Met nog een jaar te gaan voordat de CUPRA e-Racer – de eerste volledig elektrische toerwagen van CUPRA – zijn racedebuut beleeft, kruipen we door middel van een 3D-animatie onder de huid van deze bolide en bekijken we zijn belangrijkste componenten van dichtbij.
Een accu van 450 kilo is de spil waar het bij de CUPRA e-Racer om draait. Het accupack is goed voor een derde van het totale gewicht van de elektrisch aangedreven raceauto, wat een uitdaging vormde bij de ontwikkeling van dit model. De accu bepaalt namelijk het volledige ontwerp en de positie van de overige onderdelen. Hij bevindt zich zo laag mogelijk, zodat het zwaartepunt dichter bij de grond ligt en de dynamiek van de auto wordt verbeterd. Het accupack bestaat uit 23 panelen met in totaal 6.072 batterijcellen, die hetzelfde vermogen genereren als 9.000 mobiele telefoons die tegelijkertijd zijn aangesloten.
Vier elektromotoren
Vier ‘groene’ motoren zijn over de achteras gemonteerd en leveren gezamenlijk 500 kW/680 pk. De aandrijving is minder gecompliceerd, efficiënter en vereist minder onderhoud dan een traditionele brandstofmotor. De CUPRA e-Racer heeft maar één versnelling die voor een enorme trekkracht zorgt: de acceleratie van 0 tot 100 km/u kost maar 3,2 seconden en de achterwielaangedreven e-Racer bereikt een topsnelheid van 270 km/u.
Energiebeheer
Dankzij de hoogwaardige techniek gaat er bij de CUPRA e-racer geen energie verloren. De racer beschikt over een systeem dat energie terugwint als de coureur remt of wanneer de auto vertraagt. Het stuur van de CUPRA e-Racer heeft een display dat de bestuurder en ingenieurs informeert over zaken als de voertuigprestaties van dat moment. Op die manier kan de energie tijdens de race worden beheerd.
Koeling op maat
Op het circuit kunnen het technische team en de coureur zelf bepalen hoe ze de temperatuur van de verschillende componenten beheren. De CUPRA e-racer is uitgerust met een op maat gemaakt koelsysteem in de radiator, dat in ongeveer twintig minuten koelt. De racer heeft drie onafhankelijke koelcircuits, omdat elk element verschillende temperatuurlimieten heeft. De drempel voor de accu is 60 °C, die van de omvormers 90° C en de motoren 120° C.