werd de rest van de race gecanceled.
Gelukkig was er al een derde race gepland voor het weekend. Na een kort vertraging ging de FFR-FOR ‘s middags weer de baan op. De baanomstandigheden waren redelijk, dankzij een lichte verbetering van het weer, wat resulteerde in een mooie race zonder incidenten. In de Formule Opel-klasse won Marvin Brandl (#26) opnieuw, gevolgd door Jochen Thissen (#28) en Alan Williamson (#60). In de FF 2000-klasse won Philip Menzner (#6) voor Andreas Menzner (#8) en Simone Busch (#807). Pascal Monbaron (#96) won de FF Zetec-klasse, gevolgd door Henry Clausnitzer (#89) en Eric Heudicourt (#84). Klaus Dieter Häckel won ook race 3 in de FF 1600-klasse, met een goede prestatie van Gerhard Hauschulte (#41) die tweede werd, en Harald Dorfbauer (#53) op de derde plaats.
Het volgende evenement voor de FFR-FOR en de HRA is de Westfalen Trophy op de Nürburgring, op 14, 15 en 16 oktober, tevens de laatste race van het seizoen 2022.
Over de AvD Historic Race Cup
De AvD Historic Race Cup wordt gezamenlijk georganiseerd door de Historic Racecar Association (HRA) uit Duitsland en de FFR-FOR uit België. De serie bestaat uit een reeks historische formulewagens, zoals klassieke F2- en F3-auto’s, Sport 2000, Formule Ford 2000, 1600 en Zetecs, en Formule Opel en Formule Vauxhall eenzitters. Met hun eenvoudige techniek bieden deze types de beste prijs-kwaliteitverhouding voor formulewagens. De AvD Historic Race Cup-serie brengt coureurs uit België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk samen, met raceweekends in Duitsland, Frankrijk, België, Nederland en Tsjechië.
Voor meer informatie: www.ffr-for.eu en www.hra-online.de.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl