De Blancpain Endurance race op de fameuze Nürburgring in de Eifel bracht niet de lang gehoopte omslag voor het NEC-Lamborghini team. De eerste twee Qualifying sessies werden vanwege dichte mist afgeblazen door de wedstrijdleiding en ook Q3 leek lange tijd letterlijk de mist in te gaan, maar uiteindelijk kon er toch gestreden worden om de startposities. De 3-uursrace werd vervolgens een uitermate spannend gevecht tussen de teams van Lamborghini, Audi en Nissan, waarbij het Italiaanse merk uiteindelijk aan het langste eind trok en de eerste Endurance zege in de Blancpain Series mocht vieren. Bij het NEC-Lamborghini team stonden de gezichten minder vrolijk; eerst was daar het plotse vertrek vlak voor de start van de race van Jeroen Mul uit onvrede met de teamleiding van Attempto Racing. Daarna parkeerde Louis Machiels de Lamborghini Huracán GT3 onzacht in de vangrail door een technisch probleem.

lamborghini-leusden-de-nec-lamborghini-rijdt-in-de-mist-de-pitstraat-uit-op-de-nurburgring-160918

Na eerdere pech dit seizoen hoopte het NEC-Lamborghini vurig dat het tij zich op de Nürburgring zou keren. Dat bleek helaas ijdele hoop. Jeroen Mul besloot vlak nadat hij in Q3 de 29e tijd had neergezet vanwege een persoonlijk conflict met de teamleiding van Attempto Racing te breken met het team en niet deel te nemen aan de race. Voor Max van Splunteren en Louis Machiels zat er niets anders op dan samen aan de 3-uurs race te beginnen in de Pro-Am klasse. Ze moesten vanaf de 53e startpositie in een veld van 54 auto’s aan de race beginnen, omdat de tijd van Mul uit Q3 werd geschrapt.

lamborghini-leusden-sfeervol-beeld-op-de-nurburgring-waar-de-nec-lamborghini-een-gevarieerd-groepje-concurrenten-leidt-160918

Louis Machiels startte voortvarend en reed een prima eerste stint en klom zo’n 20 plaatsen op in het klassement. Ook Max van Splunteren deed het daarna goed: “In het begin zat ik even vast achter een langzamere deelnemer, maar toen ik daar voorbij was kwam ik in een goede race pace en konden we nog progressie boeken,” aldus Van Splunteren, die de NEC-Lamborghini Huracán GT3 op een welverdiende 25e plaats overall en 8e in de Pro-Am klasse de pits binnen reed voor de laatste wissel. Toen Louis Machiels opnieuw de baan opging voor zijn tweede stint ging het echter helaas al snel mis. Door een technisch probleem spinde de blauwe-witte Lamborghini met startnummer 100 van de baan en tegen de vangrail. Daarmee was het ‘game over’ voor Van Splunteren en Machiels, die uitzicht hadden op een top-5 klassering in de Pro-Am klasse. “Een teleurstellend weekeinde voor ons – we hebben nog één herkansing dit seizoen tijdens de laatste Blancpain GT Sprint race in Barcelona. Dan moet het dan maar gebeuren,” verzuchtte Max van Splunteren.

lamborghini-leusden-de-nec-lamborghini-van-max-van-splunteren-en-louis-machiels-in-actie-op-de-nurburgring-160918

Uitslag 3-uurs race Nürburgring:

  1. Ineichen/Engelhart/Bortolotti, Lamborghini; 2. Vervisch/Vanthoor/Vanthoor, Audi; 3. Ordonez/Takaboshi/Buncombe, Nissan; uitgevallen: Max van Splunteren/Louis Machiels, Lamborghini