De coureurs in de Porsche Carrera Cup Benelux kun je verdelen in twee kampen: jonge talenten met grote ambities en gentleman drivers. De 36-jarige Niels Langeveld vormt echter een categorie apart. “Ik heb tot in lengte van jaren met toerwagens geracet en eigenlijk alles wel gezien. Nu wil ik nog maar één ding: genieten in de mooiste one make series die er bestaat.”

Menigeen keek verrast op toen Niels Langeveld zich ineens aan het front meldde in de Porsche Carrera Cup Benelux. Als een duveltje uit een doosje. De specialist in voorwielaandrijvers manifesteerde zich na zijn carrière in de Formido Swift Cup, de Renault Clio Cup Benelux en de SEAT Leon Eurocup zeven jaar lang in de TCR op Benelux-, Duits, Italiaans, Europees en wereldniveau, waarmee hij in totaal zes titels bemachtigde. “Bij elkaar ruim 250 wedstrijden, maar ik was onderhand toe aan iets anders. Aan de mooiste one make series die ik ken: de Porsche Carrera Cup Benelux. Allemaal gelijke auto’s, dus er zit heel veel in de inbreng van de rijders en daardoor zie je altijd actie en gevechten. Verder zit het kampioenschap organisatorisch verdomd goed in elkaar. Kijk alleen al naar de livestreams met supergoed commentaar. Bovendien: Porsche is Porsche. Het spreekt veel meer tot de verbeelding bij sponsoren dan dat je vertelt dat je TCR met willekeurig merk auto gaat rijden. Verder bezoekt de Carrera Cup Benelux legendarische circuits als Imola, de Red Bull Ring en Spa, waar in het WEC-weekend 100.000 mensen op de tribunes zaten. De kalender is mooi verdeeld met telkens minimaal vier weken ertussen – ook sponsoren vinden dat fijn – en begint pas in mei, wat je als nieuwkomer voldoende voorbereidingstijd geeft.”

Verlossende telefoontje
Eind 2023 borrelde er iets op en legde Langeveld voor zichzelf plan A op tafel: Porsche Carrera Cup Benelux. “Sterker nog, ik had niet eens een plan B. Dat moet je nooit doen, want als je met een back-up in je hoofd zit, is A gedoemd te mislukken.” Over ambitie gesproken… “Ik organiseerde een sponsoravond in Naarden bij GAM oftewel Gooische Auto Mediar in Naarden met een duopresentatie van Rob Kamphues en mij, afgewisseld met speciaal door René Hoogterp ingesproken video’s, verdeeld in drie blokken: een terugblik op afgelopen racejaar, een overzicht van wat ik sponsoren te bieden heb – zoals het organiseren van autosportevenementen, mijn main business – en een countdown naar het nieuwe seizoen. Van JW Raceservice leende ik een Porsche 992 Cup die ter plekke met een hoop rook en geluid onthuld werd en waar alle bestaande én potentiële sponsoren vermeld stonden. Ik heb ’m daar zelfs even gestart en laten brullen. Budgettair kwam ik een heel eind, alleen was het nog even wachten op uitsluitsel van een grote partij. Later, onderweg naar wintersport, kreeg ik het verlossende telefoontje: ik had een ‘go!’ Meteen het beoogde team gebeld en een vlucht naar Barcelona geboekt om te testen.”

Niet de juiste rijtechniek
Langeveld liet zijn weloverwogen keuze vallen op Q1-Trackracing uit het Belgische Maaseik. “Omdat ik een heel goed gevoel bij dit team kreeg. De filosofie sluit precies aan op hoe ik graag werk: niets aan het toeval overlaten. Weten wat nodig is om de juiste resultaten behalen, namelijk de focus leggen op de juiste dingen. Dat wil niet altijd zeggen dat je veel in de simulator moet kruipen en met uitgebreid testen van snel naar supersnel gaat. Het draait er vooral om dat je analyseert wáár de verbeterpunten liggen. Q1 stelde mij een geweldige coach ter beschikking: de Fransman Florian Latorre, voormalig Supercup-coureur. Ik durf gerust te stellen dat ik zonder hem nooit mijn pole position op Zandvoort had behaald tijdens het tweede raceweekend van het seizoen. Hij liet mij duidelijk inzien dat ik in het begin niet de juiste rijtechniek toepaste. Zo werkt het remmen heel anders dan in een TCR, waar je een hoge pedaaldruk aanhoudt en daarmee veel snelheid de bocht mee in neemt. Doe je dat met een Porsche, die de motor achterin en dus weinig gewicht in de neus heeft, dan blokkeert op zijn minst het linker voorwiel en breekt met een beetje pech de achterkant uit. Dankzij intensief trainen met Florian wist ik me heel snel aan te passen aan de auto. Overigens heb ik in het verleden wel wat met achterwielaandrijvers geracet: een Audi R8 GT3 in de ADAC GT Masters en een Porsche 991 Cup in de Nürburgring Langstrecken-Serie met Paul Harkema.”

Opmerkelijk antwoord
Tevredenheid overheerst bij Niels Langeveld na zijn eerste twee raceweekenden in de Porsche Carrera Cup Benelux. “Laat ik vooropstellen dat ik het totaal niet onderschat had. Ik zou toptien al heel mooi vinden, want in tegenstelling tot de meeste anderen in het veld beschik ik niet over budget voor testdagen. Op Spa-Francorchamps kon ik door een rodevlagsituatie in de kwalificatie geen tijd laten klokken en moest ik in race één als negentiende vertrekken. Gelukkig wist ik op te klimmen naar een tiende plek en eindigde ik in race twee, gestart als vierde, op een vijfde plaats. Het was echt wennen aan het niveau en aan de auto, want tijdens de vrije training reed ik voor het eerst op nieuwe banden. Mijn pole position op Zandvoort, dat had ik niet durven dromen. Tweede plek in de eerste race, maar helaas als twaalfde geëindigd in de tweede wedstrijd, nadat een wiel blokkeerde en ik iemand anders eraf kegelde.” Op de vraag naar zijn ambities geeft Langeveld een opmerkelijk antwoord. “Ik wil alleen maar genieten en ben niet primair bezig met top-zoveel. Stel dat ik nou toch ooit kampioen zou worden, dan moet ik moreel gezien doorstromen naar de Porsche Carrera Cup Deutschland, maar daar vind ik de circuits niet zo mooi als hier. Supercup? Daar krijg je minder rijtijd per weekend. Ik zou wel de rest van mijn leven in de Porsche Carrera Cup Benelux willen racen!”

Meer informatie: www.carreracupbenelux.com
Tekst: Aart van der Haagen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl