Nathan Ottink heeft in Mollerussa bij de vierde ronde van de FIA Cross Car Academy Trophy een prachtige tweede plaats veroverd. Het pas 14-jarige Nederlandse crosstalent moest in de finale vanaf plek zes beginnen. Een ijzersterk gereden wedstrijd waarin hij bij de start al enkele tegenstanders wist te verrassen, leverde Ottink uiteindelijk een tweede positie op. Met nog één wedstrijd te gaan bezet de Nederlander in de titelstrijd de vierde plaats en heeft daarbij slechts drie punten achterstand op de derde podiumpositie.

 

 

De FIA Cross Car Academy Trophy richt zich op jong talent in de leeftijd van 13 tot 16 jaar dat een carrière ambieert in de autocross, rallycross of rally. In de FIA Cross Car Academy Trophy wordt gereden met volledig identieke cross cars en deelname is alleen mogelijk door vanuit de nationale autosportfederaties afgevaardigde talenten. Namens de KNAF wordt Nederland dit jaar vertegenwoordigd door Nathan Ottink. De inwoner van het Overijsselse Hengelo is met zijn 14 jaar een van de jongste deelnemers van het veld. Met tot nu toe twee keer een zevende en één zesde plaats, zijn vechtlust en geboekte progressie, had Ottink zich als een van de minst ervaren deelnemers al goed in de kijker gereden.

 

 

Voor de vierde ronde van de FIA Cross Car Academy Trophy moesten de deelnemers naar het Spaanse Mollerussa. De kwalificatie verliep voor Ottink nog niet helemaal naar wens waardoor de Nederlander bleef steken op de negende positie. Daarmee was er nog niets verloren. Ottink had namelijk bij eerdere ronden al laten zien snel te leren en gaandeweg het weekend de opgedane ervaring in snelheid om te kunnen zetten. In de eerste kwalificatieheat bevestigde Ottink dit maar weer eens door vanaf de vijfde startplaats beslag te leggen op een fraaie tweede positie. De tweede kwalificatieheat leverde vervolgens een derde plaats op, waarna de Nederlander in heat drie als vierde de finish passeerde.

Op basis van de resultaten uit de heats moest Ottink in de finale vanaf plek zes starten. De jonge Nederlander liet echter eens te meer zijn talent en vechtlust zien. Na een uitstekende start dook Ottink als derde de eerste bocht in om vervolgens ook de nummer twee uit te remmen. Ottink sloot meteen bij de leider aan en samen reden ze weg bij de rest van het veld. Toen hij in de slotronden de aanval wilde openen op de leider, stuitte het tweetal op een achterligger. Die reed Ottink zodanig in de weg dat de nummer één wat afstand kon nemen. De Nederlander wist het ontstane gat nog wel weer dicht te rijden, maar de tijd was te kort om nog een inhaalactie te kunnen ondernemen. Met zijn prachtige tweede plaats, met afstand zijn beste klassering van het seizoen, mocht Ottink echter meer dan tevreden zijn. De plaats op het podium was de terechte beloning voor een uitstekend weekend.

 

 

“We zijn natuurlijk heel tevreden”, aldus Marcel Ottink, die zijn zoon in het kampioenschap begeleidt. “Voordat de kwalificatie begint, mag je maar twee trainingsrondjes rijden. Dan is het logisch dat Nathan achterblijft bij Spaanse en Franse rijders die de baan al goed kennen. Daarna loopt hij die achterstand echter snel in. In de finale reed hij zelfs de snelste rondetijd van allemaal. Deze baan is technisch, snel en heeft een harde ondergrond. Dan is Nathan in z’n element. Op een natte baan heeft hij het door zijn beperkte ervaring nog lastig, dat zag je in kwalificatieheat drie toen ze vlak voor de start weer veel water op de baan gespoten hadden. Als in de finale die achterblijver niet in de weg had gezeten, was hij voor de overwinning gegaan. De cross car is een heel aparte en moeilijke auto. Je hebt relatief weinig grip en weinig vermogen en dat vergt een zuivere rijstijl om hard te gaan. Dat moet je leren en dat gaat Nathan steeds beter af. Vanuit de organisatie zeiden ze al dat ze gezien zijn progressie zagen aankomen dat het slechts een kwestie van tijd was totdat hij op het podium zou komen. Dat dat nu gebeurt is super”, blikte een trotse Marcel Ottink terug.

In het algemeen klassement bezet Ottink nu de gedeelde vierde plaats op slechts drie punten van de derde positie waardoor het Nederlandse talent nog volop uitzicht heeft op een podiumklassering in het eindklassement. De FIA Cross Car Academy Trophy wordt afgesloten in het laatste weekend van november op de Duitse Nürburgring. De jonge talenten rijden dan in het programma van het FIA World Rallycross Championship.

 

 

In het Spaanse Mollerussa viel nog meer Nederlands succes te noteren. Timo Pähler veroverde daar namelijk bij de laatste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Autocross de Europese titel in de klasse Buggy 1600. De 23-jarige Nederlander begon de laatste wedstrijd met een voorsprong van zes punten op de nummer twee en bouwde zijn leidende positie alleen maar verder uit door in Mollerussa in de finale als tweede te eindigen. Het is voor het eerst sinds 2004 dat de titel in deze klasse naar een Nederlander gaat.