Wat een finale! Wat een duel! De A&D Omloop van Vlaanderen, de 10de wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, werd pas in de slotmeters beslist. Na twee wedstrijddagen gingen Jos Verstappen en Niels Reynvoet met een verschil van amper 0″1 de slotronde in. Eerst leek de vroegere Nederlandse F1-coureur de wedstrijd in zijn voordeel te beslissen, maar op de voorlaatste proef maakte Jos Verstappen een klein foutje. Zo pakten Niels Reynvoet en Willem Verbeke hun eerste overwinning op nationaal niveau. Mentaal een geweldige opsteker nadat ze twee weken geleden de zege in de Aarova Rally door de vingers lieten glippen door een koprol in de slotfase. 

Maxime Potty en Andy Lefevere out
De strijd voor de overwinning was twee dagen lang erg boeiend in de A&D Omloop van Vlaanderen. In totaal ging de leidersplaats 9 keer naar een andere rijder op 20 klassementsproeven. De snelste starter vrijdagavond was Andy Lefevere. Voor eigen publiek stuurde hij de VW Polo GTi Rally2 naar de eerste scratch. Zijn nachtblindheid speelde hem vervolgens parten op de laatste twee proeven, waardoor hij naar de derde plaats zakte. Zaterdagochtend zette Andy Lefevere de achtervolging in, maar een foutje op de Zilverberg zorgde voor een afgebroken wiel achteraan op de Polo.
De tweede leider in de wedstrijd was Maxime Potty, die op de derde proef de leiding in handen nam, maar die bij de tweede doortocht in Beveren bij het aansnijden van een linkse het linkervoorwiel beschadigde. De schokdemper brak en Potty moest opgeven. De leider in het BRC zou zaterdag opnieuw van start gaan, maar na de eerste lus hield hij de wedstrijd voor bekeken. “We konden geen punten scoren en onze kans op een overwinning was verkeken. We hebben vandaag enkel gereden om de proeven te ontdekken en om zeker te zijn dat de Citroën weer in orde is na ons foutje gisteren. Verder aandringen had geen zin,” aldus Maxime Potty.

Verstappen in de fout
Niels Reynvoet ging als leider de nacht in, maar de Oost-Vlaming kon niet lang genieten van de koppositie. Door een foutje bij het inklokken voor de start van KP 7 Passendale, kreeg de Citroën-rijder 10″ straftijd. De leidersplaats werd overgenomen door Jos Verstappen, die erg sterk reed bij zijn debuut op de klassementsproeven rond Roeselare.

“We hebben recent nog een wedstrijd in Duitsland gereden en onze nota’s zijn gewoon heel goed. Ik weet dat ik kan vertrouwen op de nota’s van Renaud en, ondanks de moeilijke omstandigheden met proeven die er vanochtend verrassend nat bij lagen, had ik meteen vertrouwen in de auto. Die heeft voldoende grip in de snelle bochten. Ik kon meteen toptijden rijden zonder overdreven risico’s te nemen,” vertelde Verstappen. Toch ging het voor de Nederlander nog mis toen ze in de tweede ronde te laat in klokten voor de start op de Zilverberg. “We kwamen enkele tellen te laat bij de tijdscontrole omdat we in het verkeer twee keer voor een rood licht stonden. Brute pech…”
Meteen stonden de tellers weer gelijk. Op KP 14 had Niels Reynvoet nog 0″1 voorsprong, maar na de rondkoers op de Zoning was Jos Verstappen leider met 0″1 voorsprong. Niels Reynvoet reageerde door in Houthulst de scratch te rijden, maar het antwoord van Jos Verstappen waren twee kanontijden in Passendale en De Ruiter. Met 4″3 voorsprong leek de Skoda-rijder de zege op zak te hebben, maar op de Zilverberg ging Verstappen in de fout.

“Ik was wellicht te hard geconcentreerd op een snelle rechtse, waardoor ik de nota miste dat we meteen daarna linksaf moesten. We schoten aan hoge snelheid die linkse voorbij… Een fout van mij. Jammer, maar ik ben ook blij met deze tweede plaats, want het was een mooi, uitdagend parcours en we hebben maximaal aangevallen. Het was een mooi duel met Niels,” vertelde Jos Verstappen, tweede en wel winnaar in de BRC Master Cup.

Niels Reynvoet boekte op zijn 31ste zijn eerste grote nationale overwinning. Een mentale opsteker nadat hij enkele weken geleden nipt naast de overwinning greep in Oudenaarde. “Van bij de start kon ik met vertrouwen aanvallen, maar zonder over de limiet te gaan, want we wilden zeker finishen deze keer. Zaterdag heb ik geprobeerd in de buurt te blijven van Jos om hem onder druk te houden. Toen hij op zijn beurt 10″ straftijd kreeg, werd het razend spannend. We zaten op de limiet en Jos maakte een foutje net toen ik me al had neergelegd bij de tweede plaats. Deze overwinning doet enorm veel deugd na de tegenslagen die we dit jaar hadden in de Wallonie en Oudenaarde,” vertelde winnaar Niels Reynvoet, genavigeerd door zijn halfbroer Willem Verbeke.

Syx op het podium
Na de opgave van Vincent Verschueren met een losgekomen turboslang, ging de derde plaats naar Bjorn Syx in amper zijn tweede wedstrijd met de Citroën C3 Rally2. “Deze podiumplaats overtreft mijn verwachtingen. Ik was al blij met een top 5, maar dit is nog mooier. Voor een droog parcours hadden we een prima set-up, dus toen het droger werd voelde de auto prima aan en kon ik aanvallen.”
Bernhard ten Brinke maakte na drie jaar zijn comeback in de rallysport met een knappe vierde plaats. De Nederlander die de voorbije jaren in Dakar actief was, vond snel zijn automatismen terug en klokte knappe tijden. Hij klopte Roger Hodenius, die het parcours in Roeselare ontdekte. Hodenius moest zich in de slotfase nog reppen voor een ontketende Nicola Stampaert, die op 0″8 van de Top 5 eindigde. “Het klopte gewoon in de slotfase. Plots hadden we de juiste afstellingen die me optimaal vertrouwen gaven,” verklaarde Stampaert zijn sterke tijden.
De top 10 werd vervolledigd door Thibaud Mazuin, voor Jimmy D’hondt, die debuteerde met zijn nieuwe Citroën C3 Rally2, en Pieter-Jan Maeyaert, autoritair winnaar in Historic met zijn BMW M3 E30. Bert Coene stuurde zijn Ford Fiesta Mk2 Rally2 naar de 10de plaats. In het Junior BRC ging de zege en de titel naar de 24-jarige Jonas Dewilde uit Staden. Tuur Vanden Abeele won de categorie voor GT’s met zijn Porsche 997 GT3.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl