Vijf dagen ging het supergoed, maar de zesde etappe van de Dakar Rally 2023 was een off-day voor Tim en Tom Coronel. De hele dag was al rommelig, met een ingekorte etappe en lange verbindingen voor en na de wedstrijdproef. “Vandaag was niet onze beste dag. Die heb je er soms tussen zitten.”
De 31ste tijd is niet wat we inmiddels gewend zijn van de Coronels. Tot 60 kilometer voor de finish van de 357 kilometer lange wedstrijdproef was er nog geen vuiltje aan de lucht en lagen ze op koers voor de 22ste plaats, die hen beter past. Na een stuk neutralisatie van ongeveer 65 kilometer gebeurde er van alles. “Het begin ging best aardig”, vertelt Tom. “Na de neutralisatie werd het rommelig en chaotisch. We kregen rechtsvoor een lekke band. Die hebben we gewisseld, maar 3 kilometer later was ook de nieuwe band lek. Uiteindelijk zijn we met drie lekke banden over de finish gekomen. Er moet een fout in het aflaatsysteem hebben gezeten, want na de finish hebben we ze opgepompt en konden we gewoon rijden.”
Het gedoe met de banden en het luchtdruksysteem veroorzaakte stress in de auto, waardoor de broers wat fouten maakten. Al bij al kostte dat een minuut of twintig. Bij aankomst in het bivak bleek een kabeltje van het bandenaflaatsysteem kapot te zijn.
De deelnemers moesten na de wedstrijdproef 300 kilometer over de weg naar Riyadh, omdat een bivak in Al Duwadimi niet mogelijk was. Morgen moeten ze weer 288 kilometer terug, voor de start van een proef van 330 kilometer. Daarna mag er twee uur service aan de auto worden gedaan. Na die twee uur moeten de monteurs terug naar Riyadh en de deelnemers in de wedstrijd gaan naar Al Duwadimi waar ze met beperkte middelen – een tentje, tandenborstel en schone onderbroek – de nacht doorbrengen.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl