De Autocross Meddo wordt op zondag 1 mei dubbel en dwars ingehaald. Naast de reguliere regiowedstrijden die meetellen voor het RAMO-kampioenschap krijgen 99 coureurs de gelegenheid om zich te kwalificeren voor de NK-wedstrijden. Dat betekent 21 extra manches en dus een boordevol programma. De start is om 9.00 aan de Oostendorperdiek in Meddo.
De Autocross Meddo moest in het paasweekend op het laatste moment worden afgelast wegens overvloedige regenval. Nadat de organisatie – in vaste handen van Sportclub Meddo en Auto Cross Club Laren (ACCLa) – de kans kreeg om de wedstrijd op zondag 1 mei in te halen, deed zich een tweede kans voor: het binnenhalen van de selectiewedstrijden voor de NK Autocross. Deze selectiewedstrijden stonden aanvankelijk gepland voor de autocross in Aalten, maar ook die kon vanwege het slechte weer niet doorgaan.
Overvol programma
De selectiewedstrijden zijn noodzakelijk omdat zich in drie klassen te veel deelnemers voor de NK Autocross hebben aangemeld. Dat betreft de Juniorenklasse, de Sprint 1600-klasse en de Divisie V (Standaardklasse). De beste NK-rijders van vorig jaar zijn al geplaatst. De overige 99 coureurs vechten in zes manches verdeeld over twee wedstrijden uit wie aan de startlijst mag worden toegevoegd. Meddo is na Keijenborg op 24 april de tweede selectiewedstrijd, zodat na afloop op 1 mei definitief bekend is wie naar de eerste NK-wedstrijd op 28 mei in Albergen mag.
De NK-selectiewedstrijden zorgen naast de wedstrijden voor het RAMO-kampioenschap voor een overvol programma. In het RAMO-kampioenschap verschijnen coureurs in acht klassen aan de start, die elk drie manches en een finale rijden. Daaraan worden nu nog eens 21 extra manches toegevoegd, wat voor bijna twee keer zoveel spektakel als normaal zorgt. De Autocross Meddo begint daarom extra vroeg: om 9.00 uur gaat het licht op groen voor de eerste NK-manche.
Terrein aan Oostendorperdiek
Vanwege de NK-selectiewedstrijden kan de organisatie dit jaar beschikken over een extra groot terrein aan de Oostendorperdiek in Meddo, dat beschikbaar is gesteld door de families Teselink en Hoenink. Naast de drie hectare voor het parcours is maar liefst vijf hectare ingepland als rennerskwartier. Uitsluitend voor de NK-deelnemers gaat het rennerskwartier al op zaterdag eind van de dag open, zodat hun auto’s dan al kunnen worden gekeurd. De RAMO-rijders dienen op zondagochtend voor de start van de wedstrijden om 9.00 uur binnen te zijn op het rennerskwartier. Het is tijdens de wedstrijden zeker de moeite waard om over het rennerskwartier te lopen en te kijken hoe de coureurs en hun monteurs hun auto’s prepareren.
Langs het parcours staat een grote tent waar toeschouwers terecht kunnen voor een drankje en hapje. Een parkeerterrein van drie hectare zorgt ervoor dat iedereen zijn auto goed kwijt kan. Kinderen tussen 8 en 15 jaar betalen half geld, kinderen onder 8 jaar mogen onder begeleiding gratis naar binnen.