Acht races reed hij tot dusver in zijn debuutseizoen in de Porsche Carrera Benelux Cup, alle acht de keren stond hij op het podium. Zo ook afgelopen weekeinde op het circuit van Zolder. Morris Schuring uit Den Dolder werd twee keer tweede en bleef zo volop meedoen in de titelstrijd als jongste deelnemer aan het kampioenschap.

 

 

Wie zulke cijfers kan overleggen in zijn eerste jaar in de autosport loopt natuurlijk met een grote lach op zijn gezicht door de paddock. Dat geldt ook voor Morris, al had hij die lach zondag even vervangen door een grimas van verbetenheid. De talentvolle Utrechter was niet helemaal tevreden met die tweede plaatsen. Daarom pept hij zich op om het tijdens de vijfde en laatste ronde van het kampioenschap over drie weken in Assen beter te doen. Dan wil hij beide races winnen.

“Ik ben vol vertrouwen dat dat gaat lukken. Dan kan ik misschien nog kampioen worden. Of het genoeg is, weet ik niet”, zei Morris. “Ik ben wel een beetje teleurgesteld over die tweede plaatsen. Maar dit hoort erbij. Hier word ik alleen maar sterker van.”

Het zei genoeg over zijn knappe opmars in de autosport. Koud twee maanden geleden reed de coureur van GP Elite zijn eerste race, sindsdien won hij vier races, waarvan drie in de Carrera Cup Benelux. Maar succes went, en gedreven door tomeloze ambitie kan een tweede plaats in sommige gevallen niet genoeg zijn. In Morris is dat ook begrijpelijk, want de titelstrijd is hevig.

Gelukkig kon hij in Zolder weer concluderen dat de snelheid echt goed was, zowel op een natte baan als een droge baan. “De kwalificatie begon ik een beetje ongelukkig op regenbanden; ik had meteen op slicks moeten beginnen. Later in de kwalificatie ben ik overgestapt op slicks omdat de baan opdroogde. Ik reed daarna de derde tijd toen de banden nog koud waren.”

Omdat hij de track limits tijdens één van zijn snelle ronden helaas had overgeschreden, werd Morris teruggezet naar de vijfde plaats. Tijdens de start pakte hij meteen twee coureurs en lag hij zowaar al derde. “Daarna maakte ik helaas twee foutjes. Daardoor was het gat naar de nummer twee best groot geworden.”

 

 

Zijn snelheid was gelukkig dermate goed dat Morris er toch in slaagde de aansluiting met de nummer twee te vinden. Na een sublieme inhaalactie pakte hij alsnog P2 en kon hij toch nog enigszins tevreden zijn. De tweede kwalificatie voor de tweede race een stuk beter met de tweede tijd op acht honderdsten van een seconde op P1.

Dat betekende een uitstekende uitgangspositie voor race twee. “Die was echt hectisch”, zei Morris. “Het was nat, maar toch waren slicks de goede keus. Auto’s op regenbanden kwamen mijn concurrent en mij in het begin voorbij. Toen de baan begon op te drogen, kwamen mijn concurrent en ik op één en twee. Er was door al het inhalen van de auto’s op regenbanden een gaatje ontstaan. Dat kon ik door mijn snelheid dichtrijden en toen kon ik mijn concurrent ook gelijk voorbij. ”

Direct erna kwam de safety car na een crash de baan op. “Bij de herstart verremde ik me. Mijn concurrent kwam me helaas voorbij. Daarna had hij best een gaatje; dat gat kon ik niet meer overbruggen. Ik liep in, reed nog de snelste raceronde, maar ik ben toch tweede geworden. Daar ben ik eerlijk gezegd doodziek van. Ik had die race eigenlijk moeten winnen, maar ik heb die fout gemaakt. Ik kan alleen mezelf daarvan de schuld geven. Het is hartstikke zonde. De volgende twee races moet ik zien te winnen.  Ik moet in ieder geval het maximale eruit halen. Dan zien we wel wat er gebeurt.”

Foto’s: Porsche Carrera Cup Benelux