Jari van Hoof leek in de Rallye Mont-Blanc Morzine op weg naar een mooie klassering, toen de techniek hem in de steek liet. Voor de tweede keer op rij kreeg het 19-jarige KNAF Academy-talent te maken met een gebroken aandrijfas van zijn Opel e-Corsa. “Het ging juist zo goed op de eerste dag toen een kleine kilometer voor de finish van de laatste proef van die dag de aandrijfas brak. We lagen op dat moment op de zevende plek”, aldus Van Hoof, die uiteindelijk met navigator Colin Wils als tiende werd geklasseerd.
Met de Rallye Mont-Blanc Morzine was de ADAC Opel e-Rally Cup alweer toe aan de zesde ronde van deze eerste rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s. Na Duitsland, Nederland en Oostenrijk bezocht de cup met Frankrijk het vierde land in de serie. De rally rond het Franse skioord Morzine is een echte asfaltrally en telde voor de ADAC Opel e-Rally Cup ruim 130 kilometer aan lastige klassementsproeven. Met de 4.807 meter hoge Mont Blanc op de achtergrond is het ook een van de mooiste rally’s, die dit jaar maar liefst 300 deelnemers telde.
De eerste dag van de rally verliep voor de door Colin Wils genavigeerde Jari van Hoof uiterst voortvarend. Met de door Van Hoof Sport ingezette Opel e-Corsa reed het 19-jarige KNAF Academy-talent op de zevende positie, toen de pechduivel toesloeg. “Het ging bijzonder goed op vrijdag. We hadden het goed ingeschat dat met name lekke banden voor problemen zouden kunnen zorgen. We waren dan ook iets voorzichtiger en konden daardoor steeds wat opschuiven zodat we op plek zeven belandden”, keek Van Hoof op de tot dat moment goed verlopen eerste dag terug. “Een kilometer voor het eind van de twintig kilometer lange laatste proef van de dag brak echter de aandrijfas. Precies hetzelfde euvel als bij de vorige rally. Niemand heeft nog een idee hoe het kan, want het exemplaar dat toen brak wordt nog door Opel onderzocht.” Daarmee was een topklassering voor het Nederlandse duo uiteraard meteen verkeken. “Omdat er zoveel deelnemers waren, moesten we lang wachten voordat we konden worden opgehaald. We hebben ’s nachts de aandrijfas vervangen zodat we in ieder geval op zaterdag weer mee konden doen.”
Al snel kwam Van Hoof er echter achter dat de tweede dag van de rally hem niet veel wijzer zou maken. “We moesten achteraan starten, maar omdat we zoveel sneller waren dan de equipes voor ons, zaten we steeds al heel vlug achter onze voorligger. Die liet ons er niet langs waardoor we er op die lange proeven steeds achter moesten blijven hangen. Daar heb je dus niet zoveel aan”, aldus Van Hoof, die uiteindelijk als tiende in de uitslag werd opgenomen.
Toch was het ook nu weer een zeer leerzame ervaring voor de Nederlandse equipe. “Het was een mooie rally met prachtige proeven op van die steile alpenwegen. Het waren ook allemaal lange proeven van minimaal twintig kilometer, waar we over het algemeen veel kortere gewend zijn. Ook dat was dus heel leerzaam”, aldus Van Hoof tot besluit.
De volgende en daarmee tevens alweer laatste wedstrijd van de ADAC Opel e-Rally Cup is de op 14 en 15 oktober te verrijden ADAC 3 Städte Rallye, in de Zuid Beierse regio Freyung-Grafenau.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl
Gerelateerd