De zevende ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap heeft voor Richard Verschoor niet het gewenste herstel opgeleverd. Na de moeizaam verlopen wedstrijden in Barcelona hoopte het 23-jarige TeamNL-talent op de Red Bull Ring zijn succes van vorig jaar, toen hij de hoofdrace op zijn naam schreef, te herhalen. Helaas werkte de techniek van zijn Trident-bolide niet mee. In de hoofdrace leek er na een uiterst sterk begin nog een finish in de punten mogelijk, totdat de Nederlander halverwege de wedstrijd zijn auto de pits instuurde en met een probleem moest opgeven.

De zevende ronde van het FIA Formule 2 kampioenschap op de Red Bull Ring vormde de middelste wedstrijd van het drieluik Barcelona, Spielberg en Silverstone. In Oostenrijk hoopte Richard Verschoor de nare smaak van de Spaanse ronde van vorige week weg te spoelen. Het 23-jarige TeamNL-talent bewaart goede herinneringen aan de Red Bull Ring omdat hij er vorig jaar de hoofdrace op fraaie wijze winnend wist af te sluiten.

In de vrije training werd met het hele 22 auto’s tellende veld binnen één seconde direct alweer duidelijk dat ook op de Red Bull Ring de onderlinge verschillen minimaal zouden zijn. In de kwalificatie kroop het veld nog dichter naar elkaar toe. Verschoor was met zijn tijd 0,7 seconden langzamer dan de rijder op poleposition, maar bleef daarmee toch steken op plek zeventien, terwijl de laatste rijder zich op 0,9 seconden van de snelste tijd kwalificeerde. “We zitten er gewoon niet bij. We moeten uitzoeken waar het fout gaat”, aldus een ontevreden Trident-piloot, die wist dat hem met tweemaal een zeventiende startplaats twee lastige wedstrijden te wachten stonden.

Bij de start van de sprintrace ging het er behoorlijk hectisch aan toe. Verschoor bleef echter op plek zeventien om in ronde drie een positie winst te boeken. Daarna stabiliseerde het veld zich en was het vanaf plek vijf tot en met twintig één lang lint waarbij iedereen binnen één seconde van elkaar zat en iedereen dus profiteerde van de DRS. Inhalen was daarmee nauwelijks mogelijk en dus zat Verschoor vast op zijn zestiende plaats. In de laatste twee ronden verloor de Trident-piloot plotseling snelheid, moest posities prijsgeven en passeerde zo als twintigste de finish.

De start van de hoofdrace was veelbelovend. Verschoor had vanaf de zeventiende startplaats direct drie plekken winst te pakken. Op de supersoft-banden vond het TeamNL-talent meteen verder de weg naar voren en rukte op naar plek elf, om in ronde acht vanaf de negende positie  de pits op te zoeken en over te schakelen naar de soft-banden. Als achttiende kwam Verschoor de baan weer op om met nette rondetijden weer op te klimmen naar plek veertien. Daarmee lag de Trident-piloot op plek zeven van de rijders die hun pitstop al gemaakt hadden en leken er met een finish in de top tien dus punten mogelijk. Helaas mocht dat niet zo zijn. In de 21st ronde zocht Verschoor de pits op om even later op te moeten geven. Daarmee opnieuw een teleurstelling voor Verschoor die had gehoopt de vele Nederlandse fans op de oranjegekleurde tribunes een mooie opwarmer voor de Grand Prix te kunnen geven.

Volgende week staat met de wedstrijden op het snelle circuit van Silverstone meteen alweer ronde acht van het FIA Formule 2 kampioenschap op de kalender.

Foto’s: jgpimages

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl