Max Verstappen heeft op soevereine wijze de winst gepakt in de Grand Prix van Stiermarken. De Nederlander behield na een goede start vanaf pole positie de leiding en gaf deze vervolgens gedurende de hele wedstrijd niet meer uit handen. Verstappen zag na eenenzeventig ronden als eerste het zwart-wit geblokt met een voorsprong van maar liefst vijfendertig seconden op Lewis Hamilton, die richting het einde van de wedstrijd nog een pitstop maakte voor de snelste ronde in de wedstrijd. De overwinning in Oostenrijk is Max zijn vierde overwinning van het seizoen en de tweede op rij. Valtteri Bottas wist een aanstormende Sergio Pérez van zich af te houden en completeerde namens Mercedes het podium.
“Je weet natuurlijk nooit hoe het gaat lopen, maar ik voelde al gelijk dat de balans van de auto goed was”, laat een uitermate tevreden Verstappen na afloop van de wedstrijd weten. “Het was fijn om de banden al vanaf de start te kunnen managen. In het begin van de stint waren Lewis en ik nog aan elkaar gewaagd qua rondetijden, maar na een ronde of tien zag je dat onze snelheid goed was en dat de bandenslijtage bij Mercedes groter was dan bij ons. Lewis ging een ronde eerder dan mij naar binnen, waarna we reageerden. Vervolgens bleven we ons focussen op onze rondetijden, wat vandaag erg goed ging.”
De snelste ronde ging uiteindelijk naar Lewis Hamilton, die met een achterstand van veertien seconden eieren voor zijn geld koos, naar binnen ging en een extra punt wist te bemachtigen: “Dat was natuurlijk te verwachten, maar ik kan niet naar binnen rijden voor dat ene extra puntje, terwijl je er zes kan verliezen. Als de rollen waren omgedraaid had ik uiteraard hetzelfde gedaan.”
Met de Grand Prix van Oostenrijk, die over een week op het programma staat en op hetzelfde circuit verreden wordt, ziet het er goed uit voor Red Bull. Max blijft desondanks realistisch: “Dat is natuurlijk erg positief, maar we moeten het dan wel weer laten zien. De bandencompounds zijn dan zachter en iedereen gaat nu alles analyseren, dus ik verwacht dat het volgende week in de kwalificatie weer enorm dicht bij elkaar zal zitten. Het is ook de vraag of iemand in de race andere dingen kan proberen dan nu. Het zal dus niet zo makkelijk gaan als dit weekend en we gaan kijken naar wat we nog beter kunnen doen, maar ik kijk in ieder geval erg uit naar volgende week.”
De Limburger doet wederom goede zaken in het kampioenschap, waarbij het momentum bij Red Bull lijkt te liggen: “Het ziet er erg goed uit, maar we moeten hard blijven pushen zodat we het goed kunnen blijven doen”, sluit Verstappen af.
Onder licht bewolkte, maar warme omstandigheden gaat de eerste van twee Grands Prix in Oostenrijk van start. Max Verstappen komt prima van zijn startplek en behoudt bij het ingaan van de eerste bocht de leiding. Verderop in het veld verloopt de openingsronde wat chaotischer: de als zevende gestarte Charles Leclerc raakt opweg naar bocht drie de linker achterband van Pierre Gasly, waardoor beide coureurs schade oplopen. Leclerc duikt direct de pitstraat in voor een nieuwe voorvleugel, terwijl Pierre Gasly zich een ronde later meldt met een linker achterwiel dat uit het lood staat. De schade is te groot om te repareren, waardoor de Fransman al snel zijn Waterloo vindt. Ook Nicholas Latifi komt niet ongeschonden door de eerste ronde en dient vanwege een lekke band – opgelopen door een touché in bocht drie – ook naar binnen te komen voor een nieuw setje rubber.
Na vijf ronden heeft Max de voorsprong op Lewis Hamilton weten uit te bouwen tot ruim twee seconden. Teamgenoot Sergio Pérez probeert ondertussen aan Lando Norris voorbij te komen voor de derde plek in de race. In ronde tien lukt de Mexicaan het om aan de McLaren-coureur voorbij te gaan, maar het gaat naar Lewis Hamilton op P2 is ondertussen opgelopen tot tien seconden. Ook Valtteri Bottas – die als vijfde startte door een gridstraf – gaat even later aan Lando Norris voorbij, wat maakt dat de top vier weer wordt gevormd door twee Red Bulls en twee Mercedessen.
Als er een derde van de race-afstand verreden is, leidt Verstappen nog steeds het veld. Zijn voorsprong op Lewis Hamilton is op dat moment een kleine vijf seconden. Hierachter zijn het Sergio Pérez, Valtteri Bottas, Lando Norris en Lance Stroll die de voorlopige top zes completeren. In ronde zevenentwintig komt Sergio Pérez naar binnen voor zijn bandenwissel. De stop verloopt echter traag door problemen met de linker achterband, waardoor Valtteri Bottas – die zich een omloop later in de pitstraat meldt – de derde plek van de Red Bull Racing-coureur overneemt.
Weer een ronde later komt ook Lewis Hamilton naar binnen voor een nieuw setje harde banden, waarna het de beurt is aan raceleider Max Verstappen. De bandenwissel verloopt zonder problemen, waardoor de Limburger met vrijwel dezelfde voorsprong op Lewis Hamilton weer het circuit oprijdt. In ronde negenendertig meldt George Russell zich als tweede uitvaller van de dag. De Brit leek tot dat moment goed op weg naar een puntenfinish, maar een technisch probleem gooit roet in het eten van de onfortuinlijke Williams-coureur.
In de periode hierna werkt Max zich door een flinke groep achterblijvers, waarna hij weer vrij baan heeft en zich kan focussen op het controleren van de wedstrijd en het verder uitbouwen van zijn voorsprong ten opzichte van Lewis Hamilton. Met nog twintig ronden te gaan bedraagt deze bijna zeven seconden. Valtteri Bottas volgt op ruim drieëntwintig seconden van zijn teamgenoot en staat onder druk van Sergio Pérez, die zijn zinnen heeft gezet op het terugpakken van de laatste podiumplek. Red Bull besluit de Mexicaan in ronde vijfenvijftig naar binnen te halen voor een tweede pitstop, in een poging de Mercedes-coureur op versere banden te verschalken.
Verstappen komt gedurende het restant van de wedstrijd geen moment meer in gevaar en komt als eerste over de streep met een voorsprong van vijfendertig seconden op Lewis Hamilton. De Brit pakte door een late pitstop nog wel het punt voor de snelste ronde. Sergio Pérez komt nipt tekort om nog aan Valtteri Bottas voorbij te gaan, waardoor de Fin het podium mag completeren. Lando Norris, Carlos Sainz, Charles Leclerc en Lance Stroll vormen de rest van de top acht.