Dankzij de Britse CSCC-coureurs en een zonnetje was de kwalificatie op een overwegend droge baan. Er werd vuurwerk verwacht van de twee GT40’s en de twee Corvette Grand Sports, en het was inderdaad Kaj Dahlbacka die de pole pakte in de witte Corvette. Andy Newall zat daar echter maar 0,1 seconde achter in de E-type Jaguar. Michiel Campagne zette de derde tijd neer in de blauwe Corvette, terwijl David Pittard vierde werd in de eerste van de Lotus Elans. Daarna volgden de GT40’s van Kennet Persson en Armand Adriaans, maar zij werden gesplitst door Roelant de Waard in de Shelby GT350. Alexander Schlüchter (Lotus Elan), Oliver Douglas (Cobra Daytona) en Jos Stevens (Lotus Elan) vervolledigden de top 10. Carlo Hamilton, Bart-Jan Deenik en Martin Bijleveld waren in hun Ford Falcons de snelsten bij de toerwagens en kwalificeerden zich op de plaatsen 11-13. Eerste in GTS11 was Thijs van Gammeren in de Porsche 911, terwijl Peter Störhmann een indrukwekkende rondetijd van 3:13 neerzette in zijn kleine 1,2 liter Lotus Elite. Eerste bij de Mini’s was het vader en zoon team van René en Thijmen de Vries, terwijl Ralf Wagner het snelst was in CT08 in de Lotus Cortina.
Race 1: Zweden heerst weer!
De Corvette Grand Sports bleken superieur aan de GT40’s in de NKHTGT-race van zaterdag. Kaj Dahlbacka en Michiel Campagne domineerden de wedstrijd, waarbij de Zweed de overwinning pakte. Alexander Schlüchter ging in zijn Lotus Elan de strijd aan met de GT40’s, maar moest ze uiteindelijk toch laten gaan. Kennet Persson eiste de laatste podiumplaats op na een gevecht met Armand Adriaans, die als vierde eindigde. Schlüchter werd vijfde en eerste in GTS10, voor Bob en Jos Stevens. Een excursie buiten de baan van Fleming Andersen resulteerde in een safety car periode. Toen de race weer van start ging, wachtte ons een spannende sprint van vier ronden naar de finish. Carlo Hamilton en Martin Bijleveld trakteerden de toeschouwers op een geweldige show, waarbij ze in hun Ford Falcons constant van positie wisselden en om de zege inde CT10 klasse streden, waarbij Hamilton aan het langste eind trok. Christoph Germain was de winnaar in GTS12 in zijn Jaguar E-type, waarmee hij de soortgelijke auto van Rhea Sautter versloeg, terwijl Thijs van Gammeren GTS11 won in de Porsche 911. Thijmen de Vries kwam als eerste over de streep in CT07, de Mini Cooper-klasse. Bert Mets eindigde als tweede na een strak gevecht met Dante Rappange. In CT08 wist Robert Wagner de aanvallen van Bert Du Toy van Hees af te slaan en was opnieuw koning van de Lotus Cortinas.
Race 2: vijfvoudige strijd
De race van zondag was erg spannend, met een vijfvoudige strijd om de leiding. Dahlbacka was de eerste die het toneel moest verlaten toen hij per ongeluk de hoofdstroomschakelaar uitzette. Michiel Campagne nam de leiding over in de andere Corvette Grand Sport, onder voortdurende aanvallen van Andy Newall in de Jaguar E-type. David Pittard was als 13e gestart in de Lotus Elan, maar zette een aantal razendsnelle rondetijden neer en zat Kennet Persson in de GT40 al gauw in zijn nek voor de derde plaats. Na een korte onderbreking achter de safety car werd de wedstrijd weer vrijgegeven en toen zowel Campagne als Newall in de zesde ronde tijd verloren, was vooraan alles anders. Pittard had nu aan de leiding voor Persson. De Zweed haalde vervolgens alles uit de kast en zette een reeks ronden in de 2:51 neer. Dat was genoeg om de Lotus voorbij te steken en voor te blijven tot aan de vlag. Alexander Schlüchter slaagde er dapper in om zijn Lotus Elan tot ronde 7 voor de GT40 van Adriaans te houden, terwijl Oliver Douglas (Cobra Daytona) zich een weg naar voren baande door het veld en tweede werd in GTS12, gevolgd door Roelant de Waard (Shelby GT350). Theo van Gammeren won GTS11 nadat Erwin van Lieshout in de andere Porsche 911 had moeten opgeven. Carlo Hamilton finishte opnieuw als eerste van de toerwagens in zijn Ford Falcon. Martin Bijleveld kwam dit keer niet in de buurt. Hij verloor tijd toen hij in de eerste bocht een uitwijkmanoeuvre moest uitvoeren, waarop zijn motor afsloeg. Hij had geluk dat hij als tweede over de finish kwam, want Bart-Jan Deenik (in alweer een Falcon) kwam in de laatste ronde snel dichterbij. Beide coureurs remden vervolgens te laat in de Bus Stop chicane. Bijleveld kwam net iets sneller weer weg en lag op de meet 0,1 seconde voor. Dante Rappange won de Mini klasse met een spectaculair snelle race, voor René de Vries en Bert Mets, terwijl Magnus Lillerskog nog een trofee voor won Zweden, door zijn Lotus Cortina als eerste over de meet te brengen in CT08.
Top 10 race 1:
- Kaj Dahlbacka (Corvette Grand Sport) 9 ronden
- Michiel Campagne (Corvette Grand Sport) +0,51
- Kennet Persson (Ford GT40) +11,5
- Armand Adriaans (Ford GT40) +15,3
- Alexander Schlüchter (Lotus Elan 26R) +22,1
- Carlo Hamilton (Ford Falcon Sprint) +33,5
- Martin Bijleveld (Ford Falcon Sprint) +38,0
- Bob Stevens (Lotus Elan 26R) +38,6
- Christoph Germain (Jaguar E-type) +39,7
- Rhea Sautter (Jaguar E-type) +40,7
Top 10 race 2:
- Kennet Persson (Ford GT40) 11 ronden
- David Pittard (Lotus Elan 26R) +0,7
- Andy Newall (Jaguar E-type) +16,6
- Michiel Campagne (Corvette Grand Sport) +18,0
- Armand Adriaans (Ford GT40) +36,5
- Alexander Schlüchter (Lotus Elan 26R) +49,1
- Oliver Douglas (Cobra Daytona) +49,6
- Kaj Dahlbacka (Corvette Grand Sport) +58,5
- Roelant de Waard (Shelby Mustang GT350) +69,5
- Jos Stevens (Lotus Elan 26R) +88,4
Alle uitslagen: http://roadbook.alkamelsystems.com
De tussenstand in het kampioenschap: https://www.nkhtgt.nl/stand/
Lees de laatste roddels uit de paddock in het online magazine: https://www.nkhtgt.nl/wp-content/uploads/2022/06/NKHTGT-magazine-Spa-2022-editie.pdf
Volgende race: Assen, 6 en 7 augustus.
2022 NKHTGT kalender:
- April 22 – 24 Hockenheim
- June 4 – 5 Zandvoort
- June 24 – 26 Spa-Francorchamps
- August 5 – 7 Assen
- August 26 -28 Anderstorp
- October 7 – 9 Dijon-Prenois
Kijk voor alle informatie op www.nkhtgt.nl
Vragen? Mail naar race@nkhtgt.nl.
NK HTGT racet sinds 2021 CO2 neutraal: https://www.nkhtgt.nl/2020/11/23/lets-plant-trees-raceserie-nkhtgt-compenseert-co2/
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl