Na een spannend, maar omstreden seizoen maakt de vaderlandse rallywereld zich op voor een nieuw jaar met een nieuwe evenement, nieuwe reglementen, maar ook met gemengde gevoelens onder de topequipes. Bovendien legde BSR-voorzitter Bart Luijbregts zijn functie neer en moet er een nieuwe roerganger komen om de sport gezonder te maken en te houden.

 

Helaas is de KNAF er niet in geslaagd om met een in basis goed bezet kampioenschap in 2022 de rallysport onder een groep belangrijke deelnemers te promoten en daar in het nieuwe seizoen op voort te borduren. Onder de topequipes heerst zoveel onvrede over de reglementen, de toepassing daarvan en over de kwaliteit van een aantal wedstrijden, dat zelfs even werd gedacht aan een alternatieve titelstrijd buiten de officiële autosportbond om. Zonde. Rally is populair bij deelnemers en publiek, maar balanceert organisatorisch op het randje. Voor 2023 ziet de kalender er evenwel veelbelovend uit, althans op papier, met zeven Nederlandse evenementen en eentje in Duitsland. Zaterdag 1 april moet de vernieuwde Visual Art Rally plaatsvinden. Naamgever en hoofdsponsor Wilbert van den Burg is positief gestemd. “De organisatie staat en de vergunningsaanvragen voor vijf mooie, verse klassementsproeven in Zeewolde en omstreken lopen. We ontplooien ook nieuwe initiatieven om een breed draagvlak te creëren. Dit evenement moet uitgroeien tot een vaste waarde.” Het BSR durfde het nog niet aan om de wedstrijd meteen voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) mee te laten tellen, maar de seizoensopener valt wel binnen het Nederlands Rally Kampioenschap (NRK) en het Nederlands Historisch Rally Kampioenschap (NHRK). De equipes met R5- of Rally2-kanonnen kunnen uitsluitend punten scoren in het ONRK en komen pas vanaf de ACtronics Rallye Sulingen op 5 en 6 mei in actie. Dat betekent een lange winterstop.

Spijtig
Een inventarisatie bij de top-vijf van afgelopen seizoen leert dat alleen Kevin van Deijne vooralsnog de serieuze intentie heeft om aan alle rally’s deel te nemen. “Na een mislukt 2022 is het enige wat dit jaar telt de titel in het ONRK.” Hij treedt aan met de Hyundai i20 Rally2 en trouwe navigator Hein Verschuuren. “De remproblemen zijn we nu zo’n beetje te boven en we hopen op een probleemloos seizoen; dat mag wel een keertje.” Kampioen Hans Weijs zegt weliswaar dat hij zijn titel graag wil verdedigen, maar hij richt zijn focus vooralsnog op deelname aan de Dakar Rally met Arcane. “Ik schrijf mij in elk geval in en dit jaar op tijd. Natuurlijk zou ik graag mijn titel verdedigen en het liefst in één van de snelste Rally2 auto’s van het moment. Dat is toch de Citroën C3?” De nummers twee tot en met vier van het eindklassement in 2022, Bob de Jong, Gert-Jan Kobus en Jim van den Heuvel, gaan zeker niet op de voor de titel. Dat is spijtig na de spannende strijd in het eerste volledige seizoen na corona.

Geen haalbare kaart
Tijdens de prijsuitreiking van de Twente Rally stonden verschillende equipes stil bij de rommelige interpretatie en last-minute-wijziging van het kampioensreglement plus de kwaliteit van sommige Nederlandse wedstrijden. Hardop denkend lanceerden ze het idee om een alternatieve competitie op te zetten met twee of drie van de beste Nederlandse rally’s in combinatie met enkele in België. Wellicht dat daar teams van over de grens ook interesse in zouden hebben, omdat ze niet allemaal over de middelen beschikken om aan het lange en kostbare Belgian Rally Championship deel te nemen. Begin december vond overleg plaats met vader Chris en zoon Stevy Courteyn, de promotors van dat kampioenschap, maar al snel bleek dat dit geen haalbare kaart zou zijn. Althans, niet in combinatie met BRC-wedstrijden. Zo zou de verplichting om met Pirelli-banden te rijden ervoor zorgen dat Hyundai-piloot Bob de Jong in de knel komt met zijn Michelin-contract. Ook Gert-Jan Kobus prefereert het Franse merk onder zijn Škoda Fabia R5.

Wikken en wegen
Meervoudig Nederlands kampioen Bob de Jong ziet zichzelf nog niet aan de start staan van alle Nederlandse wedstrijden. “Daarvoor is er teveel gebeurd de afgelopen jaren. Wij zijn rond met onze sponsors voor komend jaar en zij hebben allemaal ingestemd met een mix in Nederland, Duitsland en België. Uiteraard staan we aan de start van de Eurol Hellendoorn Rally in september. Daar hebben we na onze crash in 2022 nog wat recht te zetten.” Gert-Jan Kobus schrijft zich wel in voor het ONRK, maar zal ook niet aan alle meetellende wedstrijden deelnemen. “De rally’s in Nederland zijn te kort, hebben niet de variëteit aan bochten die je bijvoorbeeld in België tegenkomt en je kunt niet in je ritme komen, doordat je voor de start van een proef vaak lang staat te wachten, vooral daar waar de Historics eerst vertrekken. Gewoon niet goed.” Volgens navigator Jouri Dockx geldt voor Jim van den Heuvel hetzelfde en dat betekent dat deze drie equipes nog aan het wikken en wegen zijn over hun exacte programma.

 

Bart Luijbregts afgehaakt
Na zes jaar voorzitterschap van het Bestuur Sectie Rally (BSR) bij de KNAF haakte Bart Luijbregts begin december af. Aanvankelijk zou hij al eind 2021 stoppen, maar hij liet zich overhalen om toch nog een jaar aan te blijven. Dat werd hem teveel: na de enorme kritiek op het verloop van de kampioenschappen met enkele dubieuze beslissingen legde hij direct na de bekendmaking van de 2023-kalender zijn functie neer. “Het blijkt voor velen gewoon niet mogelijk om het grote belang in te zien; ieder preekt voor eigen parochie. Door alle scherpe kritiek is de lol ervan af,” aldus een moegestreden Luijbregts. Er is zeker begrip voor zijn besluit en ook voor het feit dat het een ondankbare taak betreft, die heel veel tijd en energie kost. “Jammer dat Bart stopt, maar wel begrijpelijk,” aldus Hans Weijs. “Als we de rallysport gezond willen maken moeten we samenwerken. Het is toch te triest dat iemand die zich belangeloos zo inzet voor de sport zo weinig respect krijgt? Daar schieten we niets mee op.”

Zicht op kandidaten
Navigator Jouri Dockx vindt het vooral jammer dat het BSR niets heeft gedaan met de suggesties van een aantal equipes. ”Begin 2022 vond een gesprek plaats tussen het bestuur en een aantal rijders en navigatoren, maar daar is tot op heden niets mee gedaan. Als we de rallysport in Nederland willen behouden, zal er op allerlei vlakken iets moeten gebeuren.” Dat strekt zich uit van heldere reglementen en het handhaven daarvan tot en met goed georganiseerde rally’s. “Het BSR moet eerder al bij de organisatoren checken of alles klopt, van vergunningen, tot het aantal benodigde officials en van veiligheid tot tijdschema’s, zodat de kwaliteit van de evenementen beter wordt.” Volgens secretaris Dick Poelman is er zicht op kandidaten om zitting te nemen in het bestuur en valt uit hun midden wel een nieuwe voorzitter te kiezen. Ook de dialoog met de officialclubs staat hoog op de agenda. Daarover zal de ervaren Eric Noort zich ad interim buigen. Er is nog tijd tot de start van het seizoen, maar vooral het leggen van een fundament voor de lange termijn verdient krachtige leiders.

 

Kalender NK Rally 2023

1 april: Visual Art Rally, Zeewolde (telt niet mee voor ONRK)

5-6 mei: ADAC ACtronics Rallye Sulingen, Duitsland (telt alleen mee voor ONRK)

2-3 juni: ELE Rally, Son

17 juni: Prima-Acon Vechtdal Rally, Hardenberg

8 juli: GTC Rally, Achtmaal

15-16 september: Eurol Hellendoorn Rally, Hellendoorn

21-22 oktober: Rocar-Tech Twente Rally, Hengelo

18 november: Jack’s International Drenthe Rally, Assen

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl